A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a pályatesten a világ egyik legnagyobb, 1000 tonna súlyú, 270 méter hosszú PM 1000 URM típusú berendezése dolgozik majd, amely óránként 120, naponta 1400 méter alépítményt tud teljesen felújítani.
A felújításban érintett szakasz része a Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vonalnak, amely a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódik. A felújítás célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, a menetidő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. Az új pályán elvileg óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények.
A pályaépítést várhatóan 2015 októberében, a biztosítóberendezés telepítését 2016 szeptemberében fejezik be.
A projekt az Európai Unió támogatásával, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként, az Új Széchenyi Terv keretében valósul meg, a támogatás teljes összege bruttó 161 milliárd forint.