Szétszedik a HUN-REN kutatóhálózatot: négy központ az ELTE-hez kerül
Még kérdés, hogy az intézetek által használt akadémiai ingatlanegyüttes is átkerül-e.
„Magyarország 2010 nyarán rosszabb helyzetben volt, mint Görögország” – ismételgeti még ma is Orbán Viktor kormányfő. Legutóbb Münchenben, a Bajor Gazdasági Szövetség székházában beszélt erről, és érvként azt hozta fel, hogy kormánya 7 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt, 80 százalék fölötti államadósságot és 55 százalékos aktivitási rátát örökölt. Az állítás szépséghibája, hogy nem fedi a valóságot.
Ami a deficitet illeti, az állítólagosan 7 százalékos hiányból 2010-ben legalább 1,5-2 százalékot már az Orbán-kormány hozott össze az évközi adócsökkentéssel, a kiadások elengedésével és a forint árfolyamának gyengülésével, amit aztán rapid beavatkozásokkal, különadókkal korrigált. De még a 7 százalék is szerényebb a görög deficitnél, amely 2010 végén meghaladta a 10 százalékot. Az államadósság-mutatókat tekintve a 80 százalékos magyar adat messze nem olyan drámai, mint a görög, amely a 150 százalék közelébe tartott. A munkaerő-piaci aktivitást és a munkanélküliséget illetően nagyjából azonos volt a helyzet Magyarország és Görögország között. Ennél lényegesebb, hogy a magyar államadósság kockázati felára 2010 tavaszán 200 bázispont körül volt, a görög ennek a három-négyszerese. Görögország két számjegyű fizetésimérleg-hiányt produkált, Magyarország szaldója ezzel szemben többletbe fordult.
Ráadásul 2010 nyarán a magyar kormánynak érvényes megállapodása volt az IMF-fel és az EU-val, ennek ellenére 2009 nyarától a Bajnai-kormány már nem a nemzetközi hitelkeretből, hanem a pénzpiacról finanszírozta az államháztartást, látványosan csökkenő hozamok és kamatfelárak mellett; a 20 milliárd eurós hitelkeretnek csaknem a negyedét meghagyta utódjának. Ám hiába, mert az Orbán-kormány 2010 nyarán, nagyjából a GDP 0,5 százalékának megfelelő korrekciós igényen és a bankadón összekülönbözve, kipaterolta az országból a hitelezőit. Ezt napjainkig tartó ámok- és vesszőfutás követte: konok szembenállás a nemzetközi szervezetekkel, illetve utóbbiak revánsa. A szabadságharc százmilliárd forintokban mérhető károkat okozott: az állam, a háztartások és a vállalkozások kamatterhei az egekbe szöktek, a banki hitelezés befagyással fenyeget, a beruházások visszaesnek, a munkanélküliség magas szinten állandósult. A kormány újabb és újabb megszorításokra kényszerült. Átmeneti nyugalmat csupán a Széll Kálmán-terv tavaly márciusi meghirdetése hozott; most a minap közzétett, az idei évre 150 milliárdos, jövőre nagyjából 600 milliárdos kiigazítással kecsegtető Széll Kálmán 2.0 tölt be hasonló funkciót.
Az Országgyűlés tavaly decemberben megszavazta a jegybanktörvényt, amelyet most hosszú tárgyalások után, utólag kell összhangba hozni az uniós joggal. Ha hallgat Brüsszel halasztó kérésére, elkerülhető lett volna a januári drámai forintgyengülés, a megtakarítások külföldre menekítése, a költségvetés rapid korrekciója, és a magyar államnak aligha kellett volna kilencszázalékos hozamot ígérnie a befektetőknek.
Az elszenvedett veszteségek felméréséhez ma mindennapos tapasztalattal szolgálhat, hogy a forint árfolyama hét hónapos csúcsára emelkedett, a magyar állampapírok kockázati felára pedig meredeken csökkent pusztán arra a hírre, hogy öt hónapos huzavona után a múlt héten az Európai Bizottság (EB) bejelentette: megkezdődhetnek a tárgyalások a kormány, az EU és az IMF között egy újabb hitelkeretről. Pedig a brüsszeli jelzés még inkább sárga, mint zöld. Alapjául az szolgál, hogy a magyar miniszterelnök vállalta: „valamennyi” olyan vitatott ügyben megteszi a megfelelő lépéseket a magyar és a közösségi jogrend összehangolására, amelyek a befektetői bizalom szempontjából lényegesek, és amelyek befolyásolják a makrogazdasági stabilitást. Az adott szóban bízva az EB nem vitte tovább a jegybanki függetlenséggel kapcsolatos kötelezettségszegési eljárást, beérte a kormányfő nyilatkozatával, hogy Simor András elnöki mandátumának lejárta előtt nem nevez ki harmadik alelnököt, és nem bővíti tovább a monetáris tanácsot sem. A másik két kötelezettségszegési eljárás viszont folytatódik: a bírók, ügyészek nyugdíjkorhatárának 62 évre csökkentése, valamint az adatvédelmi ombudsman idő előtti menesztésének ügye az Európai Bíróság elé kerül.
FARKAS ZOLTÁN
Még kérdés, hogy az intézetek által használt akadémiai ingatlanegyüttes is átkerül-e.
Budapest megkapta az azonnali jogvédelmet is.
Ellenzéki össztűz zúdult a Parlamentben a miniszterelnökre.
Ahogy ígérték, az Európai Bizottság bemutatta az orosz gáz és olaj importjának megszüntetésére vonatkozó javaslatát.
Bói Loránd 2022 óta dolgozott a tárcánál.
A hatóságok vizsgálják, hol kaphatta el a súlyos betegséget.