MI-ügynök a HR-osztályon: Mire figyeljünk?
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Gyakran a szemünkre vetik, hogy a hvg.hu elhallgatja az Orbán-kormány eredményeit, a kákán is csomót keres és szimplán gúnyolódik. Ezért megerőltettük magunkat, és összeállítottunk egy tízes listát arról, hogy mi szerepelhet a kormány dicsőségtablóján. Teljesen szubjektív atlasz arról, hogy mit adott nekünk a matolcsyzmus.
Az Orbán-kormány két év alatt rengeteg intézkedést hozott, valamennyi nagy állami rendszerbe beleturkált, és jogalkotóként az üzleti szféra és a háztartások mindennapjait is alapvetően befolyásolta. A kormány válogatás nélkül büszke minden intézkedésére, amiket rendszeresen olyan értékítéletekkel sommáz, mint hogy „megvédtük az embereket”, „versenyképesebbé tettük az országot” vagy „megteremtettük a feltételeit annak, hogy a válság után mi legyünk az új világ győztesei”. De vehetjük példaként azt is, ami a hétvégi gazdasági összefoglalónknak is keretül szolgál: a magyar sztori egy tündérmese.
A hvg.hu-nak gyakran a szemére vetik kormányzati oldalon, hogy elhallgatja az eredményeket, a kákán is csomót keres és szimplán gúnyolódik. Ezért megerőltettük magunkat, és összeállítottunk egy tízes listát arról, hogy mit tennénk a kormány dicsőségtablójára. Már ez a rövid, teljesen szubjektív lista is megosztotta a tagságot – ezért megadjuk a lehetőséget, hogy az olvasók maguk szavazhassanak arról, hogy mit köszönhetünk az Orbán-kormánynak.
10. A Match kiűzetése
A rovat nem szerette a Match kínálatát, így nem is sajnálja különösebben, hogy a piaci koncentrációnak és nem utolsósorban a kiskereskedelmi láncokra kivetett, időközben megszüntetett különadónak köszönhetően kivonultak Magyarországról. Annak eldöntését, hogy mennyire örömteli, hogy a CBA vette át a bolthálózatát, rábíznánk inkább az olvasókra.
Vitatott pontok:
A kiskereskedelmi különadó 2010-ben egyébként azokat a nagy kereskedelmi láncokat sújtotta leginkább, melyek 2009-ben nettó veszteséggel zártak. A Match mellett pedig elhagyta az országot a Bricostore is. Az átmeneti szektorális különadók, melyek nagyobb hozzájárulásra kötelezték „a magyar piacból ez idáig kizárólag hasznot húzó multikat”, nem állták volna ki feltehetően a törvényesség próbáját (az EU eljárást is indított a kiskereskedelmi és telekommunikációs adó miatt), de a kormány a magánnyugdíjpénztárak vagyonának visszavezetése mellett főként ezeknek az adóknak köszönhette, hogy sikerült egyensúlyban tartania 2010-2011-ben az államháztartást.
9. Népegészségügyi termékadó
A dán – időközben visszavont – zsíradó mintájára vezették be a népegészségügyi termékadót, amelyet egyes, egészségre káros összetevőket tartalmazó termékekre vetettek ki.
Vitatott pontok:
Azt sikerült ugyan elérni, hogy jelentősen csökkent az energiaital- vagy a chipsfogyasztás, de a kóla például megúszta. Ahogy az is visszás, hogy miközben a kormány hadjáratot indított a koffein-, zsír- vagy cukortartalom ellen, engedélyezte az otthoni pálinkafőzést, és egyáltalán nem lép fel a Magyarországon népbetegségnek számító alkoholizmussal szemben. A netát a kórházi dolgozók jövedelmének az emelésére találták ki: az adótípus alá eső termékek körét többször bővíteni kellett, de a költségvetési bevétel általában így is elmaradt a tervezettől.
8. A költségvetési hiány alakulása
Az Orbán-kormány 2010-ben 3,2 százalékos költségvetési hiányt, 2011-ben 4,3 százalékos pluszt hozott össze, 2012-ben pedig 2,7 százalék körül alakult a mutató. Ezen látszik, hogy deficit tartására komoly elkötelezettséget mutat a kormány. Mást ugyan nem is nagyon tehet: az Európai Bizottság már 2010 nyarán Orbán tudomására hozta, hogy nem tolerálják a magasabb hiányt. A kormány egyik legfontosabb célja, hogy kiszabaduljon a túlzottdeficit-eljárásból.
Vitatott pontok:
A 2011-es többletet a kormány a magán-nyugdíjpénztári pénzek einstandolásával érte el, miközben a strukturális egyenleg romlott. A költségvetési egyensúllyal komoly probléma, hogy középtávon sem fenntartható. Mint ahogy a nemzetközi szervezetek rámutattak, rossz a költségvetés szerkezete, mert túlzottan a bevételnövelésre épít, ami lefojtja a növekedés lehetőségét, és állandó korrekciós kényszerhez vezet. Bár a kormány az ideiglenes adókat megszüntetve állandónak hirdetett adófajtákat vezetett be, ezek hatása nem sokban különbözik a korábbiaktól.
7. A lakossági állampapír-forgalom felpörgetése
A mostani kormány erőteljesen összpontosít a külföldi finanszírozástól történő függés csökkentésére. Ennek egyik eleme a belső finanszírozás erősítése lakossági kötvények kibocsátásával. A lakossági állampapírok új típusai, a prémiumot nyújtó állampapírok bevezetése kifejezetten megdobta a keresletet: 2012-ben 1200 milliárd forintra nőtt a lakosság kezén lévő állampapír-állomány, ami 450 milliárdos emelkedés 2011 végéhez képest. Ez egyébként még eltörpül a teljes magyar államadósság 21 ezer milliárdos összege mellett.
Vitatott pontok:
A lakossági állampapírok elszívják a bankbetétek – és közvetve a banki hitelezés – elől a pénzt, másfelől pedig a magasabb kamatok miatt nőnek az állam kamatkiadásai. Ez az államadósság elleni "harcra" is komoly hatással van, mivel egy stagnáló gazdaságban – még ha alacsonyabb is a költségvetési deficit –, magasabb kamatszintre átárazódó államadóssággal a belföldi finanszírozásra tevődő hangsúly pozitív eredményei igencsak halványulnak.
6. Járműipari beruházások támogatása
Az Orbán-kormánytól nem szabad elvenni: sokat tesz azért, hogy Magyarországon hosszú távra tervezzenek a nagy járműipari gyártók. És ez még akkor is igaz, ha a Mercedes-beruházásról és az Audi-gyár bővítéséről még az előző kormányok idején született beruházói döntés, és Orbánnak csak az avatáson és a bővítésről szóló szerződés aláírásánál kellett közreműködnie. A kabinet lesi a külföldi autógyártók minden sóhaját: a német eredetű duális szakképzés adaptálása a Mercedes kérésének eleget téve valósult meg, és az új munka törvénykönyve is több olyan pontot tartalmaz (pl. a munkavégzés helyének és egyes munkaviszony-típusoknak a rugalmasabbá tétele, a túlmunkáért vagy a rendes munkaidőn kívüli készenlétért járó pótlékok szűkítése), amely kifejezetten kedvez nekik.
Vitatott pontok:
A duális képzés magyar változata szerint a diákok már 14 éves korban elmennek tanoncnak, míg ez Németországban 18 év. Az új munka törvénykönyvét a munkavállalói érdekképviseletek számos ponton kifogásolták, a munkaadók szerint viszont jót tett az ország versenyképességének.
5. Árfolyamgát
Március végéig meghosszabbították az árfolyamgátat, mert a vártnál jóval alacsonyabb volt az érdeklődés. A konstrukciót ennek ellenére azért emeltük ki a kormány devizahiteleseket segítő akciói közül, mert a terhek és kockázatok megoszlanak a bank, az ügyfél és az állam között, és a kialakítása a bankok és a kormány megállapodása alapján történt. A lényege, hogy az ügyfél a törlesztőrészletet egy rögzített árfolyamon fizeti. A tényleges és a rögzített árfolyam közötti különbség egy gyűjtőszámlán gyűlik fel: a kamatrészen az árfolyamkülönbséget az állam fizeti, a tőkerészen keletkezőt pedig az ügyfél, méltányos kamattal, és csak egy bizonyos árfolyamszintig (az afölötti részt az állam).
Vitatott sikerek:
Az árfolyamgáttal szemben a 2011 végén zajlott kedvezményes árfolyamú végtörlesztést a kormány rákényszerítette a bankrendszerre, amely ezen az ágon 330 milliárd forint körüli veszteséget szenvedett. A segítség azokat illette, akik a legkevésbé voltak rászorulva. Azok, akik a végtörlesztéshez kiváltó hitelt használtak fel, tipikusan csak drágán jutottak kölcsönhöz. A devizahitel-konszolidáció legutóbb az önkormányzatokat érte utol: az 5000 főnél kisebb települések adósságát az állam kevés kivétellel teljes egészében kifizette, az 5000-nél nagyobb településekre idén kerül sor. Az önkormányzatok konszolidálásával az a fő gond, hogy nem jutalmazza azokat, akik korábban takarékosak voltak, miközben a legnagyobb adósok több tízmilliárdos adósságot halmoztak fel.
4. A korkedvezményes, korengedményes nyugdíjak átalakítása
A kormány 2012. január 1-jétől megszüntette annak lehetőségét, hogy nyugdíjat kapjanak azok, akik az öregségi nyugdíjkorhatár elérése előtt hagyják abba a munkát. A már megállapított ellátásokat korhatár előtti ellátásként folyósítják tovább – nem is a nyugdíjalapból, hanem a költségvetésből –, és 2012-től ugyanilyen ellátást kell megállapítani azoknak, akik erre jogot szereztek. Ezzel tulajdonképpen bezárult a kapu a rendvédelmi szervek, bányászok, polgármesterek, országgyűlési képviselők előtt, hogy a nyugdíjkorhatár előtt nyugdíjat kaphassanak. Így megszűnt az a gyakorlat, hogy 50 évesen mentek nyugdíjba például a belügyminisztériumban dolgozók.
Vitatott siker:
A nyugdíjba vonulás és a jogosultak körének meghatározásával kapcsolatban nem mehetünk el szó nélkül a rokkantnyugdíjak kérdése mellett. A 2012. évi változások leválasztották a rokkantnyugdíjakat a nyugdíjakról, egyfajta segéllyé tették, melyeket könnyebb a nyugdíjak emelésétől elzárni. A rokkantsági ellátások ráadásul érdemben csökkentek is. A megtakarítás ugyanakkor kevesebb lett a vártnál, mert az egészségkárosodás miatt rokkantellátást igénybe vevő kb. 200 ezres tömegből a felülvizsgálat következtében 20 ezren kerülhetnek ki a rendszerből.
3. Nemdohányzók védelméről szóló törvény
A legtöbb nyugat-európai országhoz igazodva az Orbán-kormány bevezette azt, amire a korábbi kormányzatok nem voltak képesek: füstmentessé tette a vendéglátóhelyek zárt tereit, anélkül, hogy az átállás különösebb problémát okozott volna. Ennek a döntésnek a pozitív hozadéka igazából majd évek/évtizedek múlva látszódhat a dohányosok számának, illetve a légzőszervi- és keringési megbetegedések számának a csökkenésében.
Vitatott pontok:
Leginkább maguk a dohányosok tiltakoztak. Bár a vendéglátó-ipari vállalkozások attól tartottak, hogy emiatt jelentősen csökken a bevételük és elbocsátásokra kerülhet, ez végül nem igazolódott be.
2. A hatos csomag
Az Orbán-kormány eredményei közé sorolhatjuk a magyar uniós elnökség alatt végigtárgyalt ún. hatos csomag előkészítését. A csomag értelmében az eurózóna tagországai a jövőben nem hagyhatják csak úgy figyelmen kívül a legfőbb uniós végrehajtó intézmény olyan figyelmeztetéseit, amelyek a költségvetési vagy adósságpolitika kiigazítására irányulnak. A jogszabályok alkalmas eszközrendszert teremtettek a tagállamokkal szemben a közös elvárások kikényszerítésére a túlzott költségvetési hiány és eladósodás, valamint az egyéb makrogazdasági egyensúlytalanságok esetére. A csomag hozzájárul a gazdasági statisztikák pontosságának és átláthatóságának javításához, és kifejezetten szankcionálja a jövőben hamis költségvetési adatokat szolgáltató tagállamokat.
Vitatott sikerek:
A kormányzat nagy sikerként értékelte 2014-2020 közötti uniós költségvetési ciklusra kilobbizott hazánknak járó támogatási összeget. Bár a jelenlegi ciklusban lehívható pénzeket összevetni a következővel kicsit olyan, mint kört a négyszöggel, az tény, hogy 2011-es árakon a hazánknak járó kohéziós források 20,5 milliárd eurós összege jóval alacsonyabb a 2007-2013 közötti 25,7 milliárdnál. Viszont ahhoz képest, mint ami a tárgyalások elején kinézett nekünk, egyértelműen jobb.
1. A referencia alapú kamatozás és a kamatplafon
A referencia-kamatlábat 2012 áprilisában vezették be: eszerint a kereskedelmi bankoknak a jelzálogalapú lakáshiteleknél a kamatot rögzíteniük kell, például a jegybanki alapkamathoz. Emellett a lakossági hiteleknél bevezették a kamatplafont: a kamat nem lehet több a – jelenleg 5,5 százalékos – jegybanki alapkamat 24, illetve 39 százalékponttal növelt mértékénél. Mindez az átláthatóbb hitelkonstrukciók irányába mutat.
Vitatott pontok:
Itt szinte alig lehet negatív kritikával találkozni, a hitelkonstrukciók kusza tengerében mindenképpen szükséges volt egyszerűsítő intézkedéseket hozni, mely az ügyfelek számára egyértelműbbé teszi a hitelek feltételrendszereit.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Hétfőn vált le a Nemzetközi Űrállomásról a magyar kutatóűrhajóst is szállító Dragon űrhajó. Ezekben percekben vette kezdetét a visszatérés utolsó fázisa. Kövesse velünk, cikkünk folyamatosan frissül!
Bár a kormány mind az ipari, mind a háztartási méretű szolárfejlesztéseknél behúzta a féket, a kapacitások bővülnek, sorra dőlnek a rekordok.
A miniszterelnök vejeként megtanulta, hogy bizonyos dolgoktól távol kell magát tartania – nyilatkozta az épp Amerikába készülő üzletember.
A kormánybiztos aggodalmai nem jutottak el a katonakoporsókról és a kerítést átvágó Magyar Péterről készült kamuvideók készítőihez.
40 hektárnyi nádas kiirtása, több száz tonna beton beépítése, 13 milliárd forint elköltése és három év állás után.
Közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálják halálának körülményeit.