Kényszermegálló a fővárosi villamostendernél

Különösen éber a Közbeszerzési Döntőbizottság a villamosvásárlási pályázatok ellenőrzésében; legújabban a fővárosi tender eredményét is érvénytelenítette.

Kényszermegálló a fővárosi villamostendernél

Magyarország alighanem a világ élvonalába tartozik az öt év alatt meghirdetett villamosvásárlási tenderek száma alapján, a sikertelenek alapján pedig mindenképpen. 2008 óta Szegeden kétszer, Miskolcon négyszer, Debrecenben hatszor írták ki a pályázatot ugyanannak a – Tisza-parti városban 9, az Avas alján 31, a cívisvárosban 18 darabos – járműflottának a beszerzésére. Az első nekifutások eredménytelenségét a válság kitörése miatt rakoncátlankodni kezdő forintárfolyam okozta – ebből okulva utóbb már euróban kérték az ajánlatokat –, a többi próbálkozás pedig jórészt a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt bukott meg. Debrecen és Miskolc újra meg újra győztest hirdetett, egy vagy több vesztes azonban rendre megtámadta a döntést, a KDB pedig mindig talált valami (rész)igazságot a kifogásokban; elegendőt ahhoz, hogy érvénytelenítse az eredményt.

A múlt hét eleje óta már a főváros is dicsekedhet olyan villamostenderrel, amelyben a közbeszerzések szabályossága felett őrködő grémium megsemmisítette „az ajánlatkérő eljárást lezáró döntését”. Az ajánlatkérő, a fővárosi közlekedés szervezésére három éve létrehozott BKK Budapesti Közlekedési Központ idén februárban tette közzé – majd márciusban és májusban módosította – felhívását 12 hosszabb és 25 rövidebb, egyaránt alacsony padlós villamosszerelvény szállítására. A nagykörúti Combinókhoz mérhetőek a hosszabbak, ezek az 1-es vonalra kerülhetnek, amelynek rekonstrukciója szeptember végén elkezdődött, és amelyet a tervek szerint másfél éven belül átvezetnek a Rákóczi hídon, Lágymányosra. A rövidebbeket a szintén rekonstrukció előtt álló és Dél-Pesten meghosszabbítandó 3-asra, valamint az Óbudát – egyrészt a Duna-parton, másrészt a Széll Kálmán téren át – Dél-Budával összekötő új 19-esre és 61-esre, az úgynevezett „budai fonódóra” szánják. A friss szerelvények egyébként sem itt, sem ott nem fogják teljesen leváltani a régieket, ahhoz ugyanis sokkal több járműre volna szükség; a Nagykörutat például 40 Combino szolgálja ki. De ahhoz elegendő lesz az új flotta, hogy az – egyebek mellett a 2-esen is szaladgáló – 35–45 éves Ganz-csuklósokat nyugdíjba küldjék, és hogy a város több pontján jelenjen meg az alacsony padlós szolgáltatás.

A baszk CAF-villamos Debrecenben, illetve a miskolci Skoda. Taktikus helyezkedés
MTI / Czeglédi Zsolt, MTI / Vajda János

A pályázaton öt gyártó indult: a szegedi győztes lengyel Pesa, a Debrecenben befutott spanyol – egész pontosan: baszk – CAF, a Miskolcon nyertes cseh Ganz-Skoda, a Combinókat szállító német Siemens és a Magyarországon nem villamosairól, hanem Flirt fantázianevű villamos motorvonatairól ismert svájci Stadler. A BKK a második legolcsóbb ajánlattal előálló baszk céget nyilvánította győztesnek a Siemens ellenében, amelynek vastagabban fogott a ceruzája; a Pesa kihátrált a versenyből, a Stadler és a legalacsonyabb árat ajánló Ganz-Skoda pályázata pedig érvénytelennek találtatott.

A budapesti székhelyű, de tavaly nyár óta a cseh Skoda kizárólagos tulajdonában álló – az egykori magyar járműgyártó nagyvállalat nevét korábbi feles tulajdonosától, a márkanévbirtokos Resonator Kft.-től megöröklő – Ganz-Skoda azonban nem hagyta magát, a rendelkezésre álló tíznapos határidő utolsó perceiben megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságon. Pedig ez ma már kockázatos lépés, egy 2011. decemberi kormányrendelet ugyanis drasztikusan megemelte a jogorvoslati eljárások úgynevezett igazgatási szolgáltatási díját: a szállítás becsült értékének 1 százalékát, maximum 25 millió forintot kell letennie az elégedetlenkedőnek.

A Ganz-Skoda azonban ügyesen taktikázott. Tudta, hogy az idő szorít, a 2007–2013-as uniós költségvetésből finanszírozott járműveknek legkésőbb 2015 végéig forgalomba kell állniuk, márpedig az efféle jószágok gyártása nem megy egyik napról a másikra. A kihirdetett eredményt érvénytelenítő KDB-döntéssel való egyet nem értését közleményben is hangoztató BKK-nak két dologra biztosan nincs ideje: új pályázat kiírására vagy pereskedésre. Ezt a csatát tehát kétszeresen is megnyerte az első két miskolci villamost idén nyáron leszállító Ganz-Skoda. A sarokba szorított BKK-nak, ha nem tudja nagyon gyorsan KDB-konform módon bizonyítani a kizárás megalapozottságát, nemigen van más választása, mint hogy az árversenyt megnyerő Ganz-Skodát nyilvánítsa győztesnek, amelynek még a 25 millió forintját is visszaszolgáltatta a közbeszerzési grémium.

A magát most okkal nyeregben érző Skoda-érdekeltség már Miskolcon is megmutatta, hogy taktikázásban verhetetlen. A borsodi nagyváros tenderét úgy nyerte meg, kihasználva a kiírás átgondolatlanságát, hogy ő ajánlotta a legmagasabb árat. Észrevette ugyanis, hogy a szállítót terhelő kétévi karbantartás költségének a járművek árához képest jelentéktelen tételét a miskolci kiírás aránytalanul felértékeli, és ennek a kis részfeladatnak a kirívóan alacsony vállalási árával ő söpörte be a legtöbb pontot.

Már Miskolcon is majdnem fennakadt az – akkor még tulajdonilag is cseh–magyar – cég azon a kikötésen, hogy az érvényes pályázathoz mindkét oldalukon ajtókkal ellátott járművek gyártásáról kellett referenciát adni. A Skoda villamosoknak ugyanis, a prágai és a brnói igényekhez igazodva, addig csak az egyik oldalukon volt ajtó. (A járműveket természetesen nem maga a tendernyertes, a kilenc szellemi és egyetlen fizikai dolgozóval működő, termelőüzemmel nem rendelkező Ganz-Skoda Közlekedési Zrt. készíti, amelynek tavalyi teljes árbevétele a tizede volt egyetlen szerelvény árának.) A miskolciak kétoldali ajtós referenciát kívánó előírását azzal a huszárvágással teljesítették, hogy a vezető európai gyártók közé tartozó francia Alstomot is feltüntették pályázatukban, alvállalkozóként.

Ezt a szintén mindkét oldalon ajtóval ellátott járművekről referenciát követelő budapesti pályázaton megismételték, azzal a különbséggel, hogy ezúttal nem is alvállalkozó lenne az Alstom, hanem csupán valamiféle műszaki tanácsadást végezne. Függetlenül attól, hogy a kisebb gyártók kiszűrésén kívül mi értelme volt az ominózus kikötésnek – hiszen ha valaki az egyik oldalra fel tudja szerelni az ajtókat, akkor ez nyilván a másik oldalon is menni fog neki –, a BKK szerint a Skoda pályázata „hitelesen nem rögzíti, hogy a referenciaátadás miképp segíti az ajánlattevő feladatellátását”. A BKK azt állítja, hiába kért pontosítást, a Skoda válasza nem volt érdemi, a KDB szerint viszont a válaszban olvasható „magukba foglalnak” kitétel nem zárja ki, hogy az ott felsorolt néhány dolgon kívül másféle támogatást is nyújtsanak a franciák.

Hasonló huzakodás folyik a két másik vitapontban. Egyrészt arról, hogy valóban be lehet-e tanítani a budapesti szakembereket a csehek által vállalt alacsony áron, másrészt arról, hogy a villamos belmagassága minden ponton eléri-e a megkövetelt 210 centimétert. Utóbbi kapcsán a BKK azt sejteti, hogy a gyártó azért nem pontosította kérésre sem az egyes kocsiszekrények közötti csuklóalagút magasságát, mert az nem minden ponton üti meg a mértéket. A KDB szerint viszont „az ajánlatkérő nem határozta meg, hogy a jármű mely részét tekinti csuklóalagútnak, így nem volt abban a helyzetben, hogy a kérelmező ajánlatában megadott magasságiméret-előírás tekintetében a gumiharmonika és a kocsiszekrény zárókerete közötti csatlakozást eltakaró burkolati elemnél is vizsgálja az előírt méretet”.

Már-már mulatságos szőrszálhasogatás, de sok múlhat rajta. A BKK-menedzsment, első felindulásában, a jelek szerint úgy próbálja átvágni a gordiuszi csomót, hogy új frontot nyit: a fejlesztési tárca állásfoglalását kérve azt kezdte feszegetni, hogy az – Audi konszernhez tartozó Mladá Boleslav-i autógyártól teljesen független – plzeni Skoda nem offshore cégek tulajdonában van-e. Mert ha netán igen, az a magyar törvények szerint kizáró ok. Erről a kérdésről azonban – amelyre, állítása szerint, formális választ kapott a BKK, de megnyugtatót nem – egy árva szó sem esik a KDB-döntésben. Ha tehát a BKK legközelebb erre hivatkozva érvényteleníti a Ganz-Skoda ajánlatát, újabb jogorvoslati eljárást kockáztat.

Bár Debrecenben és Miskolcon rezgett a léc, a három vidéki városban sikerült megúszni, hogy kicsússzanak az uniós pénzek felhasználására szabott határidőből. Budapesten ez még nyitott kérdés.

MUCK TIBOR

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.