Így kicselezheti a készpénzfelvételi díjat. Vagy mégsem?
Elsőre úgy fest, hogy Penny Market megtalálta a megoldást a tranzakciós illeték és a készpénzfelvételi limitek kicselezésére. Pénztárgépeiket ugyanis készpénzkiadó automataként is működtetik, ráadásul extra költségek nélkül. Persze nem a spanyol viaszt találták fel, több európai országban is régóta működik a cash back szolgáltatás, a magyarországi szabályozás miatt azonban több szakértő is aggályosnak tartja a diszkontlánc szolgáltatását. Az adóhatóság pedig úgy vélekedik, hogy "a vásárláshoz kapcsolódó készpénzfelvételt - figyelemmel arra, hogy az fizetési számláról (bankszámláról) történő készpénzkifizetésnek minősül - tranzakciós illetékfizetési kötelezettség terheli".
“Vinnék négy sört, egy fogkrémet, egy vajat, 70 deka csirkemellfilét, két kiló krumplit, meg 13 ezer forint készpénzt.” "Tizenháromezer biztosan elég lesz, nem kell több?"
Ez a beszélgetés mostantól akár egy Penny Market áruház pénztáránál is elhangozhat. Pedig készpénzt nem kivinni szoktak a szupermarketből, hanem otthagyni. A Penny vélhetően nagyot robbant a pár napja elérhető új szolgáltatásával, hogy pénztáraiból bizonyos feltételek mellett készpénzt is felvehet a vásárló.
Azon melegében ki is próbáltuk az itthon első látásra meghökkentő – ám nyugaton már jó ideje bevett – szolgáltatást, és valóban működik: összevadásztuk a szükséges legalább 3 ezer forintos limitköltést biztosító árukat, majd a kártyás fizetés során az ötezer forintig visszajáró pénz készpénzben való felvételét jeleztük a kasszírhölgynek. “Csak ennyit?” “Csak ennyit, egyelőre próbaüzemben kerüljük ki a tranzakciós költséget.” A Penny ugyanis úgy reklámozza a pénztárgépes készpénzfelvételt, hogy “a pénztárnál történő fizetéskor további maximum 20 000 forint készpénzfelvételre is lehetősége van bankkártyájával, mindez extra költségek nélkül”. Az egész ügylet csak néhány másodperccel volt hosszabb a megszokottnál, a pénztáros hölgy párral többet koppantott az érintőképernyőjén, majd fizetett.
Hát, ez tényleg tök jó, nem kell bankautomatát keresni, sorban állni külön ezért, éljen a pénzügyi kultúra fejlődése, éljenek a kényelmi szolgáltatások!
Ne kérdezzen többet!
A pénztárait tulajdonképpen ingyenes ATM-ként (is) működtető hálózat azt közölte lapunkkal, hogy a szolgáltatás mind a 200 magyarországi üzletben él júliustól, és azt mondják, a Penny nem számol fel érte extra költséget, mert a tranzakció bankkártyás fizetésnek minősül, és nem ATM-es készpénz felvételnek. A fizetési módnak nincs havi korlátja, valamennyi 3000 forint feletti vásárlásnál, a vásárló maximum 20 000 forint készpénzfelvétellel élhet – írják.
Az nem egyértelmű, hogy a “bankkártya” alatt a Penny általában a pénzhelyettesítő plasztikot érti, vagy megkülönbözteti a debit (betéti, azaz a mögötte álló számlán lévő összeg erejéig likvid) és a credit (igazi hitelforrásként működő) kártyákat. És mellette még további kérdések is felvetődnek, ám a Penny Market pr-munkatársa nagy erőkkel hárította el érdeklődésünket. “Ennyi az, amit a Penny Market válaszolni tud – utalt a fenti, e-mailben kapott tájékoztatásra Szányi Gabriella, a Penny Market-tulajdonos Rewe Group Hungary marketing munkatársa. "Akkor ne is tegyünk fel több kérdést?" – kérdeztük. "Ne.”
Mi lesz a tranzakciós illetékkel?
Kíváncsiak lettünk volna még arra, hogy ebben az egészben hol a biznisz a Penny számára, azon kívül, hogy ha nyomja ki a készpénzt, úgy kevesebb költsége keletkezik annak kezelésével. Amennyiben ugyanis egyszerű bankkártyás fizetésnek minősül a tranzakció, ahogy hirdetik is, akkor – ha népszerű lesz az új szolgáltatás és miért ne lenne az, hiszen a fogyasztók számára első blikkre valóban egy csomó előnyt kínál a bankautomatákkal szemben – a Penny bevétele akár jelentősen is megnőhet, ami társaságiadó- és áfafizetési terheit növeli. Ha viszont mégis készpénzfelvételnek minősülne a mutatvány, úgy le kell nyelniük a tranzakciós illetéket, riporterünkre legalábbis nem terheltek ilyen tételt a nyugta szerint, és maga a közértlánc is extra költségek nélkülinek hirdeti a tranzakciót.
Nem kizárt emellett, hogy a tranzakciós illeték "sorsa" az adóhatóságot is érdekelheti, mivel az hozzá folyik be, ám ebben az esetben nem tűnik egyértelműnek, hogy minek is minősül a művelet. A NAV kérdéseinkre azt válaszolta, hogy "a pénzügyi tranzakciós illetékekről szóló törvény (Pti.) szerint illetékköteles – egyebek mellett – a fizetési számláról történő készpénzkifizetés. A fizetési számla fogalmát a Pti. határozza meg, mely szerint fizetési számlának minősül a fizetési műveletek teljesítésére szolgáló, a pénzforgalmi szolgáltató egy vagy több ügyfele nevére megnyitott számla, ideértve a bankszámlát is. Általánosságban megállapítható, hogy a vásárláshoz kapcsolódó készpénzfelvételt - figyelemmel arra, hogy az fizetési számláról (bankszámláról) történő készpénzkifizetésnek minősül - tranzakciós illetékfizetési kötelezettség terheli, melynek mértéke a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,6 százaléka. Az üzlethálózat által bevezetett konstrukcióval kapcsolatban konkrét információk nem állnak rendelkezésre."
A vásárló bankjánál kártyás vásárlásként bukkan fel a dolog, amit nem sújt illeték. Persze lehet, hogy a láncnál kimodellezték, hogy annyival több vásárlót tudnak így bevonzani, ami megéri a Pennynek. Egyes vélemények szerint úgy is értelmezhető a készpénzfelvétel, hogy a Penny egy rövid időre kölcsönad a vásárlónak, amit aztán majd a fogyasztó bankján behajt. Riporterünk netbankos számláján a teljes csütörtök reggeli tranzakciót hétfőn mindenesetre már “kártyás vásárlás” címen tartotta nyilván a pénzintézet. Azaz nem különítette el a vásárlást és a készpénzfelvételt.
Az is kérdés, hogy a bank mit a lát a tranzakcióból, látja-e, hogy mennyi volt a vásárlás ellenértéke és mennyi a készpénzfelvétel. Homa Péter, a Bankkártya.hu szakértője hasonló kételyeket fogalmazott meg lapunknak, szerinte "aggályos lehet, hogy a bankok, illetve a kártyatársaságok számára nem tud egyértelmű lenni, hogy mekkora összegű volt a vásárlás és mekkora a készpénzfelvétel a tranzakción belül".
További kérdés, hogy a Pennyben felvett összeg miként befolyásolja a havi 150 ezer forintig, legfeljebb két lépésben felvehető illetékmentes összeget. Vagy miként játszik a napi készpénzfelvételi limit e tranzakciók során, hiszen a Penny azt hirdeti, hogy ilyen módon elvileg korlátlan alkalommal juthat készpénzhez a vásárló. Felvetődhet-e bankokkal szemben folytatott tisztességtelen verseny, hiszen a Penny áruházai felé terelheti az ATM-ből készpénzt felvenni szándékozókat.
Az is kérdés, hogy a pénzügyi felügyelet szerepét is betöltő MNB minek minősíti a Penny új szolgáltatását? Úgy tudjuk, hogy az arra illetékes szervezeti egység még nem kapta meg feladatul, hogy foglalkozzanak a Penny szolgáltatásával. Megerősítette ezt a jegybanktól érkezett tájékoztatás is, miszerint "a szolgáltatás nyújtása alapvetően a kereskedő és a bankkártya-elfogadási szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltató közötti megállapodástól függ, a szolgáltatás nyújtásához sem a kereskedőnek sem pedig a pénzforgalmi szolgáltatónak nem szükséges külön engedélyt kérnie az MNB-től.
Az is kérdés, hogy a NAV felfigyel-e arra, hogy megnövekedett árbevétel mután fizetendő áfa beérkezik-e a hatósághoz? A nyugtán mindenesetre a kártyás vásárlásban szerepel a készpénzként felvett összeg is, majd két sorral lejjebb visszajáró tételként a készpénzként kifizetett összeg, ami kissé bizarr. A kártyás fizetés során ugyanis nem nagyon értelmezhető a visszajáró összeg, hiszen pont annyit emelnek le, mint a megszerzett áruk ellenértékre. Akkor pedig mitől járna vissza bármi is? Információink szerint a NAV a nyugtát látja, így ezt is.
Az OTP és a Coop már évekkel ezelőtt próbálkozott ilyennel |
Teljesen Magyarországon sem ismeretlen a Penny konstrukciója, csak feledésbe merültek a korábbi, mély nyomott nem hagyó próbálkozások. A Kiszámoló.hu kommentelői szerint az OTP már 2007-ben kísérletezett a cashbackkel. Csak OTP-s kártyákkal, szolnoki és szegedi coopos boltokban működött. Az interneten kutatva be is jön a megerősítés, a Coop Szeged oldalán szerepel, hogy “társaságunk 2008. április 1-jétől bevezette a CASH BACK szolgáltatási rendszert áruházainkban, mely rendszer bevezetésével lehetőséget biztosítunk vásárlóink számára a vásárlással egybekötött, kis összegű készpénz felvételére”. A korabeli sajtó meg is emlékezett a bank kísérletéről, amiről itt és itt lehet olvasni. |
Máshol már jó ideje működik az áruházi készpénz felvétel
Mindez persze csak nekünk új, fejlettebb pénzügyi kultúrájú országokban már jól ismert tranzakció az angolul „debit card cashback”-nek hívott szolgáltatás, egyik úttörője éppen a Tesco volt Angliában. A vásárlók már jó ideje vehetnek fel pénzt ezzel a módszerrel például Amerikában, Ausztráliában, Belgiumban, Hollandiában, Írországban, Kanadában, Lengyelországban, Németországban, Norvégiában vagy Svédországban is.
A megoldás elsődleges előnye a bolt számára az, hogy ha a nap végén kevesebb készpénz marad a kasszákban, akkor annak kezelésével is kevesebb gondja (és költsége) van. A készpénzt a boltból el kell szállítani, a kockázatra biztosítást kell kötni, és a bankoknak jutalékot kell fizetni azért, hogy a készpénzt a bolt céges számláján elhelyezzék.
Bizonyos országokban a pénz kifizetését a bankkártyákra korlátozzák, vagyis hitelkártyával a vásárló nem használhatja a szolgáltatást. Ennek a legtöbb helyen az az egyszerű oka, hogy a kereskedő a bankkártyás vásárlásoknál nem az összeg arányában, hanem „darabra” fizet díjat az elszámoló bankjának. Így egy bankkártyás ügyfél esetében az áruháznak semmilyen pluszköltsége nincs (ellenben a kisebb készpénzállományból származó megtakarításokat élvezheti). Egy magyar szakblog kommentelői között azonban felbukkantak olyan bejegyzések is, amelyek szerint “igazi” hitelkártyával is működik a pénztári készpénzfelvétel.
Sok helyen minimális vásárlási limitet határoznak meg, mert ha a vevő csak készpénzt venne fel, akkor a boltnak az egyszeri költséget ki kellene fizetnie, miközben a fő tevékenységével nem keresne pénzt, és ez így nem nagy üzlet. Azokban az országokban, ahol az ATM használatának magas költségei vannak, a bolti pénzfelvétel azért népszerű, mert a vásárlók megspórolhatják ezt az összeget, a tranzakció számukra ugyanis általában díjmenetes. Ez a helyzet például Németországban is.
Más hálózatokat is érdekel a megoldás
Minden komolyabb magyarországi hiper-, szuper- és diszkonthálózatot megkérdeztünk, hogy terveznek-e hasonló lépést, illetve legalább vizsgálják-e a Penny szolgáltatása bevezetésének lehetőségét. A CBA, a Coop és a Reál a fülük botját sem mozdították kérdésünkre, sőt a sajtóval való kapcsolattartással köztudottan megbízott munkatársaikat telefonon sem sikerült elérni. Az Aldi nem kívánt nyilatkozni a kérdésben, az Auchan Magyarország azt válaszolta, hogy “minden lehetőséget megvizsgál, mellyel a vásárlók kényelmét szolgálhatja”. A leghasználhatóbb választ a Lidltől kaptuk, ők azt írták, hogy a “Lidl Magyarország vizsgálja a konstrukcióban rejlő lehetőségeket”.
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.