Megjelent az új készpénztörvény! Milyen kötelezettségekkel kell számolniuk a cégeknek?
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Most két jelzőőr ül egy személyautóban, és amikor a mobiljuk megcsörren, kiszállnak, és egy piros tárcsával megállítják a sűrű autós forgalmat. Az egy hete átadott, alig pár perccel rövidebb utazást ígérő, tízmilliárdokból felújított Budapest–Esztergom-vasútvonalon ugyanis a fénysorompó még nem működik. Ürömnél a P+R parkoló és az állomás autóval megközelíthetetlen, gyalogosan pedig szinte értelmetlen odamenni.
Bruttó 44 milliárd forintból felújított vonatpálya, ahol augusztus 20-án indult újra a vonatközlekedés, így hirdette büszkén a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a nemzeti fejlesztési tárca a fejlesztést. Ebbe az idilli képbe rondít bele naponta sok száz vagy ezer autós szeme láttára az a két jelzőőr, akik Budapest határán belül, ahol a 10-es (Bécsi) út keresztezi a vasutat, óránként kétszer kiszállnak egy ott parkoló személyautóból miután megszólal a mobiltelefonjuk, felmutatják a piros tárcsát, így állítják meg az autós forgalmat, hogy elhaladhasson a vonat. Elég fapados megoldásnak tűnik – és egy kis ideig még így is lesz.
Korszerűsítésre elment tízmilliárdok ide vagy oda, ott, abban a kereszteződésben nem működik (fény)sorompó.
A NIF megkeresésünkre azzal védekezett, hogy “prioritásként kezeltük, hogy a vasúti vonatforgalom augusztus 20-án elinduljon, hogy az utazók minél hamarabb igénybe tudják venni a vasutat”. Azt írták, hogy “a fénysorompó szeptember 1-től rendeltetésszerűen fog működni, addig az útátjárót napi 24 órában, 2 szakképzett jelzőőr biztosítja, akik folyamatos kapcsolatban vannak a központi forgalomirányítással”.
Az iskolakezdéskor fénysorompó ugyan lesz, de kétszer annyi vonat is, a mostani óránkénti egy vonatpár megduplázódik, fél óránként indul járat Budapestről Esztergomba, illetve vissza. És ez újabb torlódással jár, pedig a reggeli csúcsforgalomban és délután az ingázók már most is bosszankodnak. Az egyszintű kereszteződésben a sorompó óránként négyszer fog leereszkedni reggel 4 és éjfél között, ez alkalmanként 3-6 perces várakozást jelent – vagyis lehet úgy számolni, hogy 60 percből durván 20 percig állnak az autók. Ez pedig legkorábban csak október végén lesz jobb. A NIF azt ígéri, “várhatóan október végétől megszűnik a szintbeli átjáró” ott a 10-es út “új nyomvonalának kiépítésével és átadásával”.
De a kereszteződés nemcsak a sorompó hiánya miatt jelent veszélyt. A szakaszon 3 évig nem járt vonat, ezért a sofőrök hozzá vannak szokva, hogy a síneknél nem kell körültekintően közlekedniük, sokan felállnak a sínekre torlódás esetén, lassítás nélkül hajtanak át a vágányokon, vagy egyszerűen kikerülik a piros táblát tartó jelzőőrt.
Az állomás, amit nem lehet megközelíteni
Nem messze onnan, Ürömnél sem kellemes a helyzet. Minden reggel kerülnek fel képek az éppen soroló dugóról az ürömi körforgalom előtt, amit pont a torlódások elkerülése miatt, egy lámpás kereszteződés kiváltására építettek. A kommentelők az indexet nem használó kihajtókat és a körforgalmat rosszul vagy félve használókat okolják a sor megtorpanásáért, de a Bécsi úti kereszteződés sorai is elhatnak egészen idáig.
Van még egy dolog ott Ürömnél, amely miatt csóválják az emberek a fejüket. Az állomást és Ürömöt elválasztja a 10-es út, Üröm központjától bő 2 kilométerre fekszik az állomás, vagyis gyalog kicsit bajos az állomáshoz jutni. Az állomás most a gyalogosoknak azonban a szokásosnál is nehezebben megközelíthető, az ürömi felüljáró építése miatt ugyanis egy kartonnal leterített gyalogosalagúton lehet odajutni, eső esetén sárban kell járni. (Kedd kora délután jártunk ott, kivonatoztunk oda, de senki nem szállt le, illetve nem szállt fel visszafelé. Az Aquincum megállónál szálltunk fel a vonatra – épp akkor betonozták be a padokat és a kukákat rögzítő csavarokat.)
Autóval még ennél is rosszabb a helyzet: lényegében lehetetlen odajutni az állomáshoz. Egy aszfaltozás alatt álló utca felől lehetne az állomásra érkezni, de a most épített, körülbelül 50 férőhelyes P+R parkoló megközelíthetetlen, a lámpaoszlopok még nincsenek felállítva, és a helyszínen dolgozó markológépek állnak benne.
A NIF szerint “a csatlakozó utak átépítése, korszerűsítése nem volt a projekt része, ez önkormányzati hatáskör”. A P+R parkoló összekötését, aszfaltozását mindenesetre megígérték, hét végéig a vállalkozó elvégzi a munkálatokat.
A 10-es út és a vasúti pálya kereszteződésétől nem messze, az Aranyvölgybe tervezett, kényelmes budapesti buszátszállást biztosító megálló még nem készült el, ezért itt még nem állnak meg a vonatok, bár a vonatról nézve Aranyvölgy jobban fest, mint az ürömi állomás. A NIF szerint október végétől állnak majd meg a vonatok Aranyvölgynél, akkor, amikor már új nyomvonala lesz a 10-es útnak. (Addig még nagyobb torlódást okozna csak.)
Nem minden rossz és idegesítő
Az új vasúti vonal okozta galibákat dokumentálják a 10-es út nevű Facebook-csoport tagjai. A fentieken kívül a 3 éve tartó, dugókat okozó munkálatokra, rossz minőségű tereprendezésre, kevés vagonra is panaszkodnak. Van azonban néhány felhánytorgatott dolog, amely – legalábbis a tapasztalatunk szerint – csak időlegesen, helyenként, vagy úgy sem áll fenn. A helyzet hétfőn dél körül korántsem volt annyira rossz, mint néhány hozzászólásból tűnik, de az iskolakezdéssel megnövekvő forgalom azért ad okot némi aggodalomra. Piliscsabán a vonatra várókat megkérdezve mindenki elégedetten nyilatkozott. Az érdemben nem csökkentett menetidő (a 44 milliárdért felújított vonalon mindösszesen pár perccel csökkenhet az utazás hossza) egyelőre nem okozott felháborodást, inkább a jelenleg ritkán közlekedő vonatokra panaszkodtak. (A vonatok száma jövő héttől megduplázódik, mint írtuk.)
Az akadálymentesség szempontjából aggályosnak mondott megállókat, a pilisvörösvári, a piliscsabai és a piliscsaba-klotildligeti megállókat közelebbről is megvizsgáltuk. Többen is elmondták, hogy babakocsival nagyon kényelmesen tudnak fel- és leszállni a vonatokról. Klotildligetnél pedig a kalauz elmondta, kerekesszékes utas rámpa segítségével tud a szerelvényre felszállni. A klotildligeti megálló egyébként íves peronnal rendelkezik, ezért valóban lehetnek olyan ajtók, ahol nagyot kell lépni, de csak az ív közepénél van távol a peron a vonattól.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.
Még mindig nem örök, de a most várhatónál hosszabb és egészségesebb életet ígérnek a longevity módszerei.
Karácsony Gergely azt mondta, hogy az övé a politikai, illetve a jogi felelősség és szívesen bíróság elé áll, hogy ott védje meg az igazát.
Sokszor kipróbált eszközökkel, ígéretekkel és kedvezményekkel igyekszik visszacsábítani híveit a választások előtt az Orbán-kormány.
A lyuk beomlott, és maga alá temette a 17 éves Riccardo B.-t.
Az eddigi vizsgálatok szerint mindkét hajtómű üzemanyagszabályozói ki voltak kapcsolva, ami magyarázhatja, miért zuhant le a gép.