Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Donald Trump korábbi tanácsadója harcba szólított, majd a jobb kezét nyitott ujjakkal a magasba emelte.","shortLead":"Donald Trump korábbi tanácsadója harcba szólított, majd a jobb kezét nyitott ujjakkal a magasba emelte.","id":"20250221_steve-bannon-cpac-naci-karlendites-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd.jpg","index":0,"item":"02c0d4cd-f520-4f8c-b9ba-d25870ba7ce9","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_steve-bannon-cpac-naci-karlendites-elon-musk","timestamp":"2025. február. 21. 15:56","title":"Elon Musk után Steve Bannon tett náci karlendítéshez hasonló mozdulatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c9fb501-5b81-4a8d-ae00-2a349141196e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy indiai gyógyszergyárban találták meg annak a veszélyes szernek a forrását, amely milliók függőségét okozza Nyugat-Afrikában.","shortLead":"Egy indiai gyógyszergyárban találták meg annak a veszélyes szernek a forrását, amely milliók függőségét okozza...","id":"20250221_indiaban-opiad-drogkrizis-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c9fb501-5b81-4a8d-ae00-2a349141196e.jpg","index":0,"item":"1d1b7fb9-842a-43be-8ad3-a818c6f7f81e","keywords":null,"link":"/elet/20250221_indiaban-opiad-drogkrizis-afrika","timestamp":"2025. február. 21. 18:15","title":"Indiában gyártott opioidok okoznak drogkrízist afrikai országokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel velük a kesztyűt. Elég, ha a két legfontosabb szegmensre, a táplálkozásra és a mozgásra fókuszálunk, és máris kifelé tarthatunk a mély gödörből. ","shortLead":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel...","id":"20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f.jpg","index":0,"item":"0ae8f10b-9a9e-426c-b2d6-5f56bd46e924","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","timestamp":"2025. február. 22. 15:30","title":"Depressziódiétával és fizikai antidepresszánssal a lelkünkért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Tesla Model Y 500 kilométeres hatótávú új alapmodellje nem sokkal 19 millió forint alatt nyit hazánkban.","shortLead":"A felfrissített Tesla Model Y 500 kilométeres hatótávú új alapmodellje nem sokkal 19 millió forint alatt nyit hazánkban.","id":"20250221_olcsobb-uj-tesla-model-y-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf.jpg","index":0,"item":"34cb7d41-b4be-400c-9dba-dd249f1052c1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_olcsobb-uj-tesla-model-y-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 21. 07:28","title":"Olcsóbb új Teslák érkeztek Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot miután egy helyi IKEA raktárából előkerült néhány elveszettnek hitt tankelhárító akna. Az eset számos kérdést vet fel, például azt, mit kezdtek volna a veszélyes csomaggal a futárszolgálatok, hogyan nézett volna ki az összeszerelési útmutató és mit lehet kezdeni férfiként a Machu Picchut ábrázoló tangabugyikkal? ","shortLead":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot...","id":"20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc.jpg","index":0,"item":"2feb4498-0ed2-4415-a0b2-ce15e1651d55","keywords":null,"link":"/360/20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","timestamp":"2025. február. 22. 17:30","title":"Duma Aktuál: Aknaszállítás az első zárható ajtóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli interjúban a Kossuth Rádióban. Ismét beszélt a guruló dollárok helyett most már guruló eurókra hajtó, magukat jogvédőknek feltüntető szervezetekről, amelyek valójában manipulálni akarnak.","shortLead":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán...","id":"20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072.jpg","index":0,"item":"1539057e-ff3a-4f6f-b574-14848342c417","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","timestamp":"2025. február. 21. 07:40","title":"Orbán: Itt a kamateső, ezért idén bátrabban költenek majd az emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen, a kutatásban részt vesznek az amerikai Pennsylvania Egyetem és a brit King’s College szakemberei is.","shortLead":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen...","id":"20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"ac9bb3ba-ff64-4dc4-b2fc-bdfc21612dbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","timestamp":"2025. február. 21. 17:03","title":"Veszélyes fertőzés ellen jön valami Szegedről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők képviselték.","shortLead":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők...","id":"20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2.jpg","index":0,"item":"39233659-c14f-423e-88b8-25420791163b","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Kamala Harris követi Joe Bident a művészeti ügynökséghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rejtély, hogy ki fogja vezetni a vonatokat pár év múlva
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Az állami vasúttársaság a vonatokon, a hangosbeszélőn toboroz munkásokat krampácsolónak, felsővezeték-szerelőnek, kalauznak, és még pár munkakörre. A MÁV-nak égető szüksége lenne mozdonyvezetőkre, de csak olyan képzési rendszert és pályaképet tud felmutatni, amelyet a fiatal pályakezdők többsége valószínűleg rabszolgatartásnak gondol. A kivándorlás itt is pusztít.
Gondban vannak állítólag a MÁV-nál azok, akik a mozdonyvezetők beosztását készítik. Egy érintett arról mesélt a hvg.hu-nak: olyan szakemberhiány van az állami vasúttársaságnál, hogy csak nagy bűvészkedésekkel lehet fenntartani az országos hálózat működését. A MÁV-Start erős toborzási kampányba is kezdett, a budapesti elővárosi vonatokon például a hangosbemondón rendszeresen elhangzik, hogy a társaság érettségizett munkatársak jelentkezését várja. Ilyesmire korábban – mesélik gyakran utazók – nem volt példa. És nem csupán mozdony-, illetve Flirt típusú motorvonatra keresnek vezetőket, hanem felsővezeték-szerelőket, pályamunkásokat, jegyvizsgálókat, forgalmistákat, kocsirendezőket is nagy erőkkel akar felvenni több telephelyre. Az egyik kalauz meg is jegyezte:
én is felkaptam a fejem, amikor a járaton meghallottam a felhívást; elég nagy pácban lehet a MÁV, ha már így keres munkatársakat.
Képünk illusztráció
Túry Gergely
A jegyvizsgáló szerint a toborzási mód még az utasokat is meglepte, bár kétség kívül egy fillérbe sem kerülhet a vasúttársaságnak, és sok ember hallhatja, emiatt még hatékony is lehet.
Az a fránya kivándorlás, bizony, ez az egyik ok
El lehet menni?
Egy MÁV-os mozdonyvezetőnek két „papírral” kell rendelkeznie ahhoz, hogy vasúti járművet vezethessen. Az egyik a vasúti járművezetői igazolvány, amely egységes, európai minta szerint kiállított dokumentum. A másik a kiegészítő tanúsítvány, amelyet az adott vasúttársaság, azaz jelen esetben a MÁV-Start állít ki. Ha egy mozdonyvezető rendelkezik például Ausztriában érvényes vizsgával, akkor a MÁV-os tanúsítványon is fel kellene azt tüntetni, de jelenleg a társaság tájékoztatása szerint nincs ilyen dolgozó. A külföldi munkavállaláshoz a mozdonyvezetőnek a célországra vonatkozó speciális papírokat kell megszereznie, és már indulhat is.
A MÁV tájékoztatása szerint jelenleg 2850 mozdonyvezető dolgozik a cégnél, és 150-re lenne még szükség. Idén 72 főnek szűnt meg a munkaviszonya, nyugdíjazás, önkéntes távozás, egészségügyi vagy egyéb ok miatt. A társaság ugyan nem tért ki rá, de a létszám csökkenésében nyilván szerepe van a külföldre vándorlásnak is (ezt több vasutas is említette munkatársunknak, de nemrégen írtunk is róla egy vasutas szervezet tapasztalataiból kiindulva), hiszen a fizetések közötti nagy különbség és a piaci kereslet ebben a szakmában is jelentős szívóerőt generál.
Jelenleg mindössze 74 mozdonyvezető tanonc van a MÁV-nál, de ők csak jövő szeptembertől kezdenek végezni, illetve munkába állni, tehát a létszámuk még a tűzoltásra is nehezen lehet elegendő. Ha pedig jövőre is legalább annyian távoznak, mint idén, úgy a 74 új munkatárs is arra lesz elég, hogy az akkor már 200 feletti hiányt visszapótolja a jelenlegi, önmagában is rázós 150-es hiányra.
A jelenlegi képzési létszámmal tehát valószínű, hogy a MÁV-nak jövő ilyenkor is ugyanúgy 150 fő pótlása lesz a problémája, mint most, ami azt jelentené, hogy a helyzet nem javul. És bár első látásra nem tűnik vészesen nehéz feladatnak 150 vállalkozó szellemű fiatalt találni, a részleteket megismerve hamar kiderül, hogy talán mégis az.
Mi a pálya, fiatalok?
Ismeri belülről a MÁV problémáját? Tudja, még mi játszik szerepet a munkaerőhiányban? Kérjük, írjon az onlinegazdasag@hvg.hu címre, levelét, adatait bizalmasan kezeljük. Köszönjük.
Ahhoz ugyanis, hogy valaki a MÁV mozdonyvezetői képzésébe egyáltalán beléphessen, az érettségi mellett idősebbnek kell lennie 20 évnél, erkölcsi bizonyítványt kell bemutatnia, és orvosi alkalmassági vizsgálaton kell átesnie. Ez utóbbi elég szigorú, ott már eleve sokan kiesnek.
Azoknak, akik túljutnak a kezdőlépéseken, 12 vagy 16 hónapos speciális képzésen kell részt venniük (előbbi a motorvonatok, utóbbi mindenfajta mozdony vezetésére készíti fel őket). Ezek után öt (!) évig maradniuk kell a MÁV-nál, mert ha felmondanak, vagy kirúgják őket, akkor vissza kell fizetniük a tanfolyam költségét. Márpedig egy mozdonyvezető képzése összesen 1,18 millió forintba kerül, ennek az összegnek az időarányos részét kell felmondás esetén kifizetnie a mozdonyvezetőnek.
Mindez nem lenne gond, ha a mozdonyvezetők jól keresnének, de ez sem feltétlenül igaz. A MÁV tájékoztatása szerint egy kezdő motorvonat-vezető havi bruttó 175 ezer forintos fizetést kap, amit 35 százalékos műszakpótlék egészít ki. Ez összesen bruttó 236 ezer forint, amiből (gyerek nélküli munkavállalóként) adók és járulékok után mindössze 154 ezer forint marad a zsebében. Az általános, nem csak motorvonat-mozdonyvezetők kicsit többet visznek haza, ők havi nettó 190 ezer forintot kereshetnek.
Képünk illusztráció
MTI / Komka Péter
Mindezt évi 271 ezer forint (vagyis havi durván 20 ezer forintos) béren kívüli választható juttatás, étkezési jegy, és a családtagoknak kedvezményes utazási lehetőség toldja meg. A mávosok elmondása szerint azonban nem ritka eset, hogy ebben a feltételrendszerben a kezdő, vagy még tanuló mozdonyvezetők nem találják meg a számításukat, és bebukják a képzési díjat. A képzési díj 60 hónapra leosztott része 20 ezer forint, vagyis egy hónap alatt csak ennyivel csökken az 1,18 millió forintról induló visszafizetési kötelezettség. A "röghöz kötés" így akkor is hosszú lesz, ha a fiatal a fizetéséből esetleg félre tud tenni a "kiváltásra".
Honnan lenne utánpótlás, ha megszüntették az iskolákat?
A MÁV tájékoztatása szerint 2016-2017-ben összesen 150 mozdonyvezetőt képeznének ki, vagyis úgy tűnik, hogy évi 75 fő pótlásában gondolkodnak, ez pedig éppen az idei fogyásnak felel meg. A vasúttársaság úgy magyarázza a helyzetet, hogy „hasonló utánpótlás-problémákkal küzd, mint számos más munkáltató az országban”. A szakmunkásképzés átalakítása, a vasutas szakközépiskolák egy részének megszüntetése miatt jelenleg körülbelül 300 szakember hiányzik az egyébként csaknem 38 ezer fős dolgozói létszámból (és ebből 150 a mozdonyvezető).
A probléma súlyát jelzi, hogy az állami cég a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához, és a megmaradt szakképző iskolákhoz, esetleg felsőoktatási intézményekhez fordult egyeztetést kérve. A vasútvállalatok, mint írtuk még nyáron, közel 250 mozdonyvezető kiképzéséhez szeretnének valamilyen állami támogatást kapni (hasonlóan például ahhoz, ahogyan az állam a szintén hiányszakmának számító kamionsofőrök képzésébe besegít).