szerző:
hvg.hu

Nyilvánosságra került az OLAF-jelentés a 4-es metró beruházásáról. 60 milliárd forintot kérhetnek vissza a szabálytalanságok miatt.

Nyilvánosságra hozta a kormány az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) teljes jelentését a 4-es metró beruházásáról. Az OLAF azt javasolja, hogy közel 60 milliárd forintot kérjenek vissza a támogatások kedvezményezettjeitől. Szabálytalanság, csalás, korrupció és EU-pénzek szabálytalan felhasználása szerepel az OLAF megállapításai között.

Az OLAF érintettként a fővárost, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezte meg. A volt miniszterelnök cége összesen csaknem 600 ezer eurót kapott a 4-es metró kocsijait gyártó Alstomtól tanácsadási és képviseleti munkáért. Medgyessy szerint a szerződésekben semmi kivetnivaló nincs.

Medgyessy Pétert az OLAF is megkereste a vádakkal kapcsolatban. Ő akkor úgy reagált: tulajdonosként nem az ő felelőssége lett volna, hogy ennyire részletekbe menően ismerje a cégek tevékenységét, különösen az olyan szerződéseknél, amelyeket még az előtt írtak alá, mint hogy ő tulajdonos lett. Medgyessy szerint nonszensz, hogy bármilyen szerepe lett volna a szerződések megkötésénél. A volt miniszterelnök az Indexnek nyilatkozott: mint mondta, amikor az első hirdetmények megjelentek a 4-es metróról 2005-ben, ő már nem volt miniszterelnök, Gyurcsány Ferenccel, valamint a főváros akkori vezetőivel pedig rossz volt a viszonya, vagyis politikai ráhatása sem lehetett az ügyre.

Az OLAF szerint a száznál is több szerződésben több súlyos szabálytalanságot, hibát, valamint „lehetséges csalás” jeleit találták meg. A 2007 és 2013 közötti beruházás már a kezdetétől fogva szabálytalanságokkal volt tele. Azok a szerződések, amelyekben szabálytalanságokat találtak, a 452 milliárd forintos beruházás nagyjából 60 százalékát, 272,8 milliárd forintot érintik. A szabálytalanságok összesen 166 milliárd forint kárt okoztak.

 

Az OLAF az Európai Bizottságtól függetlenül működő ellenőrző testület, nyomozati jogköre annyiban van, hogy hozzáférhet egyes iratokhoz, ám közvetlenül az ügyészséghez nem fordulhat. Mindössze javaslatot tehet – ez történik ebben az anyagban is –, a számokat pedig az Európai Bizottság vonatkozó útmutatása alapján számolta ki. A magyar illetékes hatóság ezek után dönthet arról, hogy feljelentést tesz-e. Európai ügyészség hiányában ezek után az ügy a magyar nyomozókhoz, majd esetleg a magyar ügyészséghez, bírósághoz kerül, végső soron ezek döntenek a büntetőeljárásban.

A jelentés legfontosabb megállapításai:

- A DBR Metró Projektigazgatóságnak nem volt meg a kellő kapacitása ahhoz, hogy jól menedzselhessék a beruházást.

- A DBR több vezetőjénél és a főnökeik közül többeknél is összeférhetetlenséget találtak, olyan kapcsolatban álltak a szerződéses partnerekkel.

- Az Eurometro Kft. tulajdonosainál szintén fennállt az összeférhetetlenség.

- A beruházásnál nem vették figyelembe a FIDIC Sárga könyvének standardjait. A mérnöki szervezet ebben gyűjtötte össze az építészeti és mérnöki létesítményekhez szükséges szerződéses feltételeket.

- Mivel nem volt megfelelő a pénzügyi és technikai előkészítés, súlyos csúszások voltak a projektben, és az ára is megemelkedett. A csúszások miatt 67,5 milliárd forinttal többet kellett fizetni, mint ahogyan azt eredetileg tervezték.

Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik:

A Siemens-konzorcium, amely a metró áramellátó és vonatvezérlő rendszerét építette ki, 31,7 milliárd forintért dolgozott. Az OLAF szerint a szervezet bennfentes információkhoz jutott, így a teljes uniós támogatást visszakérik tőle.

A metrókocsikat szállító Alstomtól is teljes visszatérítést javasol az OLAF, 22,9 milliárd forint értékben. A cég bennfentes információkhoz jutott, amelyeket felhasználva módosította az ajánlatát, ami jelentősen hozzájárult a győzelméhez.

A BAMCO konzorcium (Vinci Construction, Strabag, Hídépítő Zrt.) 62 milliárd forintért építette meg a metró alagútjait, ám az erre vonatkozó tendert jogszerűtlenül nyerte el. 8 milliárdnyi uniós támogatást kérhetnek vissza tőle.

A belsőépítészeti munkákat 40 milliárd forintért elvégzett Swietelskytől 7,6 milliárd forintot követelhetnek a tenderfolyamat szabálytalanságai miatt.

A Baross téri állomás szerkezetépítési munkáiért felelős Strabag és Hídépítő Zrt. az uniós forrás 25 százalékát, 2,5 milliárd forintot fizethet vissza.

Az Európai Beruházási Bank legalább 20 millió euró, azaz 5,1 milliárd forint összegben finanszírozott olyan szabálytalan szerződéseket, amelyekbe az állam is beszállt. Hitelt adtak Budapestnek is: a velük megkötött szerződések szabálytalanságai összesen 116,7 millió eurót, vagyis 30 milliárd forintot érintenek.

Így kerülhet vissza a pénz az EU kasszájába

A pénzt az Európai Bizottság kérheti vissza. Elvileg nem büntetésről van szó, hanem akárcsak az aszfaltkeverő ügy esetében úgynevezett korrekcióról. Ennek az a lényege, hogy a pénzt csak a visszaélésekkel érintett tételeknél kérik vissza, és újra felhasználhatóvá teszik – például újra pályázatot lehet kiírni erre az összegre. A gond csak az, hogy a támogatás az előző, 2015 végén lezárt 2007-2013-as támogatási borítékból származott, erre új pályázatot már nem lehet kiírni.

Az Európai Bizottság az érintett összeget nem a kedvezményezettektől, hanem a magyar államtól kéri vissza (ebben az esetben félig az állam maga a kedvezményezett is). Az államnak tehát nem feladata, hanem érdeke, hogy büntetőeljárást kezdeményezzen, és a pénzt azoktól szedje be, akik visszaéltek a támogatással.

Az OLAF-nál szereplő euró/forint árfolyam jóval kedvezőbb a mostaninál. A kurzus a 2008 decemberi, ekkor írta alá a főváros és az Európai Bizottság a négyes metró támogatási szerződését. Ebben a szerződésben – derül ki az OLAF-jelentésből - forintösszegek szerepeltek.

A korrekciónál elméletben kibúvót jelenthet az állam számára, hogy a projekt elszámolási határideje nem 2015. december 31-e, hanem 2017 vége. Márpedig a projekten belül is van olyan tétel, amely nem EU-támogatásból, hanem az EU finanszírozó bankjának, az Európai Beruházási Banknak (EIB) a hiteléből valósult meg. Ezt a hitelt átkonvertálhatják támogatásnak. Az unortodox módszerrel egyszer már élt a magyar kormány, a kettes metró járműbeszerzésénél kérték azt az Európai Bizottságtól, hogy az erre felvett EIB-hitelt vissza nem térítendő támogatássá alakítsák át.

Ha ezt most is sikerül meglépni – és a korrekció összege nem haladja meg az államnak biztosított hitel összegét, vagyis 472 millió eurót –, akkor elvileg az állam nem veszít semmit. Ettől függetlenül indíthat büntetőeljárást.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Sztojcsev Iván Gazdaság

Hét nagyberuházás, ahol eszementen elszálltak az árak

Átlagosan ötszörösére drágul egy nagyberuházás, mire a végére érnek. A Margit híd árának emelkedése verhetetlen, de a vizes vb költsége már most jobban elszállt, mint annak idején a 4-es metróé. Kiveséztük a magyar gigaberuházások elmaradhatatlan kísérőjét: a menet közben elrohanó árakat.

2019-től máshogy mérjük a kilogrammot, most a másodperc átalakítása következik

2019-től máshogy mérjük a kilogrammot, most a másodperc átalakítása következik

Handó visszavág

Handó visszavág

Utálatos és kegyetlen tévhit dőlhet meg őseinkről

Utálatos és kegyetlen tévhit dőlhet meg őseinkről

Hosszú Katinka Szingapúrban: vegyesen első, összetettben második

Hosszú Katinka Szingapúrban: vegyesen első, összetettben második

7 dolog, amiből kiderül, nárcisztikus-e a párja

7 dolog, amiből kiderül, nárcisztikus-e a párja

Alakul az új PlayStation? A Sony levédetett egy érdekes kontrollert

Alakul az új PlayStation? A Sony levédetett egy érdekes kontrollert