OLAF-jelentés: ezért kér vissza 59 milliárdot a 4-es metróra adott pénzből az unió

A 4-es metró építése során elcsalt összeg az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) szerint összesen 169,9 milliárd forint. A szervezet a 180,8 milliárd forintos uniós támogatás egyharmadát, 59 milliárd forintot kéri vissza – állítja a Figyelő.

  • hvg.hu hvg.hu
OLAF-jelentés: ezért kér vissza 59 milliárdot a 4-es metróra adott pénzből az unió

A lap szerint a szabálytalan szerződések a 4-es metró beruházás 452,6 milliárd forintos költségének mintegy 60 százalékát – 272,8 milliárd forintnyi állományt – teszik ki. Ezek egy részénél felvetődött a korrupció gyanúja. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik.

A magyar, német és francia Siemens-konzorcium – amely a metró áramellátó és vonatvezérlő rendszerét építette ki – 31,7 milliárd forintért dolgozott. Az OLAF szerint a szervezet bennfentes információkhoz jutott, így a teljes uniós támogatást visszakérik tőle.

A lap úgy tudja, hogy a metrókocsikat szállító Alstomtól is teljes visszatérítést javasol az OLAF, 22,9 milliárd forint értékben. A cég bennfentes információkhoz jutott, amelyeket felhasználva módosította az ajánlatát, ami jelentősen hozzájárult a győzelméhez.

A BAMCO konzorcium (Vinci Construction, Strabag, Hídépítő Zrt.) 62 milliárd forintért építette meg a 4-es metró alagútjait, ám az erre vonatkozó tendert jogszerűtlenül nyerte el. 8 milliárdnyi uniós támogatást kérhetnek vissza tőle.

A belsőépítészeti munkákat 40 milliárd forintért elvégzett Swietelskytől 7,6 milliárd forintot követelhetnek a tenderfolyamat szabálytalanságai miatt.

A Baross téri állomás szerkezetépítési munkáiért felelős Strabag és Hídépítő Zrt. az uniós forrás 25 százalékát, 2,5 milliárd forintot fizethet vissza.

Az OLAF szerint jelentős probléma, hogy a beruházásnak nem volt fővállalkozója. Azt is kifogásolta, hogy az Eurometro Kft. 2006 és 2012 között a projektmenedzsmentet és a műszaki mérnöki ellenőri feladatokat is ellátta, holott ez a két feladatkör összeférhetetlen.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek