G. Tóth Ilda
G. Tóth Ilda
Tetszett a cikk?

Újabb beszállító kezdeményezett felszámolási eljárást az állami hátterű földi kiszolgálócég ellen: a Demján Sándor nagyvállalkozó közvetett érdekeltségébe tartozó Airport Security. A milliárdos adósságokat felhalmozó egykori Malév-leány – egy furcsa pályázaton keresztül – a napokban vette át a Wizz Air teljes kiszolgálását, amihez éppen masszívan toborozza a dolgozókat.

Ötvenszázalékos bérpótlékot ígért a Malév GH Zrt. azoknak a munkavállalóinak, akik a következő egy hónapban „kedvet éreznek kipróbálni magukat az utasforgalmi ellenőr/poggyászkezelési munkakörben”. Az erről szóló levelet a múlt héten, mindössze néhány nappal azelőtt küldte el a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő cég a dolgozóinak, hogy a hétvégén átvette a Wizz Air légitársaság teljes kiszolgálását. Ugyan 2014 óta az állami cég a fővállalkozója a fapados légitársaságnak, ám alvállalkozóként a piacon a Malév 2012-es csődje után megjelent Budport Handling Kft.-t vonta be az utaskiszolgálásba, maga a Malév GH csak az úgynevezett előtér-kiszolgálást – vagyis a repülőgépek előkészítését, takarítását, ki- és berakodását.
©
A váltás pikantériája, hogy a Wizz Air tavaly december 27-én úgynevezett emergency tendert írt ki a szolgáltatásokra, kvázi vészforgatókönyvként – annak ellenére, hogy a magyar páros szerződése 2020-ig szólt –, mert a Malév GH helyzete nem tűnt túl stabilnak. (A cég saját tőkéje harmadik éve van negatív tartományban, és minden évben félmilliárd forint körüli veszteséget termel.) A tendert azonban faramuci módon éppen maga a Malév GH nyerte el, ezúttal egyedül, méghozzá az eredetinél magasabb árakon: gépenként mintegy 30 százalékkal, azaz 100 euróval többért. Miután a Wizz Air évente 10 500 járatot indít, ez nagyjából egymillió euróval dobhatja meg a bajban lévő Malév GH bevételeit. A Budport pedig – melyet piaci forrásaink szerint a Wizz Air nem tartott szakmailag felkészültnek a feladatra – kiesett alvállalkozói státuszából, miután az új szerződés szeptember végén lépett életbe.
©
A Wizz Air nyilvánvalóan abban bízott, hogy a súlyos adósságokat felhalmozó Malév GH ismét állami segítséget kap. Egyéb esetben igencsak kockázatosnak tűnt ugyanis a cég további működése, ami a hvg.hu birtokába jutott kormányzati előterjesztésből is kiderül. E szerint „a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő álláspontja szerint a társaság gazdasági, likviditási helyzete jelenleg kritikus, működésének fenntartása a társaság beszállítóitól, illetve legnagyobb szállítói hitelezőjétől, a Budapest Airport Zrt.-től függ. A Malév GH jelentős tartozásokat halmozott fel, külső forrás bevonása nélkül fizetőképessége addig tartható fenn, ameddig a társaság szállítói elfogadják azt a helyzetet, hogy gyakorlatilag ők finanszírozzák a társaságot.”
Csakhogy a kormány gazdasági kabinetje nem bólintott rá a kért 5,3 milliárd forintos tőkeinjekcióra, mert tartott attól, hogy tiltott állami támogatásnak minősítheti azt az EU.
A szállítók pedig ezzel nagyjából egy időben megunták a hitelezői státuszt: először a Budport indított felszámolási eljárást a cég ellen, azt követően, hogy megvásárolta az Airport Security követelésének egy részét, 100 millió forintnál magasabb összeget. Tegnap pedig maga a Demján Sándor nagyvállalkozó közvetett érdekeltségébe tartozó Airport Security is lépett: 36 millió forintos lejárt tartozása miatt kezdeményezett eljárást, emellett értesüléseink szerint további 40-50 millió forinttal tartozik neki a Malév GH. Amely ellen egyébként Brüsszelben is eljárás indult pár hete: ott is konkurense, a Wizz Air-bizniszből kiejtett Budport jelentette fel, amiért korábban köztartozásait és hiteleit törlesztette a fejlesztésekre pántlikázott 465 millió forintból.
A Malév mindeközben rendületlen optimizmust sugall magáról: a napokban közleményben tudatta, hogy egyetlen beszállítója nem indított ellene eljárást, pénzügyi helyzete stabil, sőt az új Wizz Air-szerződés miatt jobban megy neki, mint valaha. Ez utóbbi állítás legalábbis arra jó, hogy az állami cég frissen kinevezett hr-vezetőjének, Jenei Ágotának segítse a munkáját, aki a konkurenciától megpróbálja Facebook-üzenetekkel a Malév GH-hoz csábítani a dolgozókat – értesültünk. Volt, aki azzal kapott levelet a malévos hr-vezetőtől: „Hallottam, hogy érdeklődsz esetleg a nálunk lévő munkalehetőség iránt. Amennyiben így van, kérlek, hívj fel, szívesen elmondanám a részleteket!”

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Milyen erős processzor kerül az LG 2021-es telefonjaiba?

Milyen erős processzor kerül az LG 2021-es telefonjaiba?

Teljesen bezárkózott egy Vas megyei falu, kritikus a járványhelyzet  a polgármester szerint

Teljesen bezárkózott egy Vas megyei falu, kritikus a járványhelyzet a polgármester szerint

Videó: így robbantottak fel egy 12 ezer tonnás német viaduktot

Videó: így robbantottak fel egy 12 ezer tonnás német viaduktot