Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A gyártó egy rendeletmódosításra hivatkozva árat emelt, de a megrendelő városvezetés szerint azt nem indokolta meg pontosan, mi okozza a több mint kétmillió forintos buszonkénti költségnövekedést. A buszok eredeti ára rendelkezésre áll, és el is van különítve egy bankszámlán.
Miután a Volánbusznak és a BKK-nak szánt 180 buszból 5-öt adott csak át határidőre a gyártó, a Pécsre szánt elektromos Modulo buszok esetében is komoly kérdés, teljesíti-e határidőre a megbízást az Ikarus Egyedi.
Pécs egyelőre két elektromos busz beszerzésére véglegesítette a szerződést az Ikarus Egyedi Kft.-vel – a város további tíz elektromos buszt is vásárolna. A buszokat a város a TOP uniós forrásból finanszírozza. Az önkormányzat még áprilisban azt mondta a Pécsi Stopnak, hogy nyáron már mindkét Modulo elektromos busz megkezdheti próbaköreit Pécsen.
Ahogy a Volánbusz által rendelt 180 csuklós Modulo busz – amelyből 30-at a BKV-nak kellett volna megkapnia – esetében, így a két pécsi elektromos busznál is az első, tavaly augusztusi teljesítési határidőt a cég épp a lejárta előtti napokban keletkező rendeletmódosításra hivatkozva tolta el. Az új rendelet szerint ugyanis minden új buszba tűzoltó készüléket kell beszerelni, a cég erre hivatkozva még árat is emelt.
Gyártó: kérdéses, rendelkezik-e a pénzzel az önkormányzat
A gyártó a Pécsi Stopnak adott nyilatkozatából az derül ki,
egyelőre nem tudni, mi lesz a két Pécsre tervezett elektromos busszal,
mivel a gyártó szerint a vevőnek az árnövekedés finanszírozására nem állt rendelkezésre saját forrása, ezért a finanszírozás támogatást biztosító uniós hatósághoz kellett fordulnia. Az Ikarus Egyedi közleménye szerint nincs tudomásuk arról, hogy a pécsi önkormányzat megkapta-e a pluszforrást. Azt írják, az Ikarus Egyedi jelen szerződés keretében még semmilyen összeget nem kapott a vevőtől és reméli, hogy az adásvételi szerződés módosításra kerül annak érdekében, hogy befejezhessék a gyártást, és átadhassák a buszokat Pécsnek.
Önkormányzat: a gyártó nem indokolta meg a költségemelkedést
A Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. ezzel szemben a Pécsi Stopnak azt mondta, a gyártó buszonként 2,55 millió forinttal emelte az árat a rendeletre hivatkozva, ennek jogalapját az önkormányzat részéről ugyan elfogadták, azonban a konkrét emelkedés összegének alátámasztására hiába kértek részletes szakértői indoklást a gyártótól,
az többszöri hivatalos felszólítás ellenére sem tudta mostanáig olyan részletes dokumentációban megindokolni a többletköltségeket, amelyet a vevő el tudott volna fogadni.
Mivel Pécs uniós forrásból szerezné be a buszokat, az EU-s szerveknek is rá kell bólintaniuk az ilyen jellegű módosításokra. A gyártó indoklását Pécs ugyan benyújtotta az érintett hatóságoknak, azonban ők sem fogadták el ez idáig a tűzoltó-berendezés ilyen magas piaci árának alátámasztását.
Az önkormányzat Pécsi Stopnak írt közleménye szerint nem igaz, hogy a város nem rendelkezik a hiányzó forrással, hiszen az a hatályos uniós pályázat keretében rendelkezésre áll, és el van különítve Pécs önkormányzatának alszámláján.
A Modulo csuklós és elektromos midibuszokat gyártó Ikarus Egyedi gyár nem összekeverendő az Ikarusokat gyártó Széles Gábor-féle Ikarus Járműtechnika Kft.-vel.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.