Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag Lengyelországból, de hamar kiderült, hogy csak kamu.","shortLead":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag...","id":"20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8.jpg","index":0,"item":"7a78f291-b5fe-47c0-a652-a068b789e3a0","keywords":null,"link":"/elet/20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","timestamp":"2025. február. 03. 21:46","title":"Bombafenyegetést kapott Orbán indiai luxusszállodája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","shortLead":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","id":"20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25.jpg","index":0,"item":"e2ef7b5a-ab1f-4069-8a4a-f38b5f269c94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","timestamp":"2025. február. 04. 15:40","title":"A tévék és telefonok után most a tojásfogyasztásból vezette le az MCC-s elemző, hogy megszűnt Magyarországon a szegénység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Január végére már csak negyedannyian kerestek rá a fiatalokat célzó kamatmentes, de röghöz kötéssel járó hitelre, mint január elején. Az érdeklődés nagyobb az ország szegényebb megyéiben. A legnépszerűbb hitelcél az egyik bank szerint a használt autó.","shortLead":"Január végére már csak negyedannyian kerestek rá a fiatalokat célzó kamatmentes, de röghöz kötéssel járó hitelre, mint...","id":"20250205_Elkepeszto-siker-csunyan-visszaesett-az-erdeklodes-a-kormany-munkashitele-irant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97.jpg","index":0,"item":"0df766d2-d4bf-4137-953e-82137eaadf95","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Elkepeszto-siker-csunyan-visszaesett-az-erdeklodes-a-kormany-munkashitele-irant","timestamp":"2025. február. 05. 05:08","title":"„Elképesztő siker”: csúnyán visszaesett az érdeklődés a kormány munkáshitele iránt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 04. 11:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég gyorsan az Európai Unió területén. Az Unió katonai mobilitásra vonatkozó legutóbbi cselekvési terve a tervezési hiányosságok miatt vegyes eredményeket ért el, és a végrehajtás útjában továbbra is akadályok állnak. Az Európai Bizottság változtatásokat ígért. ","shortLead":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég...","id":"20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7.jpg","index":0,"item":"3711204b-160b-446d-94a4-e673c343a21e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","timestamp":"2025. február. 05. 19:40","title":"Eltérő közlekedési előírások akadályozzák a tankok mozgását az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal a fenntarthatóságot is sokban képes segíteni.","shortLead":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal...","id":"20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640.jpg","index":0,"item":"b3725e67-0af2-46ef-8deb-9274828bd271","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","timestamp":"2025. február. 04. 12:15","title":"Szuperszámítógép végzi a várostervezést Barcelonában, de a mesterséges intelligenciának a városlakók is beszólhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra készülnek, amelyben egy orosz–magyar oligarcha is érdekelt. A helyiek petícióznak és tüntetni készülnek, de óriási az ellenszél. ","shortLead":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra...","id":"20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"4c74a19e-3a82-4613-8c15-8a4957ab49ad","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","timestamp":"2025. február. 05. 15:00","title":"Sukoró kettő, NER-módra: szinte bármit építhet a tó partjára egy orosz–magyar oligarcha érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány együttműködésével megszervezett tárlat mellé panelbeszélgetés is kapcsolódik.","shortLead":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány...","id":"20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344.jpg","index":0,"item":"b7661dc2-52e0-4f86-bed4-c4914895e763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","timestamp":"2025. február. 04. 09:46","title":"Embertelen tervezés: hova vezet a digitális dehumanizáció?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két állami tulajdonú cég végez munkákat egymástól néhány kilométerre, emiatt tízezrek állnak a dugóban. Hiába tudják mindkét vállalatnál, mi történik, a helyzet nem fog változni, a bocsánatkérésnél sokkal többet nem kapnak a közlekedők.
A megszokottnál jó egy-másfél órával korábban el kell indulniuk otthonról azoknak, akik Csepelről vagy valamelyik környező településről szeretnének eljutni Budapest belső részeire munkakezdésre. A Magyar Közút Zrt. ugyanis éppen akkor zárta le Szigetszentmiklóson az M1-es autópálya felhajtójára vezető, és az M5-ösről lehajtókat Budapest felé irányító utat, amikor a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. egy tizenkét kilométeres szakaszt felújít az M0-s autóúton. AzIndexnek az ott közlekedő 38-as busz sofőrje azt mondta: a normál esetben másfél óráig tartó Csepel–Szigetszentmiklós–Csepel utat nem egyszer négy óra alatt tudta megtenni. Egy olvasónk röviden úgy foglalta össze a helyzetet:
Szigetszentmiklóst és Halásztelket sikerült teljesen elzárni a külvilágtól közúton.
Erre számítsanak az agglomerációban
Az Útinform térképe szerint a szigetszentmiklósi csomóponttal szeptember 30-ig végezhetnek. Az M0-s déli szakaszán legalább az év végéig tartani fognak a munkák. De nem sokkal jobb a helyzet az agglomeráció északi részén sem: Göd és Dunakeszi felől is csak lassan lehet eljutni Budapestre reggelente. Az M2-es autóutat már Sződligetnél is részlegesen lezárták, legalább az év végéig, Göd után pedig leszűkítették a forgalmi sávokat és sebességkorlátozást vezettek be. A java pedig csak Dunakeszitől jön, ahonnan mindkét irányban csak 1-1 sávban lehet járni.
Nem csak ez a két vállalat végezhet felújításokat, az önkormányzatok is dönthetnek úgy, hogy lezáratnak utakat. Szigetszentmiklóson ez is megtörtént, Csepelen viszont már nem fog. Ehhez az is kellett, hogy a kerületi polgármester maga is beragadjon a dugóba: Borbély Lénárd az autójából facebookozva jelentette be, hogy elhalasztanak egy útfelújítást – ekkor épp ő is egy helyben álldogált, el is késett a Fővárosi Közgyűlés üléséről.
Három kilométer másfél óra alatt
Alaposan megjárta munkatársunk is, aki azt vette a fejébe, hogy Érdről elmegy Soroksárra a késő délutáni csúcsforgalomban. Az út első fele simán ment, utána viszont felhajtott az M0-s útra, és ezt a tíz kilométert több mint két óra alatt tudta megtenni. Ennek hatására kitalálta azt, hogy az úti céljával totálisan ellenkező irányban inkább autózik a Rákóczi hídig 12 kilométert, majd a Duna túloldalán ugyanannyit – ez az ötlete néhány napig működött, azóta viszont még többen jöttek rá, hogy ezzel kell megpróbálkozni, így már ez az út is csigalassú. Nemrég Kelenföld és a Rákóczi híd előtt három kilométert másfél óra alatt lehetett megtenni.
Facebook / Borbély Lénárd
A káosz azért különösen furcsa, mert a Magyar Közút és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is 100 százalékban állami tulajdonú cég. Logikusan adja magát a kérdés: hogy lehet az, hogy a két társaság egymástól három kilométerre építkezik, és nem tesznek semmit, hogy ne okozzanak teljes közlekedési káoszt? Egyeztetnek-e egyáltalán egymással, és ha olyan helyzetet tapasztalnak, mint a mostani, mit tudnak lépni?
Magyar Közút: "Nincs valódi mozgástér"
Feltettük ezeket a kérdéseket mindkét cégnek, a Magyar Közút pedig alapos választ küldött. A közlekedők türelmét és megértését kérték, de sok jóra így sem számíthatnak azok, akik az érintett térségből megpróbálnának bejutni a fővárosba. A Magyar Közút azt írta ugyanis, hogy minden egyes beruházásnál előzetesen egyeztetnek a NIF-fel, ha pedig van rá lehetőség, akkor úgy ütemezik projektjeiket, hogy azok egymásra épüljenek. "Egyes projektek elhalasztására ugyanakkor nem minden esetben van lehetőségünk, a Csepel környékén zajló munkálatok mind időszerűek és szükségesek a biztonságos közlekedés érdekében, a beruházások a közlekedők érdekeit szolgálják" – írta a cég.
Egy évben nagyjából 4-6 hónap alkalmas arra, hogy elvégezzék a munkákat – magyarázta a Magyar Közút. – A szigetszentmiklósi térségben három, részben egymásra épülő beruházás zajlik, mindháromnak nagyjából ennyi lenne az átfutási ideje,
eltérő ütemezésben történő megvalósításukra ezért nincs valódi mozgástér.
Azon kívül, hogy a lehető leggyorsabban próbálnak haladni a munkával, már tervezik, hogy miként tudnák módosítani az M0-s út forgalmi rendjét. A BKK pedig azt ígérte, hogy kerülőútvonalakra küldi a buszait, ha kell.
"Mi nem azt vonjuk kétségbe, hogy ezek a felújítások kellenek, de azt már igen, hogy egyszerre" – így fogalmaz egy szigetszentmiklósi blog szerzője. A Buckai Szövetség (a név az egyik helyi városrészre utal) lapján arról írnak: elképzelni sem tudják, mi fog történni, amikor a jövő héten elkezdődik az iskola is. De Dunaharasztiból és a többi, a Duna keleti partján fekvő településről is alig lehet már bejutni Budapestre. A Csepel-szigetről logikus választás volna a HÉV, de ez már heringjárat a helyiek elmondása szerint, pedig akkor még fel sem próbáltak szállni a csepeliek, egyszerűen nem ekkora forgalomra tervezték a kötött pályás közlekedést.
Budapesten belül sem könnyebb
Rosszul járnak azok is, akik Budapesten belül szeretnének közlekedni: az ottani fő felújítások helyszíneit nemrég jártuk be, a tapasztalatainkról bővebben itt olvashatnak. A 4-6-os, valamint az 1-es villamos vonalának felújítását is be kell fejezni a tanévkezdésig, ha a BKK tartani akarja magát az ígéreteihez. Úgy láttuk: nagy hajrával, de ez a Nagykörúton tartható terv, az 1-es villamosnál már nehezebb dolga lesz a cégnek. Az pedig épp ma derült ki, hogy a 3-as metró Újpest és a Lehel tér közötti szakaszának átadása legalább egy, de az is lehet, hogy két hónapot csúszik. A próbaüzem pedig csak ez után kezdődhet, azaz valószínűleg jövő februárig még ott is pótlóbuszokra kell ülni.