szerző:
MTI

A megállapodás nélküli Brexit lehetősége komoly terheket ró a brit autógyártóra

Több mint tíz százalékos leépítést jelentett be csütörtökön a Jaguar Land Rover (JLR). A legnagyobb brit autógyártó már hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) folyamatát övező bizonytalanság, főleg a megállapodás nélküli Brexit kilátása jelentős terheket ró a cégre.

A csütörtök délutáni bejelentés szerint a JLR 4500 munkahelyet számol fel. Az intézkedés várhatóan a nagy-britanniai üzletágat érinti a legnagyobb mértékben. A vállalat brit telephelyein 40 ezren dolgoznak.

Ralf Speth vezérigazgató az intézkedést indokolva nem nevezte meg külön a Brexitet a leépítés okai között, de úgy fogalmazott: a vállalatnak a geopolitikai és a szabályozói környezetben jelentkező több egyidejű felfordulással kell szembenéznie, és ebben a helyzetben határozott lépésekre szánta el magát a hosszú távú növekedés fenntartása érdekében.

A Jaguar Land Rover 90 millió font (32 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett a szeptemberrel zárult negyedévről, jóllehet előző pénzügyi évében még 385 millió font nyereséget ért el. A cég helyzetét súlyosbítja, hogy legnagyobb külföldi piacán, Kínában több mint 40 százalékkal zuhant járműveinek értékesítése éves összevetésben a tavalyi harmadik negyedévben, emellett a dízelmotorral készülő járművek kereslete is visszaesett.

A JLR tavaly már bejelentette 1500 munkahely felszámolását, 2,5 milliárd fontos takarékossági programot kezdett, és ennek egyik elemeként a Land Rover Discovery modell gyártását új szlovákiai üzemébe helyezte át. A Jaguar Land Rover a brit gyáripar első és legnagyobb olyan vállalatai között volt, amelyek már tavaly felhívták a brit kormány figyelmét az esetleges megállapodás nélküli Brexit komoly kockázataira.

Ralp Speth vezérigazgató a Financial Timesnak nyilatkozva nemrégiben elmondta: a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (430 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe. Hozzátette: a Jaguar Land Rover már eddig 10 millió fontot költött készenléti tervek elkésztésére arra az esetre, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy tagságának megszűnéséig nem születik megállapodás az unióval, és emiatt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe a kétoldalú kereskedelemben.

A WTO-szabályozás azt jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az Európai Unió vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben, amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása. A Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint egy ilyen forgatókönyv esetén a cégnek nagy-britanniai üzemeket kellene bezárnia.

Hangsúlyozta: a tulajdonosváltás után - amikor a Fordtól az indiai Tata Motors járműipari csoport vásárolta meg a céget - "nyolc év alatt építettük fel ezt a vállalatot, de az egész nagyon gyorsan el is úszhat".

A cég egyébként tavaly novemberben bejelentette, hogy Budapesten viszont mérnöki irodát fognak nyitni.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
550 lóerős lehet a legkeményebb új BMW M3

550 lóerős lehet a legkeményebb új BMW M3

Két nappal autóbalesete után már biztonsági öv nélkül vezetett az angol királynő férje

Két nappal autóbalesete után már biztonsági öv nélkül vezetett az angol királynő férje

Japán támadás: milyenek a 2019-es új Lexusok?

Japán támadás: milyenek a 2019-es új Lexusok?

Schmidt Mária közalapítványa kezelheti továbbra is Kertész Imre hagyatékát

Schmidt Mária közalapítványa kezelheti továbbra is Kertész Imre hagyatékát

Reagált Hodász András a melegek gyógyításáról szóló műsor után kialakult botrányra

Reagált Hodász András a melegek gyógyításáról szóló műsor után kialakult botrányra

Visszatér Süsü, a sárkány

Visszatér Süsü, a sárkány