Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta négy modellt is készít az új, LLaMA 4-hez, amiből kettőt már meg is mutatott a világnak. A másik kettő érkezéséről még nincs hír, de részleteket már ezekről is tudni.","shortLead":"A Meta négy modellt is készít az új, LLaMA 4-hez, amiből kettőt már meg is mutatott a világnak. A másik kettő...","id":"20250407_meta-llama-4-nagy-nyelvi-modell-mesterseges-inteligencia-llama-4-scout-llama-4-maverick-llama-4-behemoth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0.jpg","index":0,"item":"1e3235a1-8a5f-4eaa-929a-a6edb24602c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250407_meta-llama-4-nagy-nyelvi-modell-mesterseges-inteligencia-llama-4-scout-llama-4-maverick-llama-4-behemoth","timestamp":"2025. április. 07. 11:03","title":"Továbbfejlesztette mesterséges intelligenciáját a Meta, állítja, ez most az egyik legerősebb a piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd36016e-80bf-4fce-8264-88fe3ae96b9c","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Alapjogokat nem lehet hitelvek szerint korlátozni, mert a világvallások előírásai gyakorta természetellenesek. Vélemény.","shortLead":"Alapjogokat nem lehet hitelvek szerint korlátozni, mert a világvallások előírásai gyakorta természetellenesek. Vélemény.","id":"20250407_revesz-sandor-tizparancsolat-szexualitas-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd36016e-80bf-4fce-8264-88fe3ae96b9c.jpg","index":0,"item":"9a812a37-b970-41dc-907a-9da78ac73a98","keywords":null,"link":"/360/20250407_revesz-sandor-tizparancsolat-szexualitas-velemeny","timestamp":"2025. április. 07. 08:00","title":"Révész Sándor: Természetellenes tízparancsolat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5c38786-704b-40b5-8c12-0c8d5f13b3b3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Némi alkohol is szerepet játszott a történtekben.","shortLead":"Némi alkohol is szerepet játszott a történtekben.","id":"20250407_elloptak-a-kocsijat-valojaban-vasuti-sineken-felejtette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5c38786-704b-40b5-8c12-0c8d5f13b3b3.jpg","index":0,"item":"e9974234-151d-483a-bd10-0331ae3b1927","keywords":null,"link":"/cegauto/20250407_elloptak-a-kocsijat-valojaban-vasuti-sineken-felejtette","timestamp":"2025. április. 07. 10:40","title":"Azt hitte egy férfi, hogy ellopták a kocsiját – valójában a vasúti síneken felejtette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcaca988-382a-4b55-bf1e-6ba5210f5e44","c_author":"HVG","category":"360","description":"Filmkészítésre alapított céget Berkes Bence, aki alig egy hónapja lett a Tisza Párt rendezvényszervező vállalkozásának, az Árad a Tisza Kft.-nek az ügyvezetője.","shortLead":"Filmkészítésre alapított céget Berkes Bence, aki alig egy hónapja lett a Tisza Párt rendezvényszervező vállalkozásának...","id":"20250328_Uj-sajat-vallalkozast-alapitott-egy-Tisza-Part-ceget-vezeto-filmes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcaca988-382a-4b55-bf1e-6ba5210f5e44.jpg","index":0,"item":"48eb47fb-57a9-4b83-852e-28bb91f2ab02","keywords":null,"link":"/360/20250328_Uj-sajat-vallalkozast-alapitott-egy-Tisza-Part-ceget-vezeto-filmes","timestamp":"2025. április. 07. 14:11","title":"Új saját vállalkozást alapított egy Tisza Párt-céget vezető filmes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06294c79-1092-42d5-8ad8-ed9a0865c834","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Estére egyes helyeken 0 fok alá is hűlhet a levegő.","shortLead":"Estére egyes helyeken 0 fok alá is hűlhet a levegő.","id":"20250407_idojaras-hozapor-havas-eso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06294c79-1092-42d5-8ad8-ed9a0865c834.jpg","index":0,"item":"676e10d9-389d-4ca9-8dcf-2646421162e5","keywords":null,"link":"/elet/20250407_idojaras-hozapor-havas-eso","timestamp":"2025. április. 07. 06:57","title":"Hózáporral és havas esővel köszön be a tél utolsó lehelete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Miközben az elektromos autók piaca jelentősen nőtt, addig a Teslák népszerűsége jelentősen csökkent Németországban.","shortLead":"Miközben az elektromos autók piaca jelentősen nőtt, addig a Teslák népszerűsége jelentősen csökkent Németországban.","id":"20250407_tobb-mint-60-szazalekkal-estek-a-tesla-eladasok-a-nemeteknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf.jpg","index":0,"item":"7acf99b2-9c9d-42eb-95e7-1aefbfb6861c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250407_tobb-mint-60-szazalekkal-estek-a-tesla-eladasok-a-nemeteknel","timestamp":"2025. április. 07. 08:41","title":"Több mint 60 százalékkal estek a Tesla-eladások a németeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b260fc77-635f-4bd5-b5f5-e6ed6db33e2d","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az Arsenal három, az Inter egygólos előnyből várja a jövő heti visszavágót.","shortLead":"Az Arsenal három, az Inter egygólos előnyből várja a jövő heti visszavágót.","id":"20250408_bajnokok-ligaja-arsenal-real-madrid-bayern-munchen-inter-osszefoglalo-thomas-muller-declan-rice-lautaro-martinez-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b260fc77-635f-4bd5-b5f5-e6ed6db33e2d.jpg","index":0,"item":"b0dc6a5d-31c4-4376-b4a0-df0ede959934","keywords":null,"link":"/sport/20250408_bajnokok-ligaja-arsenal-real-madrid-bayern-munchen-inter-osszefoglalo-thomas-muller-declan-rice-lautaro-martinez-ebx","timestamp":"2025. április. 08. 23:09","title":"Az Arsenal alaposan megverte a BL-címvédő Real Madridot, az Inter egy káprázatos góllal győzte le a Bayern Münchent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vízjelekkel segítheti a jövőben a mesterséges intelligenciával generált képek felismerését az OpenAI. Érdekes azonban, hogy a jelek szerint a fizetős felhasználók megússzák ezt.","shortLead":"Vízjelekkel segítheti a jövőben a mesterséges intelligenciával generált képek felismerését az OpenAI. Érdekes azonban...","id":"20250407_openai-chatgpt-kepgenerator-mesterseges-intelligencia-vizjel-megjeloles-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f.jpg","index":0,"item":"00b4012f-d380-4da0-b412-a77a1fbac1f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250407_openai-chatgpt-kepgenerator-mesterseges-intelligencia-vizjel-megjeloles-teszt","timestamp":"2025. április. 07. 10:03","title":"Fontos újítást tesztel az OpenAI, könnyebb lesz majd felismerni, mi nem valódi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hamarosan véget ér a 2015-16-ban Budapesten forgalomba állított spanyol villamosok gyártói karbantartása, a munkát a BKV saját embereinek kell átvenni, ráadásul a közlekedési vállalatnak rengeteg alkatrészt is vásárolnia kell. 600 millió forintból kijött volna még kétévi karbantartás. A BKV-s karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal fognak legtöbbet küzdeni.
A BKV rengeteg alkatrészt vásárol a három éve forgalomba helyezett, a spanyol CAF-tól rendelt villamosokhoz, amik az 1-es, a 3-as és a budai fonódó vonalakon járnak. Az alkatrészvásárlást a közlekedési vállalat több közbeszerzési eljárás keretében bonyolítja. A teljesség igénye nélkül az alábbi alkatrészek beszerzését tervezik:
175 darab kerékabroncs,
20 darab áramszedő és 578 darab áramszedő-alkatrész,
40 darab akkumulátor és több száz elektronikai alkatrész,
Alváz- és forgóváz-elemek: homokszóró-alkatrészek, lengéscsillapítók, pályakotró-elemek,
Külső és belső burkolati elemek, ablaküvegek, ülések és üléselemek,
184 darab hajtómű és -alkatrész,
Fékelemek és -alkatrészek a hidraulikától a sínfékekig.
A BKV azzal magyarázta a hatalmas alkatrészvásárlást a hvg.hu-nak, hogy a 2015-16-ban beszerzett villamosok garanciája és azzal együtt a gyártói karbantartás 2019. május végén, illetve decemberben lejár, ezért nekik kell átvenniük a villamosok fenntartását a CAF szakembereitől, amihez értelemszerűen alkatrészekre van szükségük. A járművek nagyjavításáról vagy felújításáról nincs szó, csak a normál karbantartásról, a „CAF-villamosok első nagyjavítására, felújítására a járműgyártó ajánlásának megfelelően, várhatóan a járművek 5-6 éves korától kezdődően, az egyes járművek futásteljesítményének függvényében fog sor kerülni”.
600 millióból kijött volna még két év
A spanyol villamosok egyébként nem a BKV tulajdonában vannak, a BKK volt a vevő, a BKV szolgáltatói szerződés keretében üzemelteti őket. A BKK anno három év (a szerződés szerint egész pontosan 1096 nap) szállítói karbantartással vette a járműveket, ez azt jelenti, hogy az első három évben a CAF szakemberei végzik a karbantartási munkákat, és a BKK/BKV-nak alkatrészekre sem kell (külön) költenie, az üzemben tartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás ugyanis benne van az árban.
A CAF Urbos nevű típusából két változat jár Budapesten, rövidből (34 méteres) jelenleg 35 darab és hosszúból (56 méteres) 12 darab, a BKK már rendelt még 26-ot. Az eredeti szerződés szerint a gyártói karbantartás díja alkatrész-utánpótlással együtt a rövid változat esetében szerelvényenként és havonta 1 403 euró (aktuális árfolyamon 450 ezer forint), a hosszú változat esetében 2 526 euró (810 ezer forint). A BKK persze hosszabb gyártói karbantartással is vehette volna a villamosokat, akkor magasabb lett volna a vételár, cserébe a BKV-nak nem kellene három év után külön alkatrészeket vásárolnia, illetve nem terhelné a saját karbantartóit a villamosok üzemben tartása. Az eredeti számokkal kalkulálva még két év gyártói karbantartás összesen bő 610 millió forintnyi euróba került volna a 47 darabos flottára. Ez nem csekély összeg, de a teljes beszerzés nagyságrendjében nem is olyan nagy: a rövid villamosokat darabonként 1,8 millió euróért (580 millió forint), a hosszúakat darabonként 2,9 millió euróért (930 millió forint) vette a BKK. Az ötéves gyártói karbantartás nem lett volna szokatlan a budapesti villamosállományban, a 4-es, 6-os vonalon szolgálatot teljesítő Combino Supra villamosokat ennyivel vette a BKK a Siemenstől. Ráadásul az első nagyjavítás is 5-6 év után esedékes. A CAF-ok beszerzése során szó sem volt ötéves gyártói karbantartásról, a BKK alapból három évvel írta ki a közbeszerzést.
A karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal kell megküzdeniük
A karbantartási feladatok átvétele a CAF szakembereitől, a BKV saját karbantartóinak betanulása amúgy rendben zajlik – mondta el a hvg.hu-nak egy BKV-s forrás. Az átvételt nagyban megkönnyíti, hogy a CAF szakemberei magyarok, akiket a cég spanyol telephelyén oktattak ki a típusra, ezért könnyen át tudják adni a tapasztalataikat és a tudnivalókat a BKV-soknak. Ha már a Combinóknál tartunk, azokkal egész más volt a helyzet, a gyártói karbantartást a Siemens német szakemberei végezték, akik jobbára csak tolmács segítségével tudtak szót érteni a BKV-s karbantartókkal.
Forrásunk szerint a 47 CAF villamos karbantartása nem fog különösen nagy pluszterhelést jelenteni a BKV karbantartóinak, relatíve új villamosokról van szó, ezért egyrészt megközelítően sem igényelnek annyi munkát, mint a BKV-nál nem kis számban futó régi típusok, például a csehszlovák Tatrák, másrészt az alkatrész-utánpótlással sem lesz gond, mint a régi típusoknál. Szem előtt tartva persze, hogy a munkaerőhiány miatt a karbantartók már alapból túlterheltek, ahogy egyébként a villamosvezetők is.
Olcsó húsnak híg a leve
A CAF-ok beszerzésére visszatérve, a spanyol gyártó a Siemenset verte a közbeszerzésen olcsóbb ajánlatával. Versenyben volt még a Ganz-Skoda, ami kevesebbet kért volna a CAF-nál, de a BKK kizárta az eljárásból. A Skoda az utolsó pillanatig küzdött a megrendelésért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól a bíróságokig minden lehetséges fórumon, de végül nem sikerült bizonyítania, hogy a BKK jogszerűtlenül zárta ki. Az egyik hevesen vitatott pont épp a gyártói karbantartás volt, a Skoda ajánlata nagyon olcsó volt, a BKK szerint irreálisan olcsó. A közlekedési vállalat szerint a Skoda nem tudta alátámasztani, hogyan tudná annyi időráfordítással megoldani a dolgot, mint amennyivel pályázott, ráadásul a Skoda kevés, és mindössze egykészletnyi szerszámmal oldotta volna meg a feladatot, amivel a BKK szerint nem tudtak volna három kocsiszínt kiszolgálni.
A spanyol villamosok nagyobb botrány nélkül abszolválták a Budapesten töltött három évüket. 2018 elején az Omnibusz blogon jelentek meg képek rohadás jeleit mutató külső burkolat-lemezekről, a BKV akkor azt közölte, hogy tudnak a „korróziós elváltozásokról”, amiket a CAF garanciálisan javít. BKV-s forrásunk szerint a CAF-oknak voltak gyermekbetegségeik, de ez minden típusra igaz. Nagyobb bajt jelentenek a CAF-ok konstrukciós hiányosságai, például a gyenge fékek, illetve a nagy tengelyterhelésük, ami miatt „eszik a sínt” – ez utóbbi miatt a BKK le is pontozta a CAF-okat a közbeszerzési eljárásban, de a végső egyenlegben az alacsony ár és egyéb szempontok segítettek a Siemens fölé kerekedni. A villamosvezetők beszámolói szerint Combinóból CAF-ba átülni olyan, mint Mercedesből Trabantba, igaz, egy Combino nem is annyiba kerül, mint egy CAF.