Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58f1b90b-d32c-4da1-97aa-27a31c0cf98c","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"A Bournemouth és a Liverpool már Kerkez Milos pontos átigazolási összegéről tárgyal Fabrizio Romano szerint, az angol bajnok pedig már ahhoz is közel van, hogy megegyezzen a magyar válogatott védőjével.","shortLead":"A Bournemouth és a Liverpool már Kerkez Milos pontos átigazolási összegéről tárgyal Fabrizio Romano szerint, az angol...","id":"20250519_Kozel-a-megallapodas-Kerkez-Milos-hamarosan-Szoboszlai-Dominik-csapattarsa-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58f1b90b-d32c-4da1-97aa-27a31c0cf98c.jpg","index":0,"item":"b6f4ff4f-d9b7-4a80-bdde-a3023b371f84","keywords":null,"link":"/sport/20250519_Kozel-a-megallapodas-Kerkez-Milos-hamarosan-Szoboszlai-Dominik-csapattarsa-lehet","timestamp":"2025. május. 19. 10:58","title":"Közel a megállapodás, Kerkez Milos hamarosan Szoboszlai Dominik csapattársa lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 18. 19:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c6a2e494-c69d-4ecf-b84e-384ae37acd65","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szinte luxus új kocsit venni.","shortLead":"Szinte luxus új kocsit venni.","id":"20250519_legolcsobb-uj-auto-friss-lista-arakkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6a2e494-c69d-4ecf-b84e-384ae37acd65.jpg","index":0,"item":"bc92385b-e325-4363-b552-3e26b8adabdd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_legolcsobb-uj-auto-friss-lista-arakkal","timestamp":"2025. május. 19. 08:07","title":"Ezek most a legolcsóbb új autók – itt a friss lista, árakkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e5bf3b1-14bc-4f14-aa9b-20fcb9e7ecaa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Halász János kormánypárti képviselő friss törvényjavaslata kicsinálná a független médiát, ahogy a civil szervezeteket is, ha bármilyen támogatást elfogadnak külföldről. A javaslat ellen civilek szerveztek tüntetést vasárnapra a Kossuth térre, ahonnan Martini Noémi és Földes András jelentkezik. ","shortLead":"Halász János kormánypárti képviselő friss törvényjavaslata kicsinálná a független médiát, ahogy a civil szervezeteket...","id":"20250518_tuntetes-kossuth-ter-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e5bf3b1-14bc-4f14-aa9b-20fcb9e7ecaa.jpg","index":0,"item":"805e04fd-4eb7-4a93-8178-3116044d97db","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_tuntetes-kossuth-ter-elo-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 17:37","title":"Megtelt a Kossuth tér - videós közvetítés az üldözési törvény elleni tüntetésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbc114a-8152-4216-8f8f-12b61e79277f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A digitális marketing világában napjainkban már nem elég csupán hirdetni, a márkáknak érzelmi kapcsolatot kell teremteniük a közönségükkel.","shortLead":"A digitális marketing világában napjainkban már nem elég csupán hirdetni, a márkáknak érzelmi kapcsolatot kell...","id":"20250520_evolut-lifestyle-marka-beauty-hirdetes-marketing-marka-omnipresence-AI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbc114a-8152-4216-8f8f-12b61e79277f.jpg","index":0,"item":"0f643f63-c9d2-4e99-b866-35aac6fa4c27","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_evolut-lifestyle-marka-beauty-hirdetes-marketing-marka-omnipresence-AI","timestamp":"2025. május. 20. 06:22","title":"A lifestyle márkák titkos fegyvere a digitális térben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a23984f-f004-4f97-9c5f-15715fc8711f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A leginkább emberi jogi kérdésekkel foglalkozó testület Magyarország ellenőrzéséért felelő tagjai szerint a törvény elfogadása lehetetlenné tenné a civil szervezeteknek és a független médiának nem csak a működését, de a puszta létezését is.","shortLead":"A leginkább emberi jogi kérdésekkel foglalkozó testület Magyarország ellenőrzéséért felelő tagjai szerint a törvény...","id":"20250519_europa-tanacs-atlathatosagi-torveny-kozlemeny-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a23984f-f004-4f97-9c5f-15715fc8711f.jpg","index":0,"item":"7c4ad3fe-843a-4992-97ad-f4097a9bdee8","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_europa-tanacs-atlathatosagi-torveny-kozlemeny-magyarorszag","timestamp":"2025. május. 19. 21:31","title":"Európa Tanács: A magyar parlament függessze fel az átláthatósági törvény vitáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea76cf7-3f44-44b0-a8d8-f999ef8b6fcf","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A jegybanki igazgatóság asszisztálása, a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyi tárca hanyagsága és a képviselők hozzájárulása is kellett ahhoz, hogy több százmilliárd forint közpénz folyjon el az MNB-nél.","shortLead":"A jegybanki igazgatóság asszisztálása, a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyi tárca hanyagsága és a képviselők...","id":"20250519_hvg-mnb-alapitvanyok-felugyelobizottsag-varga-mihaly-kezen-kozon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea76cf7-3f44-44b0-a8d8-f999ef8b6fcf.jpg","index":0,"item":"eab30e9c-c237-4daf-af89-c6c33f7b0df4","keywords":null,"link":"/360/20250519_hvg-mnb-alapitvanyok-felugyelobizottsag-varga-mihaly-kezen-kozon","timestamp":"2025. május. 19. 06:35","title":"Az MNB-alapítványok eltűnt százmilliárdjai: amíg elnök nem lett, Varga Mihály sem zavartatta magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b8dd245-8c81-4cd8-b6f2-1d7210394284","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kanadai kutatók egy matematikai modell segítségével feltárták, hogyan szabályozza a szervezetünk a nátriumot, a káliumot és a folyadékokat, és azt is kiderítették, hogy a sóbevitel mérséklésénél nagyobb hatással van a vérnyomásra egy másik ásványi anyag bevitelének növelése.","shortLead":"Kanadai kutatók egy matematikai modell segítségével feltárták, hogyan szabályozza a szervezetünk a nátriumot...","id":"20250519_hvg-magas-vernyomas-sofogyasztas-csokkentese-kaliumbevitel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b8dd245-8c81-4cd8-b6f2-1d7210394284.jpg","index":0,"item":"58f5aa1a-7d9c-4bd3-9e29-491baf790e4a","keywords":null,"link":"/360/20250519_hvg-magas-vernyomas-sofogyasztas-csokkentese-kaliumbevitel","timestamp":"2025. május. 19. 16:00","title":"A sófogyasztás visszafogása helyett: a magas vérnyomás máshogy is csökkenthető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hamarosan véget ér a 2015-16-ban Budapesten forgalomba állított spanyol villamosok gyártói karbantartása, a munkát a BKV saját embereinek kell átvenni, ráadásul a közlekedési vállalatnak rengeteg alkatrészt is vásárolnia kell. 600 millió forintból kijött volna még kétévi karbantartás. A BKV-s karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal fognak legtöbbet küzdeni.
A BKV rengeteg alkatrészt vásárol a három éve forgalomba helyezett, a spanyol CAF-tól rendelt villamosokhoz, amik az 1-es, a 3-as és a budai fonódó vonalakon járnak. Az alkatrészvásárlást a közlekedési vállalat több közbeszerzési eljárás keretében bonyolítja. A teljesség igénye nélkül az alábbi alkatrészek beszerzését tervezik:
175 darab kerékabroncs,
20 darab áramszedő és 578 darab áramszedő-alkatrész,
40 darab akkumulátor és több száz elektronikai alkatrész,
Alváz- és forgóváz-elemek: homokszóró-alkatrészek, lengéscsillapítók, pályakotró-elemek,
Külső és belső burkolati elemek, ablaküvegek, ülések és üléselemek,
184 darab hajtómű és -alkatrész,
Fékelemek és -alkatrészek a hidraulikától a sínfékekig.
A BKV azzal magyarázta a hatalmas alkatrészvásárlást a hvg.hu-nak, hogy a 2015-16-ban beszerzett villamosok garanciája és azzal együtt a gyártói karbantartás 2019. május végén, illetve decemberben lejár, ezért nekik kell átvenniük a villamosok fenntartását a CAF szakembereitől, amihez értelemszerűen alkatrészekre van szükségük. A járművek nagyjavításáról vagy felújításáról nincs szó, csak a normál karbantartásról, a „CAF-villamosok első nagyjavítására, felújítására a járműgyártó ajánlásának megfelelően, várhatóan a járművek 5-6 éves korától kezdődően, az egyes járművek futásteljesítményének függvényében fog sor kerülni”.
600 millióból kijött volna még két év
A spanyol villamosok egyébként nem a BKV tulajdonában vannak, a BKK volt a vevő, a BKV szolgáltatói szerződés keretében üzemelteti őket. A BKK anno három év (a szerződés szerint egész pontosan 1096 nap) szállítói karbantartással vette a járműveket, ez azt jelenti, hogy az első három évben a CAF szakemberei végzik a karbantartási munkákat, és a BKK/BKV-nak alkatrészekre sem kell (külön) költenie, az üzemben tartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás ugyanis benne van az árban.
A CAF Urbos nevű típusából két változat jár Budapesten, rövidből (34 méteres) jelenleg 35 darab és hosszúból (56 méteres) 12 darab, a BKK már rendelt még 26-ot. Az eredeti szerződés szerint a gyártói karbantartás díja alkatrész-utánpótlással együtt a rövid változat esetében szerelvényenként és havonta 1 403 euró (aktuális árfolyamon 450 ezer forint), a hosszú változat esetében 2 526 euró (810 ezer forint). A BKK persze hosszabb gyártói karbantartással is vehette volna a villamosokat, akkor magasabb lett volna a vételár, cserébe a BKV-nak nem kellene három év után külön alkatrészeket vásárolnia, illetve nem terhelné a saját karbantartóit a villamosok üzemben tartása. Az eredeti számokkal kalkulálva még két év gyártói karbantartás összesen bő 610 millió forintnyi euróba került volna a 47 darabos flottára. Ez nem csekély összeg, de a teljes beszerzés nagyságrendjében nem is olyan nagy: a rövid villamosokat darabonként 1,8 millió euróért (580 millió forint), a hosszúakat darabonként 2,9 millió euróért (930 millió forint) vette a BKK. Az ötéves gyártói karbantartás nem lett volna szokatlan a budapesti villamosállományban, a 4-es, 6-os vonalon szolgálatot teljesítő Combino Supra villamosokat ennyivel vette a BKK a Siemenstől. Ráadásul az első nagyjavítás is 5-6 év után esedékes. A CAF-ok beszerzése során szó sem volt ötéves gyártói karbantartásról, a BKK alapból három évvel írta ki a közbeszerzést.
A karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal kell megküzdeniük
A karbantartási feladatok átvétele a CAF szakembereitől, a BKV saját karbantartóinak betanulása amúgy rendben zajlik – mondta el a hvg.hu-nak egy BKV-s forrás. Az átvételt nagyban megkönnyíti, hogy a CAF szakemberei magyarok, akiket a cég spanyol telephelyén oktattak ki a típusra, ezért könnyen át tudják adni a tapasztalataikat és a tudnivalókat a BKV-soknak. Ha már a Combinóknál tartunk, azokkal egész más volt a helyzet, a gyártói karbantartást a Siemens német szakemberei végezték, akik jobbára csak tolmács segítségével tudtak szót érteni a BKV-s karbantartókkal.
Forrásunk szerint a 47 CAF villamos karbantartása nem fog különösen nagy pluszterhelést jelenteni a BKV karbantartóinak, relatíve új villamosokról van szó, ezért egyrészt megközelítően sem igényelnek annyi munkát, mint a BKV-nál nem kis számban futó régi típusok, például a csehszlovák Tatrák, másrészt az alkatrész-utánpótlással sem lesz gond, mint a régi típusoknál. Szem előtt tartva persze, hogy a munkaerőhiány miatt a karbantartók már alapból túlterheltek, ahogy egyébként a villamosvezetők is.
Olcsó húsnak híg a leve
A CAF-ok beszerzésére visszatérve, a spanyol gyártó a Siemenset verte a közbeszerzésen olcsóbb ajánlatával. Versenyben volt még a Ganz-Skoda, ami kevesebbet kért volna a CAF-nál, de a BKK kizárta az eljárásból. A Skoda az utolsó pillanatig küzdött a megrendelésért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól a bíróságokig minden lehetséges fórumon, de végül nem sikerült bizonyítania, hogy a BKK jogszerűtlenül zárta ki. Az egyik hevesen vitatott pont épp a gyártói karbantartás volt, a Skoda ajánlata nagyon olcsó volt, a BKK szerint irreálisan olcsó. A közlekedési vállalat szerint a Skoda nem tudta alátámasztani, hogyan tudná annyi időráfordítással megoldani a dolgot, mint amennyivel pályázott, ráadásul a Skoda kevés, és mindössze egykészletnyi szerszámmal oldotta volna meg a feladatot, amivel a BKK szerint nem tudtak volna három kocsiszínt kiszolgálni.
A spanyol villamosok nagyobb botrány nélkül abszolválták a Budapesten töltött három évüket. 2018 elején az Omnibusz blogon jelentek meg képek rohadás jeleit mutató külső burkolat-lemezekről, a BKV akkor azt közölte, hogy tudnak a „korróziós elváltozásokról”, amiket a CAF garanciálisan javít. BKV-s forrásunk szerint a CAF-oknak voltak gyermekbetegségeik, de ez minden típusra igaz. Nagyobb bajt jelentenek a CAF-ok konstrukciós hiányosságai, például a gyenge fékek, illetve a nagy tengelyterhelésük, ami miatt „eszik a sínt” – ez utóbbi miatt a BKK le is pontozta a CAF-okat a közbeszerzési eljárásban, de a végső egyenlegben az alacsony ár és egyéb szempontok segítettek a Siemens fölé kerekedni. A villamosvezetők beszámolói szerint Combinóból CAF-ba átülni olyan, mint Mercedesből Trabantba, igaz, egy Combino nem is annyiba kerül, mint egy CAF.