Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A világméretű chiphiány mindenütt súlyos gond az autógyártásban, és ahol ez az ágazat meghatározó, ott lefelé húzza az egész gazdaságot - írja a közszolgálati Deutsche Welle.
Idén legkevesebb 200 milliárd eurós veszteséget okoz a chiphiány a világ autóiparának: a vásárlóknak emiatt sokáig kell várniuk egy új kocsira, és az árak az égbe szállnak. A leginkább ezt Közép-Európában érzik meg, ahol az autóipar meghatározó az egész gazdaság szempontjából.
Csehországban 13%-kal csökken az autóipar teljesítménye az idén. Így körülbelül egymillió autót állítanak majd elő az itteni gyárak, amelyek közül több leállásra is kényszerült a chiphiány miatt.
Szlovákiában hasonló a helyzet : 2020-ban 11%-kal csökkent az autóipar termelése - akkor még pandémia miatt - idén pedig nem lesz fellendülés, vagyis marad a mélypont.
Az igazán nagy baj az, hogy az alkatrészhiánynak még egyáltalán nincsen vége: erre figyelmeztetett az EU ipari biztosa. Thierry Breton szerint a jövő év nagy részét is az jellemzi majd, hogy a megrendelők nehezen jutnak hozzá azokhoz a chipekhez, amelyek nélkül korszerű autó már nem működik.
Még rosszabb lesz, mielőtt javulna a helyzet
Erre hívta fel a figyelmet a londoni Capital Economics konjunktúraelemző cég. E szerint idén január és augusztus között 20%-kal csökkent az autóipar teljesítménye Közép-Európában. Mindez hatással van és lesz a GDP-re is. A chiphiány 0,6%-os mínuszt jelenthet az idén, jövőre pedig ennek a kétszeresét, 1,2%-ot!
Ez azért van, mert az autóipar súlya túlságosan nagy ezeknek a közép-európai államoknak a gazdaságában. Csehországban ez a GDP 9%-át jelenti. A következmény: az idei gazdasági növekedés mindössze 1,9% lesz a várt 4% helyett - a Komercni Bank szerint. Ha figyelembe vesszük, hogy tavaly 5,8%-os visszaesést produkált a cseh gazdaság, akkor ez siralmasan kevés.
Szlovákiában még rosszabb a helyzet, mert ebben az országban gyártják a legtöbb autót egy főre számítva. Az ötmilliós Szlovákia a pandémia előtti évben - 2019 - több mint egymillió autót gyártott. Az autóipar a GDP 13%-át állítja elő, ez teszi ki az ipari termelés közel felét, és az export 46%-át. Emiatt idén a gazdasági növekedés várhatóan mindössze 3,5% lesz a tavalyi veszteséges év után.
Lengyelországban lényegesen jobb a helyzet, mert az autóipar aránya nem olyan nagy a gazdaságban. Az IMF emiatt 5,1%-ra emelte az idei növekedés kilátásait.
Az autóipar szakértője, Doris Hanzl-Weiss gyorsan levonja a tanulságot: a specializáció jó dolog lehet, mert vonza a külföldi befektetőket, de ha baj van az ágazatban, akkor ez fenyegetést jelenthet az egész gazdaság számára.
Lengyelország ezért viseli jobban a válságot, mert ott a szolgáltatási szektor a meghatározó. Az is számít, hogy Magyarország , Csehország vagy Szlovákia kis piac, vagyis a külföldi cégek jórészt exportra termelnek. A lengyel piac azonban egymaga nagyobb, mint a három másik közép-európai országé, vagyis a külföldi cégek már számolnak a 38 milliós állam piacával.
A chiphiány figyelmeztetés
Előrejelzések szerint a jövő év második felében oldódhat a chiphiány, de a közép-európai országoknak le kell vonniuk belőle a tanulságot: diverzifikálni kell a gazdaságot.
"Ha a Volkswagen influenzás, akkor az egész ország prüszköl, mert mindenkit elér a járvány" - foglalja össze Csehország és Szlovákia helyzetét Mytna Kurekova, a szlovák államigazgatási intézet vezető szakértője. Aki arra is rámutat, hogy a chiphiány megoldásával nem múlnak el a problémák. Egyrészt a globális kereskedelem feltételei egyre romlanak, másrészt egyre inkább figyelembe kell venni a szigorodó környezetvédelmi előírásokat. Azután ott a munkaerőpiac helyzete: ez alapvetően befolyásolhatja az, hogy elfogyóban a helyi munkaerő, és kérdés, hogy robotokkal mennyire lehet kiváltani azt. Ezenkívül itt vannak az elektromos járművek, melyek nagy kihívást jelentenek az egész autóiparnak.
Mi lehet a megoldás?
Az egész modell azon nyugszik, hogy ezek a közép-európai államok olcsó szakmunkásokat és mérnököket biztosítanak a külföldi cégeknek. A helyi munkaerő emiatt frusztrált is, hiszen lényegesen alacsonyabbak a munkabérek, mint Ausztriában vagy Németországban, miközben a saját hazájukban jónak számítanak. Az autó-összeszerelés ennél többet nem tesz lehetővé, ezért kellene ugrást végrehajtani a kutatás-fejlesztés és a szolgáltatások irányában. Csakhogy ehhez oktatási reform szükséges. A térség államainak vezetői vonakodnak feladni ezt a modellt, amely az ő érdekeiket oly jól szolgálta. A politikusoknak sokkal nagyobb hasznot hoz, ha bejelenthetnek egy új külföldi beruházást, mint a reformok, melyek csak hosszú távon hoznak megoldást, és saját pénzből kell azokat fedezni - írja a Deutche Welle.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.