szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az oldal nem kér pénzt a felhasználóktól, de az adataikkal kereskedik. Ez viszont nem jelenti azt, hogy fizetős lenne a szolgáltatás.

Nem kell 1,2 milliárd forintos büntetést fizetnie a Facebooknak, a Kúria szerint a közösségi oldal nem téveszti meg a felhasználóit, nyugodtan lehet ingyenes szolgáltatásként hirdetni – közölte a Deloitte.

A Gazdasági Versenyhivatal 2016 októberében indított versenyfelügyeleti eljárást a Facebook ír leányvállalatával szemben, amiért a nyitóoldalán és súgóközpontjában 2010-től kezdve olyan állításokat tett közzé, amelyek ingyenesként hirdették. A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy a használatáért nem kell fizetni, a felhasználók érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól azonban részletes adatokat gyűjtenek. Ezeket az adatokat értékesít üzleti ügyfeleinek az oldal, a reklámokat pedig a bejegyzések között elhelyezve juttatja el a felhasználókhoz.

A GVH azt vizsgálta, hogy

megtévesztették-e fogyasztókat az ingyenességgel, hisz bár tényleg nem pénzbeli ellenértéket fizetniük a közösségi oldal szolgáltatásaiért, az adatokat átadják és pénzben kifejezhető hasznot hoznak az oldalnak.

A GVH 2019 decemberében azt állapította meg, hogy a Facebook gyakorlata jogsértő. Szerintük az ingyenesség kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben a Facebook által nyújtott szolgáltatás egyértelmű ellenértéke a fogyasztó részéről átadott személyes adat, illetve a fogyasztók felhasználói aktivitása is, ugyanis fontos piaci szempontból, hogy a fogyasztó mit kedvel, mit követ, mit és hogyan fogyaszt a felhasználó platformján keresztül. A Facebook részére akkor válnak pénzzé a megadott adatok, amikor a hirdetők kereskedelmi gyakorlatot tesznek közzé a weboldalon, tehát a fogyasztók adatai a Facebook számára közvetlen hasznot jelentenek. A GVH szerint ezért a szolgáltatást nem lehet ingyenesként hirdetni.

A jogsértés megállapítása mellett a szervezet 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a Facebookra.

A Facebook ezután megtámadta a határozat, amelynek eredményeként mind a Fővárosi Törvényszék, mind a Kúria kimondta, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlat nem volt jogsértő.

A Kúria szerint az, hogy a fogyasztó árat vagy díjat fizet a szolgáltatásért, a fogyasztó szemszögéből azt jelenti, hogy a szolgáltatás nem mentes a pénzügyi vagy egyéb ellenszolgáltatástól. Ingyenesség alatt tehát a szöveg kontextusától függően azt kell érteni, hogy a fogyasztónak nem kell a szolgáltatásért pénzbeli ellenértéket fizetnie, vagy a fogyasztó nem szenved más érdemi hátrányt a szolgáltatás igénybevételekor.

A Kúria szerint jelen ügyben a fogyasztóknak sem pénzbeli ellenértéket nem kellett fizetniük a Facebook szolgáltatásaiért, sem pedig hátrány nem érte őket a szolgáltatás igénybevételekor.

A bíróság abból indult ki, hogy a fogyasztók a Facebookra történő regisztráláskor elfogadják az adatkezelési szabályzatot és az általános szerződési feltételeket, így tisztában vannak azzal, hogy adatokat adnak át és kifejezett hozzájárulást adnak az átadott adatok kezeléséhez. A Kúria szerint a fogyasztó számára teljesen közömbös az, hogy később a Facebook több fogyasztó személyes adatainak kezelésével és átadásával üzleti partnereitől pénzben kifejezhető ellenszolgáltatáshoz jut.

Összességében tehát a Kúria nem tartotta a fogyasztókat megtévesztő gyakorlatnak azt, hogy a Facebook ingyenesként hirdette magát.

A közösségi oldal egyébként 2019 óta már nem használja az ismert szlogenjét, miszerint a Facebook „ingyenes és az is marad”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!