Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a44437a3-7e03-49fd-a772-2962fdd7fcbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A semmiből érkezett teljesen szabálytalanul a rolleres. ","shortLead":"A semmiből érkezett teljesen szabálytalanul a rolleres. ","id":"20250324_taxis-rolleres-elgazolta-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a44437a3-7e03-49fd-a772-2962fdd7fcbf.jpg","index":0,"item":"84f9da35-a8e9-4d2a-8ac5-f562a8338d12","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_taxis-rolleres-elgazolta-video","timestamp":"2025. március. 24. 07:44","title":"Esélye sem volt elkerülni a taxisnak a rollerest az éjszakában mielőtt elgázolta – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"638645a4-1c62-4e81-9add-3c2cc252af39","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hogyan lehet a szorongásainkról szóló kortárs darab, a Mellékhatás egyszerre humoros, romantikus, elgondolkodtató, ám bizonyos jelenetekben vérfagyasztóan komoly?","shortLead":"Hogyan lehet a szorongásainkról szóló kortárs darab, a Mellékhatás egyszerre humoros, romantikus, elgondolkodtató, ám...","id":"20250325_hvg-Mellekhatas-Central-Szinhaz-Lucy-Prebble-Horgas-Adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/638645a4-1c62-4e81-9add-3c2cc252af39.jpg","index":0,"item":"96fdbc45-3bb0-4b84-af0d-4cae6cbd1c05","keywords":null,"link":"/360/20250325_hvg-Mellekhatas-Central-Szinhaz-Lucy-Prebble-Horgas-Adam","timestamp":"2025. március. 25. 12:15","title":"Placebo-e a depresszió elleni új gyógyszer? – megtudjuk a Centrál Színház szellemes új darabjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab89ed3-bfad-4b12-ab81-ab0929490e22","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár a sátor falára is lehet vetíteni a Unihertz mobiljával, ami elképesztően nagy akkumulátorral rendelkezik.","shortLead":"Akár a sátor falára is lehet vetíteni a Unihertz mobiljával, ami elképesztően nagy akkumulátorral rendelkezik.","id":"20250325_unihertz-tank-3-pro-strapamobil-projektor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab89ed3-bfad-4b12-ab81-ab0929490e22.jpg","index":0,"item":"570220ad-e660-432d-8769-c44050333f26","keywords":null,"link":"/tudomany/20250325_unihertz-tank-3-pro-strapamobil-projektor","timestamp":"2025. március. 25. 08:03","title":"Androidos mobil világvége esetére: ez a telefon napokig bírja egy töltéssel, és még egy projektor is van benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab726a3-870b-47f3-9c5f-1bfa3f5426e1","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"A sikeres vezető kiváló stratégiai gondolkodó, empatikus, hiteles és inspiráló személy, aki egyensúlyt tud teremteni a hatékonyság és a csapat jólléte között. Ugyanakkor az, hogy e kritériumoknak folyamatosan meg tudjon felelni, hatalmas érzelmi és szellemi megterheléssel jár. Hogyan lehet ezt a nyomást hosszú távon kezelni, mi az, ami nélkül még a legtehetségesebb vezető sem képes sikerre vinni csapatát?","shortLead":"A sikeres vezető kiváló stratégiai gondolkodó, empatikus, hiteles és inspiráló személy, aki egyensúlyt tud teremteni...","id":"20250226_jo-vezeto-sedacur-alvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab726a3-870b-47f3-9c5f-1bfa3f5426e1.jpg","index":0,"item":"daafcba2-0163-43f4-be82-cfc6eabdf886","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_jo-vezeto-sedacur-alvas","timestamp":"2025. március. 23. 15:30","title":"Rosszul alszik? Akkor ezekkel a következményekkel kell számolnia!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a87c587c-5c58-4d5b-88e1-005b2f193245","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esős idő ellenére is sorban álltak a szavazni vágyók.","shortLead":"Az esős idő ellenére is sorban álltak a szavazni vágyók.","id":"20250324_Magyar-Peter-nepszavazasi-kezdemenyezes-Nemzet-Hangja-konzultacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a87c587c-5c58-4d5b-88e1-005b2f193245.jpg","index":0,"item":"a089794e-20bd-4a33-9eb5-4fad0cd1f420","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Magyar-Peter-nepszavazasi-kezdemenyezes-Nemzet-Hangja-konzultacio-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 08:32","title":"Elindult Magyar Péter népszavazási kezdeményezése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d8e8ded-2f20-44eb-a848-c044101d0413","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Gyorsuló forgalom? Figyelmetlenebb fiatalok? Ingyenes elméleti oktatás? Autósiskolák vezetőit kérdeztük meg arról, mi az oka annak, hogy a korábbinál többen buknak meg forgalmi vizsgákon. ","shortLead":"Gyorsuló forgalom? Figyelmetlenebb fiatalok? Ingyenes elméleti oktatás? Autósiskolák vezetőit kérdeztük meg arról, mi...","id":"20250324_autosiskola-b-kategoria-jogositvany-forgalmi-vizsga-bukas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d8e8ded-2f20-44eb-a848-c044101d0413.jpg","index":0,"item":"74ff4a16-1fbb-4d7f-8ede-3935e615fc17","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250324_autosiskola-b-kategoria-jogositvany-forgalmi-vizsga-bukas-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 11:50","title":"Egyre többen buknak meg a jogosítvány megszerzése közben – a közlekedés változott, vagy a vizsgázók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump nem csupán Ukrajnát adja fel, hanem telibe találja az európaiak önbecsülését is. Trump jócskán megcsappantotta a lengyelek körében idáig töretlen bizalmat az Egyesült Államok iránt. Meglepő, hogy az elnök sorozatos jogsértései dacára viszonylag csendes az amerikai társadalom. Miért boldogtalan az új európai külügyi főmegbízott, Kaja Kallas? A kínai BYD villámgyors e-autós töltési rendszerével üzent Elon Musknak és a világnak. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump nem csupán Ukrajnát adja fel, hanem telibe találja az európaiak önbecsülését is. Trump jócskán megcsappantotta...","id":"20250324_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"7c76a718-ff81-40fc-844f-13e269824180","keywords":null,"link":"/360/20250324_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 24. 10:44","title":"Die Welt-kommentár: Nem boszorkányság olyan védelmi szervezetet alapítani az EU-ban, amelyben Magyarország nem vétózhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"944da82a-a76b-489e-b0e5-cd41fdfb957d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump olyan mértékben és tempóban indított támadást a demokrácia ellen, hogy az még a legpesszimistább megfigyelőket is megdöbbentette. Így most szó szerint minden elképzelhető az Egyesült Államokban. Így vélekedik a Die Zeitben közzétett kommentárjában Thomas Zimmer, a Georgetowni Egyetem vendégprofesszora, aki a trumpizmusról és az amerikai szélsőjobboldal történetéről ír könyvet. ","shortLead":"Trump olyan mértékben és tempóban indított támadást a demokrácia ellen, hogy az még a legpesszimistább megfigyelőket is...","id":"20250324_Thomas-Zimmer-trumpizmus-szakerto-Die-Zeit-A-legrosszabbra-kell-szamitani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/944da82a-a76b-489e-b0e5-cd41fdfb957d.jpg","index":0,"item":"2d917389-accf-4ae9-a346-0192789d0e3a","keywords":null,"link":"/360/20250324_Thomas-Zimmer-trumpizmus-szakerto-Die-Zeit-A-legrosszabbra-kell-szamitani","timestamp":"2025. március. 24. 07:10","title":"Thomas Zimmer trumpizmus-szakértő: A legrosszabbra kell számítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörög a fogyasztásunk, miközben a régió három jelentős olajfinomítója áll – egy tervezetten, kettő pedig baleset miatt. Az import jelenthetne megváltást, az azonban idehaza a nagykereskedelmi hatósági árazás miatt márciusban gyakorlatilag megszűnt, és a külföldi cégek továbbra sem érdekeltek az üzemanyag-behozatal újraélesztésében. De még ha azok is lennének, akkor sem mehetne minden flottul – erről az iszonyúan száraz nyár gondoskodott.
Bár a szakmabeliek már hónapok óta tényként kezelték, nagyjából a Mol 50 literes tankolási korlátozása, és még inkább Ratatics Péter július eleji nyilatkozata után vált a nagyközönség számára is világossá: nagyon megnőtt az esélye annak, hogy üzemanyaghiány alakul ki Magyarországon. Végül szombaton a kormány is beismerte, hogy nagy baj lehet, és az üzemanyag-ellátási nehézségek miatt csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművekre, mezőgazdasági gépekre és a taxisokra szűkítették le azok körét, akik továbbra is literenként 480 forintért tankolhatnak 95-ös benzint vagy dízelt. A céges autók estek ki a kedvezményezettek köréből, ez kormányzati források szerint 800 ezer járművet jelent.
Azért jutottunk nagyon közel az üzemanyaghiányhoz, mert
a két kiválasztott típus nyomott ára miatt iszonyúan megnőtt a benzinkutak forgalma,
ezt még jobban megdobta az alapból is mindig kiemelkedő, és júliusi-augusztusi tetőzésű tankolási adatokat hozó nyár,
miközben a nagykereskedelemben is érvényes ársapka miatt már márciusban leállították az importjukat a nemzetközi kereskedők, mert nem akartak bukni a bizniszen,
így a hazai ellátás mintegy 30 százaléka eltűnt,
és ennek tetejébe még három olajfinomító is leállt a régióban.
A helyzet tehát rettentő összetett, és annak kéne megoldania az üzemanyag-ellátási problémákat, vagyis visszaédesgetnie az országba a külföldi üzemanyag-importőröket, hogy szombattól fogva mintegy 800 ezer járművet már rendes, piaci áron lehet csak feltölteni.
Fazekas István
Elég lehet ennyi az importőröknek ahhoz, hogy visszatérjenek a magyar piacra? A szakma több szakértője szerint nem – Pletser Tamás sem látja ebben a különösebb ösztönző erőt.
A járművek többsége továbbra is hatósági áron tankolható, ezek a cégek ennyiért nem fogják behozni, és nem fogják eladni a termékeiket, mert a külpiacokon ennél jóval magasabb árak vannak
- mondta lapunknak az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője. Az üzemanyag-kereslet továbbra is masszívan erős, azt nem vetettük vissza eddig semmiféle intézkedéssel, mutat rá Pletser. Mivel a céges autókat többnyire tényleg céges utakra használják, hacsak nem csökken az aktivitása az adott vállalatnak, akkor azokat a kocsikat a piaci áron tankolva is, de továbbra is hajtani fogják.
A megoldás az lenne, ha a keresletet tudnánk csökkenteni, és a kínálatot növelni, de a hatósági ár miatt egyik sem lehetséges.
Tartalékok, finomítók
A kormány persze a 800 ezer cégautó kipöckölésén túl ennél jóval jelentősebb intézkedést is hozott a helyzet kezelésére: felszabadított 184 millió liter gázolajat az ország stratégiai tartalékából. Júniusban motorbenzinből 182 millió liter, gázolajból 423 millió liter – összesen tehát 605 millió liter üzemanyag került forgalomba a hazai benzinkutakon a NAV statisztikái szerint. Ez átlagolva napi 20 millió literes fogyasztást jelent – ha semmiféle termelésünk, beszerzésünk nem lenne, akkor a 184 millió liternyi felszabadított készlet 8–9 napig tudná fedezni az ország fogyasztását.
Veres Viktor
Az szerencsére nem igaz, hogy semmiféle forrásunk nincs, de a lehetőségeink most iszonyúan be vannak szűkülve. A hazai termelés a Mol Dunai Finomítójának már halaszthatatlanná vált, karbantartási célú leállásával javarészt leállt – ezzel a dízelgyártásunk 65 százalékkal csökkent le. Aligha számíthatunk az OMV schwechati finomítójára, melyet még mindig javítanak a június eleji baleset után. Itt a nagyobb desztillációs torony sérült meg. A kisebbik még működik, de az csak a termelés 20 százalékát tudja hozni – a teljes kapacitás valamikor októberben térhet vissza. Mindezek után a régió még megkapta a nyakába a(z) Unipetrol litvínovi finomítójának a leállását is. Ebben a csehországi üzemben július 20-án történt robbanás.
Ez a két cseh finomító közül a nagyobbik dízeltermelő, így biztos, hogy a régióban masszív dízelhiány van
– mondta Pletser, aki szerint a litvínovi finomítóból normál üzem szerint szokott is üzemanyag érkezni Magyarországra. De a régió normál időszakban is dízelhiányos, és az elemző szerint az összes környékbeli finomító együtt sem tud annyi dízelt kihozni, mint amennyire nekünk és a szomszédos országoknak szüksége van.
A kereskedők a nemzetközi piacokon vásárolnak fel annyi dízelt, amennyivel be tudják tömni a lyukakat. Ezt régen Pletser szerint 10–15 importőr csinálta, a nagy multikkal, vagyis a Shell-lel, az OMV-vel és a Lukoillal, illetve a Mollal együtt. Most azonban „minden a Mol nyakán maradt”, ráadásul a piac is nagyon szűkössé vált a háborús helyzetben.
Most a logisztika is túl van terhelve, hiszen a régió minden országa rárepült az elérhető készletekre. A kész dízel a nagy európai kikötőkön keresztül érkezik a kontinensre, leginkább a rotterdami kikötőben osztják szét, és indítják meg a rakományokat Svájc, Németország, Csehország és Ausztria irányába. Oda meg nem visznek terméket, ahol a legrosszabb az ára, mondta Pletser:
Ha valahol először hiány fog kialakulni, az Magyarország lesz.
Kiszárad a folyó, kiszárad a benzinkút
A dízel szállítását elsősorban vonattal oldják meg, de a Rajnán közlekedő teherhajókra is pakolnak. A nyár viszont most közbeszól: a szárazság miatt a Rajna vízállása most eléggé alacsony, és nagy problémát okoz Németország déli részének ellátásában, hogy nem lehet rendesen feltölteni a tartályhajókat, mert belesüllyednek a folyómederbe – magyarázta Pletser.
AFP / STR
De ugyanerről a nehézségről számolt be július végén Ratatics Péter is. A Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy 10–15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani, ám a behozatalt most a Duna alacsony vízállása nehezíti, az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy.
A Ratatics által említett importot a Mol intézi, házon belül, a hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítják át, amelynek a karbantartása már korábban lezajlott. Ratatics július végén azt is mondta, hogy az üzemanyaghiány egy másik részét a megmaradt tartalékaik felhasználásával pótolják, de ezek nem tudják teljesen lefedni a hiányt, a piaci pótlásukra pedig korlátozottak a lehetőségek.
Pletser szerint a Mol Ratatics által hivatkozott tartalékai szűkösek lehetnek, mert azokat normál esetben az olajvállalatok minimalizálják. Az elemző szerint maximum pár hetes olajtartalékot és terméktartalékot szoktak fenntartani, előre készülni, pluszban felhalmozni pedig nem is tudott volna a Mol, a folyamatosan masszív hazai kereslet miatt – már májusban 22 százalékkal nőtt a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
Nagyon kíváncsi vagyok, meddig lehet ezt még fenntartani, a befagyasztott árakkal egyáltalán októberig kihúzzuk-e. Kellenek az importőrök, de ha nem adsz nekik árat, akkor minek jöjjenek vissza?
A későbbi ellenzéki politikus korábban többször is sikertelenül próbálta magát felvetetni a kormányba, de tavaly tavasszal az is felmerült benne, hogy főpolgármester-jelöltként ráindul Karácsony Gergelyre, amiről állítólag Puzsér Róbert és Zaránd Péter beszélték le.