Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"729d1832-b899-42e6-8961-ef3993d9a44f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hárosi Duna-hídon három autó ment össze, az M1-esen egy kamion és egy személyautó ütközött.","shortLead":"A Hárosi Duna-hídon három autó ment össze, az M1-esen egy kamion és egy személyautó ütközött.","id":"20250416_Hat-kilometeres-sor-Biatorbagynal-az-M0-is-is-elesett-ott-tiz-kilometeres-a-dugo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/729d1832-b899-42e6-8961-ef3993d9a44f.jpg","index":0,"item":"0a4232cb-f316-4c8d-af03-e6b06472fb11","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Hat-kilometeres-sor-Biatorbagynal-az-M0-is-is-elesett-ott-tiz-kilometeres-a-dugo","timestamp":"2025. április. 16. 09:27","title":"Hat kilométeres a sor Biatorbágynál az M1-esen, az M0-s is elesett, ott tíz kilométeres a dugó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","shortLead":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","id":"20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8.jpg","index":0,"item":"4dac5e69-0851-4fed-bfa3-fb3c9a1efcba","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","timestamp":"2025. április. 16. 10:52","title":"Johnny Depp az új filmjében gyakorlatilag felismerhetetlen lesz, itt van az első fotó róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","shortLead":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","id":"20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072.jpg","index":0,"item":"1da8ae1f-261b-4528-b8b7-c82ee8cb8193","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","timestamp":"2025. április. 17. 12:59","title":"Megint csak pénzért léphetnek be a turisták Velencébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d75469-6ee4-40ac-9397-a4bf4fe989ff","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Magyar Közút szerint többszörös hazugság azt írni, hogy nem volt még olyan alapos útfelújítás, mint a Lázár János kastélyához vezető úton. Az egyébként sem a batidai kastélyhoz visz, mert még le kell kanyarodni róla – tették hozzá.","shortLead":"A Magyar Közút szerint többszörös hazugság azt írni, hogy nem volt még olyan alapos útfelújítás, mint a Lázár János...","id":"20250416_Magyar-Kozut-Lazar-kastelya-ut-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d75469-6ee4-40ac-9397-a4bf4fe989ff.jpg","index":0,"item":"85e7d76c-685e-460b-bc36-1cdcf0018690","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Magyar-Kozut-Lazar-kastelya-ut-felujitas","timestamp":"2025. április. 16. 08:57","title":"Magyar Közút: a térfogatváltozó altalaj miatt volt annyira drága a Lázár kastélya felé vezető út felújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hazai részvénypiac fialt a legjobban.","shortLead":"A hazai részvénypiac fialt a legjobban.","id":"20250417_Kivalo-evuk-volt-tavaly-a-befektetesi-alapoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544.jpg","index":0,"item":"e60ee944-9cd4-4d76-aa16-2f555af3af45","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Kivalo-evuk-volt-tavaly-a-befektetesi-alapoknak","timestamp":"2025. április. 17. 13:05","title":"Kiváló évük volt tavaly a befektetési alapoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca3ea8a0-a086-487e-b673-ea81ad42b061","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Veszélyesebbek lehetnek a CT (számítógépes tomográfia) vizsgálatok, mint azt eddig gondolták. Egy friss tanulmány megállapításai szerint annyival növelheti a rák kialakulásának kockázatát, mint a túlzott alkoholfogyasztás. Tehát nagyon.","shortLead":"Veszélyesebbek lehetnek a CT (számítógépes tomográfia) vizsgálatok, mint azt eddig gondolták. Egy friss tanulmány...","id":"20250415_ct-vizsgalat-kutatas-rak-kockazatanak-novekedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca3ea8a0-a086-487e-b673-ea81ad42b061.jpg","index":0,"item":"c6b36045-ed0c-41ac-86db-e217f7ced16a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_ct-vizsgalat-kutatas-rak-kockazatanak-novekedese","timestamp":"2025. április. 15. 17:03","title":"Nagyobb eséllyel lesz rákos, aki gyakran jár ilyen vizsgálatra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44d047a3-a0cd-4157-a267-ff8e2aad5769","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament delegációja elismeréssel szólt arról, hogy Ukrajnában az egészségügy terén előrehaladott állapotban van az uniós joganyag átvétele. A csatlakozási tárgyalások tényleges megkezdését azonban a magyar kormány blokkolja.","shortLead":"Az Európai Parlament delegációja elismeréssel szólt arról, hogy Ukrajnában az egészségügy terén előrehaladott...","id":"20250416_Ukrajna_unios-csatlakozas_egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44d047a3-a0cd-4157-a267-ff8e2aad5769.jpg","index":0,"item":"64eed4d4-d8af-4ebf-8f09-e27b852b1b92","keywords":null,"link":"/eurologus/20250416_Ukrajna_unios-csatlakozas_egeszsegugy","timestamp":"2025. április. 16. 12:32","title":"Ukrajna folyamatosan veszi át az uniós jogot az egészségügy területén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek az okosnak mondott autókat. ","shortLead":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek...","id":"20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5.jpg","index":0,"item":"a334ac39-6127-4b58-a718-5e152eefd6a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","timestamp":"2025. április. 17. 12:45","title":"Megelőzi a nagyobb bajt Kína, tilos lesz önvezetőnek hirdetni az autókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörög a fogyasztásunk, miközben a régió három jelentős olajfinomítója áll – egy tervezetten, kettő pedig baleset miatt. Az import jelenthetne megváltást, az azonban idehaza a nagykereskedelmi hatósági árazás miatt márciusban gyakorlatilag megszűnt, és a külföldi cégek továbbra sem érdekeltek az üzemanyag-behozatal újraélesztésében. De még ha azok is lennének, akkor sem mehetne minden flottul – erről az iszonyúan száraz nyár gondoskodott.
Bár a szakmabeliek már hónapok óta tényként kezelték, nagyjából a Mol 50 literes tankolási korlátozása, és még inkább Ratatics Péter július eleji nyilatkozata után vált a nagyközönség számára is világossá: nagyon megnőtt az esélye annak, hogy üzemanyaghiány alakul ki Magyarországon. Végül szombaton a kormány is beismerte, hogy nagy baj lehet, és az üzemanyag-ellátási nehézségek miatt csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművekre, mezőgazdasági gépekre és a taxisokra szűkítették le azok körét, akik továbbra is literenként 480 forintért tankolhatnak 95-ös benzint vagy dízelt. A céges autók estek ki a kedvezményezettek köréből, ez kormányzati források szerint 800 ezer járművet jelent.
Azért jutottunk nagyon közel az üzemanyaghiányhoz, mert
a két kiválasztott típus nyomott ára miatt iszonyúan megnőtt a benzinkutak forgalma,
ezt még jobban megdobta az alapból is mindig kiemelkedő, és júliusi-augusztusi tetőzésű tankolási adatokat hozó nyár,
miközben a nagykereskedelemben is érvényes ársapka miatt már márciusban leállították az importjukat a nemzetközi kereskedők, mert nem akartak bukni a bizniszen,
így a hazai ellátás mintegy 30 százaléka eltűnt,
és ennek tetejébe még három olajfinomító is leállt a régióban.
A helyzet tehát rettentő összetett, és annak kéne megoldania az üzemanyag-ellátási problémákat, vagyis visszaédesgetnie az országba a külföldi üzemanyag-importőröket, hogy szombattól fogva mintegy 800 ezer járművet már rendes, piaci áron lehet csak feltölteni.
Fazekas István
Elég lehet ennyi az importőröknek ahhoz, hogy visszatérjenek a magyar piacra? A szakma több szakértője szerint nem – Pletser Tamás sem látja ebben a különösebb ösztönző erőt.
A járművek többsége továbbra is hatósági áron tankolható, ezek a cégek ennyiért nem fogják behozni, és nem fogják eladni a termékeiket, mert a külpiacokon ennél jóval magasabb árak vannak
- mondta lapunknak az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője. Az üzemanyag-kereslet továbbra is masszívan erős, azt nem vetettük vissza eddig semmiféle intézkedéssel, mutat rá Pletser. Mivel a céges autókat többnyire tényleg céges utakra használják, hacsak nem csökken az aktivitása az adott vállalatnak, akkor azokat a kocsikat a piaci áron tankolva is, de továbbra is hajtani fogják.
A megoldás az lenne, ha a keresletet tudnánk csökkenteni, és a kínálatot növelni, de a hatósági ár miatt egyik sem lehetséges.
Tartalékok, finomítók
A kormány persze a 800 ezer cégautó kipöckölésén túl ennél jóval jelentősebb intézkedést is hozott a helyzet kezelésére: felszabadított 184 millió liter gázolajat az ország stratégiai tartalékából. Júniusban motorbenzinből 182 millió liter, gázolajból 423 millió liter – összesen tehát 605 millió liter üzemanyag került forgalomba a hazai benzinkutakon a NAV statisztikái szerint. Ez átlagolva napi 20 millió literes fogyasztást jelent – ha semmiféle termelésünk, beszerzésünk nem lenne, akkor a 184 millió liternyi felszabadított készlet 8–9 napig tudná fedezni az ország fogyasztását.
Veres Viktor
Az szerencsére nem igaz, hogy semmiféle forrásunk nincs, de a lehetőségeink most iszonyúan be vannak szűkülve. A hazai termelés a Mol Dunai Finomítójának már halaszthatatlanná vált, karbantartási célú leállásával javarészt leállt – ezzel a dízelgyártásunk 65 százalékkal csökkent le. Aligha számíthatunk az OMV schwechati finomítójára, melyet még mindig javítanak a június eleji baleset után. Itt a nagyobb desztillációs torony sérült meg. A kisebbik még működik, de az csak a termelés 20 százalékát tudja hozni – a teljes kapacitás valamikor októberben térhet vissza. Mindezek után a régió még megkapta a nyakába a(z) Unipetrol litvínovi finomítójának a leállását is. Ebben a csehországi üzemben július 20-án történt robbanás.
Ez a két cseh finomító közül a nagyobbik dízeltermelő, így biztos, hogy a régióban masszív dízelhiány van
– mondta Pletser, aki szerint a litvínovi finomítóból normál üzem szerint szokott is üzemanyag érkezni Magyarországra. De a régió normál időszakban is dízelhiányos, és az elemző szerint az összes környékbeli finomító együtt sem tud annyi dízelt kihozni, mint amennyire nekünk és a szomszédos országoknak szüksége van.
A kereskedők a nemzetközi piacokon vásárolnak fel annyi dízelt, amennyivel be tudják tömni a lyukakat. Ezt régen Pletser szerint 10–15 importőr csinálta, a nagy multikkal, vagyis a Shell-lel, az OMV-vel és a Lukoillal, illetve a Mollal együtt. Most azonban „minden a Mol nyakán maradt”, ráadásul a piac is nagyon szűkössé vált a háborús helyzetben.
Most a logisztika is túl van terhelve, hiszen a régió minden országa rárepült az elérhető készletekre. A kész dízel a nagy európai kikötőkön keresztül érkezik a kontinensre, leginkább a rotterdami kikötőben osztják szét, és indítják meg a rakományokat Svájc, Németország, Csehország és Ausztria irányába. Oda meg nem visznek terméket, ahol a legrosszabb az ára, mondta Pletser:
Ha valahol először hiány fog kialakulni, az Magyarország lesz.
Kiszárad a folyó, kiszárad a benzinkút
A dízel szállítását elsősorban vonattal oldják meg, de a Rajnán közlekedő teherhajókra is pakolnak. A nyár viszont most közbeszól: a szárazság miatt a Rajna vízállása most eléggé alacsony, és nagy problémát okoz Németország déli részének ellátásában, hogy nem lehet rendesen feltölteni a tartályhajókat, mert belesüllyednek a folyómederbe – magyarázta Pletser.
AFP / STR
De ugyanerről a nehézségről számolt be július végén Ratatics Péter is. A Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy 10–15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani, ám a behozatalt most a Duna alacsony vízállása nehezíti, az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy.
A Ratatics által említett importot a Mol intézi, házon belül, a hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítják át, amelynek a karbantartása már korábban lezajlott. Ratatics július végén azt is mondta, hogy az üzemanyaghiány egy másik részét a megmaradt tartalékaik felhasználásával pótolják, de ezek nem tudják teljesen lefedni a hiányt, a piaci pótlásukra pedig korlátozottak a lehetőségek.
Pletser szerint a Mol Ratatics által hivatkozott tartalékai szűkösek lehetnek, mert azokat normál esetben az olajvállalatok minimalizálják. Az elemző szerint maximum pár hetes olajtartalékot és terméktartalékot szoktak fenntartani, előre készülni, pluszban felhalmozni pedig nem is tudott volna a Mol, a folyamatosan masszív hazai kereslet miatt – már májusban 22 százalékkal nőtt a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
Nagyon kíváncsi vagyok, meddig lehet ezt még fenntartani, a befagyasztott árakkal egyáltalán októberig kihúzzuk-e. Kellenek az importőrök, de ha nem adsz nekik árat, akkor minek jöjjenek vissza?