szerző:
Galicza Dorina
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kedden indult Közép- és Kelet-Európa több országában, köztük Magyarországon is a legújabb online filmnézős platform, a SkyShowtime. A szolgáltató fő profilja szerint olyan filmeket hoz el a tévék és laptopok képernyőjére, amelyek elsősorban a mozivászonra készülnek és azt ígérik, hamarosan A besúgót is újra láthatjuk majd. Az indulás apropóján a cég vezérigazgatójával, Monty Sarhannal beszélgettünk Varsóban.

Hollywood legjobbjai – ezzel a visszatérő szlogennel írták le a SkyShowtime nevű új streamingplatformot a cég képviselői a lengyel fővárosban szervezett sajtóbemutatón. Nem álltak nagyon messze az igazságtól, a február 14-én induló szolgáltatás ugyanis két filmóriás, a Comcast és a ViacomCBS közös vállalkozása, így többek között olyan stúdiók produkcióit forgalmazzák majd, mint a Dreamworks, a Universal, a Paramount vagy a Nickelodeon. Az eladott mozijegyekből származó bevételek közel felét ezek a filmkészítők szedik be, a tavalyi öt legsikeresebb filmből pedig hármat ők jegyeznek: a Top Gun: Maverick-et a Paramount, a Jurassic World: Világuralmat és a Minyonok: Gru színre lép-et pedig a Universal forgalmazta.

Ahhoz képest, hogy milyen régóta működő stúdiókról van szó, a streamingcsatorna egy nagyon új kezdeményezés, indulását körülbelül másfél évvel ezelőtt jelentették be, az európai piacon pedig tavaly szeptemberben jelent meg, keddtől pedig már összesen huszonkét országban érhető el. Valentin-naptól kezdve lehet streamelni a régiónkban is: a cég vezérigazgatója, Monty Sarhan szerint azért esett erre az időpontra a választás, mert ezzel is az európai piac iránti elkötelezettségüket akarják bizonyítani. Az más kérdés, hogy épp ezeken a piacokon nem annyira fontos ünnep a Valentin-nap, mint Amerikában, de ne rontsuk el a romantikát.

Monty Sarhan
Maciej Stankiewicz

Az említett tavalyi sikerfilmek mellett a közös vállalkozásba vágó stúdiók produkcióit lehet majd streamelni és bár előzetesen kevés részletet közölt a szolgáltató, azt elárulták, hogy a Keresztapa-trilógia, az E.T. és a Mission: Impossible filmsorozat is felkerül az oldalra. „Vagyis nagyon sok Tom Cruise-t láthatunk majd és minden filmjében ugyanolyan jól néz ki” – engedett meg magának egy poént a cégigazgató. Sorozatokban a régi klasszikusok közül a Fraiser – A dumagép, a CSI: A helyszínelők és az Esküdt ellenségek (Law and Order) nézhető, aki pedig inkább új tartalmat keres, arra többek között a Sylvester Stallone főszereplésével készült Tulsa királya, valamint Hellen Mirren és Harrison Ford közös projektje, az 1923 vár. A stúdiók mellett betársult a vállalkozásba a Peacock is, ami az NBC amerikai tévécsatorna streamingfelületeként ismert és olyan sorozatoknak ad otthont, mint az Office és a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) – ezek egyelőre azonban nem itt, hanem a Netflixen, illetve az HBO Max-on láthatók, de az új szolgáltató felületén már szembetalálkozhatunk a jól ismert karakterek képeivel profilképünk kiválasztásakor.

És persze az előzetes hírek alapján itt lesz újra látható az HBO tavalyi magyar sikersorozata, A besúgó is, bár erről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy majd lesz. A hvg.hu erre vonatkozó kérdéseire Monty Sarhan annyit mondott, hogy az újabb premiereket hamarosan bejelentik, a tavalyi sikerre való tekintettel nem akarják elkapkodni az új bemutatót, egy esetleges új évadról pedig majd a nézettségi mutatók alapján dönthetnek.

A vállalkozás hosszabb távú céljai között szerepel, hogy a fent említett stúdiók új filmjei exkluzívan náluk legyenek elérhetők és az is valószínűsíthető, hogy a jogdíjak lejárta után a máshol (is) nézhető tartalmak is csak itt lesznek majd nézhetők. Bár a SkyShowtime nem tett ígéretet arra, hogy a mozibemutatóhoz képest mennyit kell majd várni a filmek streameléséig arra hivatkozva, hogy egyes filmek annyira a vászonra kívánkoznak, hogy érdemes hosszabb időt hagyni a vetítésre, ha ezek a produkciók valóban csak náluk lesznek majd nézhetők, az komoly változást hozhat az online piacon.

Maciej Stankiewicz

Magyarországon jelenleg öt nemzetközi streaming platform érhető el, így a hatodiknál felmerül a kérdés, nem túl nagy-e a verseny a piac méretéhez képest. Sarhan azonban úgy véli, a fogyasztók szeretnek válogatni a lehetőségek között, az 1999 forintos előfizetéssel pedig a legolcsóbbak között vannak. Ha ehhez hozzávesszük az indulási akciójukat, miszerint limitált ideig az új előfizetők a mindenkori ár feléért érhetik el a szolgáltatást, amíg le nem mondják azt, akkor egyenesen olcsónak számítanak. A vezérigazgató úgy látja, a hasonló szolgáltatások rohamosan növekednek világszerte, így a kelet-európai piacokon is. Hozzátette, mindig lesznek fogyasztók, akik előfizetést váltanak, de mindig lesznek újak is – ő természetesen abban bízik, hogy a konkurens platformoktól is tudnak majd elcsábítani előfizetőket.

A számok részben őt igazolják: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság januári kutatása szerint a hazai háztartások negyven százaléka előfizetője legalább egy streamingszolgáltatásnak, ráadásul a megkérdezettek több mint hatvan százaléka tartja reálisnak vagy kifejezetten olcsónak a médiatermékekre fordított összeget. Emellett azonban hasonló arányban vannak azok, akik nem terveznek változtatni az ilyen jellegű kiadásaik mértékén, 28 százalék fogná vissza a költését és mindössze hét százalék tudja elképzelni, hogy a jövőben több pénzt fordítson médiafogyasztásra.

A médiafogyasztási szokások érdekessége, hogy miközben évről évre egyre többen választják az online filmezést, sem a moziba járók, sem a tévénézők számában nem figyelhető meg visszaesés – Sarhan szerint épp ez a szórakoztatóipar szépsége, hiszen a különböző tartalmak sok esetben adott platformra készülnek, az emberek pedig mindenhol szeretik ezeket nézni. Nem gondolja, hogy bármelyik fogyasztási forma kizárná a többit, ahogyan azt sem, hogy a streaming-előfizetések üvegplafonja a korosztályokban rejlene – itt megjegyzi, édesanyja is több online csatornán néz filmeket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!