szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést a kormány az ingázók számára – így értékelte a VEKE, hogy a kormány bevezeti a kedvezményes vármegyebérletet és országbérletet. Miközben a városlakók több szempontból is hátrányba kerültek.

Mint a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell. Ez így ebben a formájában csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához – summázta véleményét a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a kormány vármegyebérlet-rendszeréről.

A kormány nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést. A 86%-os kötelező munkáltatói hozzájárulás és a 90%-os diákkedvezmény mellett ez minden további nélkül kijelenthető – írta az egyesület szombati Facebook-bejegyzésében.

Először is az egyesület azért tartja visszásnak ebben a formában az intézkedést, mert kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább betámadásként értelmezhető – olvasható a VEKE bejegyzésében.

Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza. A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja – véli az egyesület.

Másodszor a VEKE szerint kifejezetten kilóg a lóláb az árazásnál is, hiszen még az indoklásnál is megjegyzik, ez 50 Ft-tal olcsóbb, mint a Budapest-bérlet. Harmadszor: a városokat egyre durvább elvonásokkal (szolidaritási adó) sújtják, így azok egyre inkább képtelenek fenntartani a saját településükön belül a közösségi közlekedés rendszerét. Mára ott tartunk, hogy az egyébként kormányzatilag agyonszeretgetett Debrecenben szégyenszemre leálltak a trolik és hétvégén a villamosok is. Az egyesület úgy gondolja, hogy a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell, vagyis felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.

Negyedszer, a munkaerőpiacon eddig is feltűnő aránytalanság volt, hogy egy városlakó bérletét a munkáltató jellemzően nem térítette, míg a távolról ingázóét 86%-ban köteles volt téríteni. Mostantól ez a költség a töredékére csökken, így a városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek a saját településükön, hiszen nekik a bérükből még a közlekedésre is költeniük kell, míg másoknak szinte alig.

Ötödször, hiába írják, hogy a szolgáltatókat majd kompenzálni fogják a bevételkiesés miatt. Ez a hasonló intézkedéseknél soha nem történt meg és most sem fog megtörténni. A MÁV csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. Ezt hívják úgy, va banque, vagy utánam a vízözön – mutatott rá a VEKE.

Hatodszor, a várhatóan megnövekvő forgalom kiszolgálására hiába ígérik, de nem lesz se többlet jármű, se többlet járművezető vagy kalauz. A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!