Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
2024-ben fog igazán beindulni a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztése, felépül egy sor új alállomás, trafókat cserélnek le, távvezetékeket korszerűsítenek, Szolnoknál 20 megawattos energiatároló épül.
Már idén is voltak, de jövőre tömegessé válnak a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztését célzó beruházások – közölte az Energiaügyi Minisztérium. Hazai és uniós forrásokból összesen 160 milliárd forinttal támogatja az állam az ellátásbiztonság növelését célzó és további zöldenergia-termelő kapacitások kiegyensúlyozott hálózatba kapcsolását is megalapozó fejlesztéseket.
Többek között a következő helyeken épül (vagy épült fel már idén) új alállomás: Debrecen-Macs, Eger, Heves, Mezőcsát, Miskolc, Őrmező és Szeged-Fehértó. Új trafót kapott (vagy a régit lecserélték) a bicskei, oroszlányi, perkátai, sándorfalvi és tiszalöki alállomás. További fejlesztések, rekonstrukciók zajlottak vagy indultak Detken, Dunaújvárosban, Hatvanban, Kelenföldön, Kerepesen, Solymáron, Szolnokon és a Tatabányai Ipari Parkban.
2024-ben új alállomást létesítenek egyebek mellett Debrecenben, Füzesabonyban, Gödön, Jászfényszaruban, Lepsénynél, Nyíregyházán, Pécelen, Sajókeresztúron, Soltvadkerten, Szombathelyen, Várpalotán és Zalaszentgróton, de további korszerűsítések lesznek Albertfalvától Békéscsabán, Győrön, Hévízen, Kisvárdán, Vecsésen és Zircen át Zuglóig.
Fejlesztik a távvezetéket több száz kilométeren egyebek mellett a Cegléd–Szolnok, Csongrád–Szentes, Jászberény–Nagykáta–Lőrinci–Nagybátony, Sajóivánka–Borsodnádasd, Sándorfalva–Kistelek–Kiskunfélegyháza–Kecskemét és Szabadszállás–Dunaújváros áramhálózati összeköttetéseken.
Úgy zöldül az energia 2024-ben Magyarországon, hogy a nagy része barna marad
A napelemesek hullámvasútja, úgy tűnik, véget ér, de a szélenergiás áttörés a fordulat ellenére sem lesz, és velünk marad a legszennyezőbb erőmű is.
A MAVIR át fogja épteni a nagy forgalmú autópályák feletti távvezetéki keresztezéseket is az ellátásbiztonság növelése érdekében, és egy 20 megawattos energiatárolót is létesít Szolnok térségében (erre már nyáron kiírták a közbeszerzést, de eredményt még nem hirdettek), amivel a környéken jelentkező naperőművi csatlakozási igényeket elégítenék ki. Emellett több százezer okosmérőt is telepítenek.
A minisztérium emlékeztetett, hogy 2023-ban rekordmennyiségű, az előző évi csúcsot több mint másfelszeresen felülmúló napenergia-kapacitás létesült Magyarországon, és hogy a fent is jelzett fejlesztéseknek is köszönhető, hogy január 1–vel feloldják a háztartási napelemek betáplálási korlátozását a hálózat 93 százalékán.
A fejlesztések – mint a tárca közleményében írják – “nélkülözhetetlenek a növekvő lakossági és ipari energiaigények kiszolgálásához, a nagyarányú elektrifikációhoz való alkalmazkodáshoz”, és “előmozdítják a hazai zöldenergia-termelés és -tárolás gazdasági-versenyképességi szempontból is szükségszerű térnyerését Magyarországon”.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Amióta a légitársaságok súlyos tízezreket számolnak fel a poggyászért, az nyer, aki megtanul praktikusan pakolni. Jobb előre felkészülni, hogy amikor tényleg odajutunk, pár perc alatt végezzünk vele, és a helyszűke se okozzon gondot. Íme tíz tipp egy veterán utazótól, hogy indulás előtt és után is flottul menjen minden.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?