Csak egy aláírás kellene a kormánytól, és a GYSEV új vonatokat vehetne

A magyar–osztrák vasúttársaság az Európai Befektetési Bank hiteléből finanszírozná 13 új intercity motorvonat beszerzését a Stadlertől. A kormány március óta nem járul hozzá az ügylethez, a határidő szeptember vége.

  • hvg.hu hvg.hu
Csak egy aláírás kellene a kormánytól, és a GYSEV új vonatokat vehetne

Csak akkor lép életbe a GYSEV és a Stadler vonatbeszerzési szerződése, ha a megrendelő biztosítja a finanszírozás rendelkezésre állását. Ennek része egy, az Európai Befektetési Bankkal kötött finanszírozási szerződés, amelyhez viszont szükség van a kormány jóváhagyására. A kormány mindezt eddig nem adta meg – értesült a Világgazdaság.

Pedig a közbeszerzési eljárás lefolytatása után a Stadler már március 19-én elnyerte a megrendelést. A finanszírozási feltételek biztosítására szolgáló határidő szeptember 29. A megrendelés 9 (+ opcionálisan 4) darab intercity motorvonatra vonatkozik.

Lázár János közlekedési miniszter 2023 végén beszélt arról, hogy a magyar állam szeretne 100 százalékos tulajdonossá válni a vasúttársaságban, amelyben jelenleg csak 66 százalékos részesedése van. Az osztrák állami részesedés 28 százalékos.

Lázár kivásárolná az osztrákokat a GySEV-ből: „Az a modell nem működik tovább, hogy mi vagyunk alul balekként”

A magyar állam szeretne nagyobb, akár 100 százalékos tulajdonrészt is szerezni.

Lázár egy héttel korábban indoklás nélkül kirúgta a vállalat vezérigazgató-helyettesét, Hana Dellemannt. A volt vezető munkaügyi pert indított, ami februárban peren kívüli megállapodással zárult. Leonore Gewessler osztrák miniszter Dellemann kirúgása kapcsán azt nyilatkozta, a korábban jól működő közös döntéshozatal a magyar és osztrák tulajdonos közt egyre nehezebben működik.

Volt már arra példa, hogy a magyar állam nem járult hozzá egy, a GYSEV-éhez hasonló hitelfelvételhez. A Budapest Airport Zrt. a koronavírus miatt került nehéz helyzetbe. A cég ezért pályázott 50 millió euróra az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banknál (EBRD).

A Budapest Airport idén év közepe óta többségi állami tulajdonban van.

Budapest Airport: ezermilliárdért jogot vettünk Nagy Mártonnak, hogy pelenkát rendeljen

Egyelőre minden marad úgy Ferihegyen, ahogy volt, a nagyobb beruházásokon üzemeltető még gondolkodik, ahogy az állam is a gyorsforgalmi úton és a vasúti kapcsolaton. Az, hogy az állam immár tulajdonosa az üzemeltető cégnek, a vételáron túl folyamatos költséget is jelent, cserébe annak örülhet a kormány, hogy az új menedzsment nem csapja rá a kagylót Nagy Mártonékra, ha odatelefonálnak.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.