EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
A tapasztalatok szerint az e-rollerrel balesetet okozók gyakran a KRESZ alapvető szabályait sem ismerik.
Az elektromos rollerekkel okozott balesetek aránya a bejelentett gépjármű-felelősségbiztosításokhoz kapcsolódó kárügyek darabszámához viszonyítva nem kiugró, az okozott károk azonban súlyosak lehetnek, olvasható az Allianz hétfői közleményében.
Az elmúlt egy évben az átlagosan kifizetett kárösszeg a mikromobilitási eszközök lezárt kárügyeiben 710 ezer forint volt, de előfordult 1,6 millió forintos kárösszeg is.
Ha nem mi okozzuk a balesetet, hanem mi szenvedünk kárt e-rollert vezetve, akkor pedig akár több százmillió forintos kártérítési igény is keletkezhet a súlyos személyi sérülések miatt.
A rendőrségi adatbázis szerint 2024-ben 386 balesetet okoztak mikromobilitási eszközökkel, köztük elektromos rollerekkel. 2025 első öt hónapjában már 181 ilyen esetet regisztráltak, ami az összes baleset 3,5 százaléka.
A közleményt azért adta ki az Allianz, mert nemrég volt az e-rolleres kötelező biztosítások évfordulója: 2024. július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni azokra a mikromobilitási eszközökre, amelyek tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, a 25 kg-ot elérő saját tömegű eszközök esetében pedig már azokra is, amelyek legalább 14 km/h-val képesek haladni.
Az egyéves tapasztalatok szerint a kárformák megoszlása:
Utóbbiak között könnyű és súlyos eset is előfordult, míg a vagyoni károk főként töréskárok – ezek többségének Budapest a helyszíne. A biztosítások legnagyobb számát vidéken, és nem a fővárosban kötötték, a szerződő magánszemélyek döntően (79 százalék) a 35 év feletti korosztályhoz tartoznak, minden ötödik pedig már az 55. életévét is betöltötte.
Nemrég írtunk arról, hogy a Bethesda-kórházba 5-6 gyereket is bevisznek naponta e-rollerezés közben szenvedett sérülésekkel. Finnországban már léptek is ez ügyben, és 15 éves kor alatt betiltották az e-rollerezést.
A biztosító tapasztalatai alapján az okozók gyakran a KRESZ alapvető szabályait sem ismerik. Ittas vezetés és piroson áthajtás ugyanúgy előfordul, mint zenehallgatás közbeni figyelmetlenség vagy járdán közlekedés. A sokszor parkoló autók mellett vagy kereszteződésekben megtörténő ütközéseknél az sem ritka, hogy az okozó sebesen elhagyja a helyszínt anélkül, hogy adatokat hagyna maga után.
Az adatok hiánya olyankor is problémát jelent, ha a károkozó külföldi, és a helyszínen nem tudja hitelt érdemlően igazolni magát. Az is megnehezíti a biztosítás meglétének ellenőrzését, hogy a rollereknek nincs rendszáma, sem központi nyilvántartása.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
Lefékezte a külföldi filmek magyarországi forgatását a kormány, miután az államnak egyre nagyobb kihívás az idecsábított mozgóképes produkciók támogatásának finanszírozása. Szakmai berkekben 100–130 milliárd forint beragadt pénzről beszélnek.
A HVG által leleplezetthez hasonló ügy többet nem fordulhat elő.
Újabb fronton kezdett zavarba ejtő szélmalomharcba a Fradi elnöke.