Hadüzenetet küldött a magyar Auchan minden versenytársának és bejelentkezett a Tesco helyére

A boltláncok ranglistáján az elmúlt években hatodik-kilencedik helyen szereplő Auchan belehúzna a következő években. Duplázná a piaci részesedését és a harmadik helyet szeretné megszerezni a listán. Ez most a Tescóé a tavalyi 912 milliárd forintos forgalmának köszönhetően, ehhez képest az Auchan a múlt évben majdnem 530 milliárd forintot hozott össze. A növekedés érdekében új boltokkal érkezik az Auchan.

Hadüzenetet küldött a magyar Auchan minden versenytársának és bejelentkezett a Tesco helyére

Új stratégiával és komoly növekedéssel készül a következő évekre a magyarországi Auchan. Erről beszélt a Portfolio.hu-nak Vincze Géza, a társaság vezetője. A váltásra részben a diszkontok térnyerése miatt van szükség.

A számok egyértelműen alátámasztják a diszkontok térnyerését. 2021-ben 33 százalékos, tavaly pedig már 41 százalékos piaci részesedéssel zártak ezek a láncok Magyarországon. Több folyamat is zajlik párhuzamosan. Egyrészt lokalizálódott a beszerzés, közelebb kerültek a boltok a vásárlókhoz, sok új egység nyílt. Ez az Auchan számára kihívást jelent, bár kiváló árakon, óriási választékban és kimagasló minőségben kínáljuk termékeinket, de hagyományosan fizikailag távolabb vagyunk a fogyasztóktól. Stratégiánk egyik fő eleme, hogy ez utóbbin változtassunk. A diszkontok tekintetében még jelentős növekedési potenciál van, ha a németországi lefedettséget vennénk alapul, akár duplázódhatna is a számuk Magyarországon

– mondta Vincze Géza.

A magyar Auchan stratégiai célja, hogy a közeljövőben a harmadik helyre kerüljön a magyarországi piaci rangsorban és megduplázza a piaci részesedését. A cégvezető szerint ehhez egyrészt új boltokat kell nyitnuk, másrészt a meglévő hipermarketekben növelnünk kell az élményszintet. Nem csupán a diszkontok eszközeivel akarnak versenyezni, hanem saját erősségeikre építenek. Ilyen például a széles termékválaszték – közel 50 ezer cikkel dolgozunk aktívan, szemben a diszkontok 4-5 ezres kínálatával – , mindezeket Vincze Géza szerint kedvező áron és jó minőségben kínálják.

Hol áll az Auchan?

Az interjúban csak a boltláncok ranglistáján való előretörésről beszél a cégvezető, ezért érdemes megnézni, hogy az elmúlt években a magyar Auchan hogyan szerepelt. A Trade Magazin közel két évtizede minden évben elkészíti a legnagyobb boltláncokat rangsoroló listát, a tavalyi összeállításban a lánc a nyolcadik helyen állt a közel 530 milliárd forintos bruttó árbevételével. Közvetlenül előtt végzett a hetedik helyen a Penny majdnem 100 milliárddal nagyobb, közel 628 milliárdos összeggel.

Az Auchan mögött volt tavaly a Reál, 466 milliárddal. Az első helyen évek óta a Lidl áll, amely 1611 milliárdos forgalmat ért el 2024-ben. Utána jön a Spar és a Tesco 1112, illetve 912 milliárddal. A harmadik hely eléréséhez tehát nagyon erőteljes növekedésre lenne szükség az Auchannál, amely 2024 előtt, például 2019 és 2023 között a hatodik és kilencedik helyet tudta megszerezni. Az is fontos, hogy az Auchan ezeket az eredményeket messze a legkevesebb bolttal érte el, a ranglistákon neki van a legkevesebb üzlete. Tavaly szám szerint 26 egység hozta össze a majdnem 530 milliárd forintos forgalmat. Szemben a többi külföldi kézben lévő lánc több 100 boltos hálózatával, nem beszélve a magyar cégekről (Coop, Reál, CBA), amelyekhez több ezer üzlet tartozik.

Kisebbekre van szükség

Vincze Géza beszélt arról is, hogy ma már nem kell akkora eladótér, mint amelyek a mostani Auchan-áruházakat jellemzik.

Közölte: Valóban látjuk, hogy a 18 ezer négyzetméteres eladótér meghaladja a vásárlók igényeit. Egyszerűen nincs is olyan lokáció, ahol egy ekkora boltot el tudnánk helyezni a városok közepén. A kisebb formátumnak azonban van tere. Erre példa a márciusban nyitott AuchanGO, amely egy teljesen automatizált, 18 négyzetméteres üzlet. Ettől függetlenül persze működik a dunakeszi áruházunk is a maga 18 ezer négyzetméterével, de a kettő között még rengeteg a lehetőség.

Rákapcsol az Auchan
Reviczky Zsolt

A hipermarketekkel, szupermarketekkel rendelkező láncokat gyakran kritizálják azért, mert a diszkontokkal szemben a szélesebb termékválasztékuk miatt kevésbé hatékonyak. Erre a felvetésre Vincze Géza azt mondta, hogy a hatékonyság valóban a diszkontok fegyvere, ám kérdés, hogy ezen a téren kell-e velük versenyezni. A cégvezető szerint abban gondolkodnak, hogy személyre vagy lokációra tudják szabni majd a választékot, hiszen a szezonális termékekkel akár 80 ezer darabos termékvertikumból ezt meg tudják tenni.

A stratégiai cél elérése érdekében 7 éves stratégiát dolgoztak ki az elmúlt 4 hónapban. A nyitások előkészítése és a márkanév újrapozícionálása után a cél, hogy Magyarország három legnagyobb kiskereskedője közé kerüljenek és megduplázzák a piaci részesedésüket. Ehhez több különböző üzletformátumot vezetnek be, és olyan régiókban nyitnak boltokat, ahol jelenleg nincsenek jelen.

A francia anyavállalatnak van tapasztalata az eladó nélküli konténerboltok működtetése terén. Kínában például több százas nagyságrendben vannak ilyen üzletek. Emellett a francia anyacégnek már régóta van kisbolthálózata is, amelynek tagjai több mint egy évtizeddel ezelőtt indultak „A2Pas” (magyarul két lépésre) néven, majd átkeresztelték őket „My Auchan”-ra. Kicsi, 150-800 négyzetméteres alapterületű üzletekről van szó.

Mire építenek?

A kérdésre, hogy milyen konkrét lépések révén növelnék a piaci részesedésüket, árbevételüket Vincze Géza azt mondta: biztos, hogy a hipermarketekkel is tudnak piacot szerezni versenytársaktól, mert szerinte van olyan vevőréteg, amely nagyobb választékot igényel kedvező áron és jó minőségben.. Nem célja az Auchannak bárkit rávenni arra, hogy hetente háromszor kimenjen a hipermarketekbe vásárolni. Ugyanakkor azt szeretnék elérni, hogy a vásárlók ne csak a főszezonokban, például karácsonykor, húsvétkor keressék fel ezeket az áruházakat. Szintén konkrét lépésként említette az úgynevezett frissáru-kínálat megújítását, ennek keretében például a pékáruk mellett a zöldségek és gyümölcsök lesznek a fókuszban.

Összességében tehát a lánc a következő években erőteljes offenzívával szeretne előrébb lépni, hogy közvetlenül a Spar, a Tesco vagy éppen a Coop közelébe kerüljön az árbevételt tekintve.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek