Sötét mintázatok miatt vizsgálja a Ryanairt a GVH

A hatóság gyanúja szerint a légitársaság több ponton is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytathatott.

  • HVG HVG
Sötét mintázatok miatt vizsgálja a Ryanairt a GVH

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hatóság gyanúja szerint az írországi központú diszkont légitársaság az online repülőjegy-foglalások során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat, emellett pszichés nyomásgyakorlással, úgynevezett sötét mintázatokkal tereli a jegyvásárlókat a drágább szolgáltatási csomagok felé.

A hatóság azt tapasztalta, hogy a Ryanair a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy-vásárlási folyamat során több szempontból is félreérthető, időszerűtlen módon tájékoztatja a fogyasztókat. Gyanújuk szerint a cég a retúrjegyek vásárlásakor, valamint több utas egyidejű foglalása esetén nem megfelelően tájékoztat arról, hogy a viteldíj-csomagopciókat és egyes szabadon választható szolgáltatások díjait az oda- és visszaútra külön-külön, valamint minden utas számára egyenként meg kell fizetni. Így tisztességtelen gyakorlatot folytatott a következő csomagopciók árainak megjelenítésével: 

  • Regular, 
  • Plus,
  • FlexiPlus. 

A Ryanair vélhetően hibázott akkor is, amikor a következő szolgáltatásokat tüntette fel: 

  • elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász, 
  • 10 kg-os feladott poggyász, 
  • 20 kg-os feladott poggyász.  

A hatóság szerint a légitársaság ezzel olyan döntések meghozatalára kényszeríthette a vásárlókat, amelyeket egyébként nem hoznának meg.

Észlelték azt is, hogy a Ryanair olyan gyakorlatot alkalmaz a jegyvásárlási folyamat során, amely pszichés nyomásgyakorlással hathat a fogyasztókra, és torzíthatja a döntésüket. Mindezt úgy éri el, hogy figyelemfelhívó színekkel, képi megoldásokkal és feliratokkal azt a benyomást kelti, hogy a Basic viteldíj opcióhoz képest a Regular díja és többletszolgáltatásai kedvezők. A hatóság tapasztalata szerint azonban a végső fizetendő díj alacsonyabb lehet, amennyiben a fogyasztók ugyanazokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket egyébként a Regular viteldíj csomagopció tartalmaz, a Basic viteldíj opcióhoz egyenként, manuálisan adják hozzá vásárlás közben. 

A GVH problémát fedezett fel abban is, hogy a cég a Biztonsági Fast Track elnevezésű szolgáltatást manipulatív gyakorlatokkal – felugró ablakokkal, sürgető üzenetekkel – reklámozta. 

A hatóság ugyanakkor felhívta a figyelmet: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás elkövette a jogsértést.

Több jutalmat fizetne a Ryanair a dolgozóinak a túlméretes csomaggal utazók lekapcsolásáért

Michael O’Leary vezérigazgató szerint az üzenetük egyszerű: aki nem alkalmazkodik a szabályokhoz, azzal pluszpénzt fognak fizettetni.

Nyitókép: AFP / Nicolas Maeterlinck / Belga Mag / Belga

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek