A kedden nyilvánosságra hozott kormányhatározat alapján január 1-jétől átalakul a sportolók, köztük a futballisták évi 500 millió forintos határig terjedő ekhós (egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás) adózási formája. A bruttó összeg felső határa a jövő évtől 60 millió forintra csökken, és kérdés, hogy ez befolyásolja-e az élvonalbeli, esetleg a másodosztályban szereplő labdarúgók szerződtetését.
„Egyelőre nem tudjuk pontosan, hogy mi lesz a jogszabály szövege, gondolom, nem visszaható hatályú” – jelentette ki az MTI megkeresésére Horváth Gábor, a Hivatásos Labdarúgók Szervezetének (HLSZ) főtitkára. Meglátása szerint a jövő év elején esedékes változás azokra a szerződésekre vonatkozhat, amelyeket ezek után kötnek meg.
Horváth Gábor szerint a módosított adózási forma nem okoz majd tömeges elvándorlást a magyar futballból. „A pontos válaszhoz azonban tudni kellene a tényleges adatokat, de a játékosok többsége így is a hatvanmilliós éves felső határ alatt keres majd” – fogalmazott. Véleménye szerint sok magyar futballista a szakmai előrelépés érdekében eddig is igyekezett külföldre szerződni, talán a légiósok közül lesznek néhányan, akik a változtatás miatt nem a magyar ajánlatot fogadják el.
A hivatásos labdarúgók érdekeit védő szervezet főtitkára jelezte: az adózás módosításáról már nincs mit tárgyalni, de szívesen egyeztetnének a sportállamtitkársággal egyéb ügyekben. „Az egyeztetés a játékosokkal folyamatos, de a HLSZ minden érdekelttel kész asztalhoz ülni, ami sajnos ritkán történik meg, holott rengeteg olyan szabályt hoznak, amely a labdarúgókra is vonatkozik” – hangsúlyozta. Hozzátette: néhány hónapja felvették a kapcsolatot az új sportállamtitkársággal, ahonnan vissza is jeleztek, hogy később mindenképpen összeülnek egyeztetni.
https://hvg.hu/sport/20261001_robbie-keane-ferencvaros-tavozas-pihenes
Magyar Péter miniszterelnök kedd délután a közösségi oldalán jelentette be, hogy a kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata adózás kibővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről, a javaslatokat pedig hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják.
Változtatnak az egyszerűsített adózás, köznevén ekhós adózás szabályain is. Ezt többek között újságírók, művészek, előadók, vehetik igénybe, általánosan 60 millió forintos értékhatárig. Ebbe a kategóriába sorolhatók a sportolók is, akiknek az esetében viszont az elmúlt években 500 millió forintos értékhatárig emeltek, amit a Tisza javaslata meg fog szüntetni 2027-től.
„Szeretjük a magyar sportot, és azért dolgozunk, hogy minél több sikeres magyar klubunk és sportolónk legyen. De ehhez nincs szükség arra, hogy egy havi 10-20 vagy néha 50 millió forintot kereső külföldi profi focista egészen más adózási szabályok szerint éljen, mint egy színész, egy újságíró vagy bármely más ekhós” – fogalmazott indoklásában Magyar Péter.
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: HVG / Túry Gergely