szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kormány nem lát kockázatot a jövő évi büdzsében, az útdíjrendszer változtatásaiból, köztük az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé tételéből 20 milliárdot várnak, és úgy számolnak, meglesz a 3-as metró felújítása is - hangzott el egy kormányzati háttérbeszélgetésen. Az ingatlanportfóliót letisztítanák, hotelbefektetők például már a belügyi és nemzetgazdasági tárca épülete iránt is érdeklődnek. A 169 milliárd forintos nagy titkolózás mögé kezdünk látni.

Nincs kockázat a jövő évi büdzsében, sőt, a költségvetési pálya lehetővé tesz több nagyberuházást is, ráadásul a jegybanknál várható mintegy 300 milliárd forintos profittal még nem is számolnak - közölték a kormányzati források a csütörtöki beszélgetésen.

A tájékoztatás szerint az útdíjrendszer változtatásaiból, köztük az M0-s és a körgyűrűn belüli gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé tételéből mintegy húszmilliárd forint költségvetési bevételt remél a kabinet.

A költségvetési törvényjavaslatban szereplő 169 milliárd forintos - eddig pontosan nem részletezett - vagyonbevétellel kapcsolatban a háttérbeszélgetésen az állami ingatlanportfólió letisztításáról beszéltek, ami már része az államreformnak.

Szóba került, hogy a Belügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium épülete iránt is érdeklődnek nemzetközi szállodaberuházók. Ugyanakkor a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Országház utcai épületegyüttese a kormányhoz kerülhet az akadémiai kutatóhálózati rendszer kiépítéséért cserébe. Ezzel a kormányzati ember elismerte azt, amit a hvg.hu tudott meg hetekkel ezelőtt, és amit eddig a kormány nem cáfolt, de hivatalosan elismerni nem mert. A nagy ötlet az volt jó pár hete, hogy egy sor kormányzati intézményt eladnak majd gyorsan visszabérelnek, hogy így jussanak egy egyszeri nagy bevételhez jövőre. De ezt a trükköt az osztrákok pár éve eljátszották, az EU akkor nem ette meg, most sem fogja.

A háttérbeszélgetés napirendjén voltak budapesti fejlesztések is, amelyekkel kapcsolatban elhangzott, hogy 300-350 milliárd forint európai uniós forrásból újulhat meg Budapest elővárosi vasúti közlekedése. A 3-as metró felújítására központi költségvetési pénzt szánnak, elsősorban a biztonságtechnikai problémák megoldására, az ezt követően fennmaradó pénzből pedig vagy új vagonokat vesznek, vagy a már meglévőket újítják fel.

A kormány a biztosan megvalósuló nagy fővárosi projektek között tartja számon a budai Vár rekonstrukcióját, a Városliget-projektet és az új Puskás-stadiont.

Az államreformmal kapcsolatban arról is szó volt, hogy például a honvédségnél és a rendőrségnél biztosan plusz emberekre lesz szükség, a közszféra más területein viszont várhatóan lesznek leépítések. Az utóbbiban érintetteknek Karrier Híd programot indít a kabinet, hogy az őket ezután foglalkoztatók járulékkedvezményt kapjanak.

A kormányoldal népszerűségvesztéséről a kormányzati szereplő úgy vélekedett, természetes, hogy változik a kabinet népszerűsége, ugyanakkor ez esetlegesen csökkentheti is a kabinet mozgásterét.

Külpolitikai kérdésekről szólva megerősítette azt a hírt, hogy februárban Budapestre látogat Angela Merkel német kancellár. Szóba jött emellett az amerikai beutazási tilalom ügye, amellyel kapcsolatban kormányzati források arra számítanak, hogy  az országot érő kritikák az Egyesült Államok részéről az egész cikluson át tartanak majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!