szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Autópálya-matrica hiányában igen sokba tud kerülni néhány kilométer autózás, de még kellemetlenebb a 12 vagy 63 ezer forintos csekket befizetni, ha megtérítettük a díjat. Meddig kell megőrizni az igazoló szelvényt, és mivel bizonyítható a vásárlás, ha sms-ben vagy interneten vásárolunk?

© Nemzeti Autópálya Rt.
„Havi matricát szoktam vásárolni, vállalkozóként több autóval, országszerte közlekedek én és alkalmazottaim is. Nemrég júniusra több pótdíjbefizetési felszólítást is kaptam, de nem fizettem be, mert úgy gondoltam, hogy ez valami tévedés lesz, hiszen rendszeresen vásárolom a matricát. Amikor azonban már a sokadik csekket kaptam, és ráadásul az első csekkek a 15 napos határidőt is túllépték - a pótdíj a sokszorosa lett - úgy gondoltam, hogy végére járok a dolognak. A történet azonban ott hibádzott, hogy sem a matricát, sem az igazoló szelvényt nem tartottuk meg, az ügyfélszolgálaton pedig azt mondták, méltányosság nincs, fizessek. Amikor a mulasztást bizonyító fotót kértem, azt mondták, csak peres eljárás során mutatják meg. A 4200 forintos matrica mellett 160 ezer forintomba került az egyhónapos autópálya-használat.”

Az autósok többsége nem tudja pontosan, meddig kellene megőriznie matricáját, bizonylatát, sms-visszaigazolását, netes rendeléséről érkező számláját, és ezek hiányában van-e módja bizonyítani, hogy megfizette az autópálya használatának díját. A pótdíj pedig igen borsos: egy D1 kategóriába tartozó, vagyis személygépjármű esetében 15 napon belül fizetve megúszhatjuk 12 750 forinttal, a 16-dik naptól azonban már egy matrica nélkül megtett útszakasz 63 750 forintunkba is kerülhet.

A pótdíj szándékosan ilyen magas, célja az elrettentés – felelte a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Zrt. (ÁAK) szóvivője, hozzátéve, hogy az autósok jellemzően hamar rendezik is a számlát. Van, aki perre megy, de ez igen ritka. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke is úgy nyilatkozott megkeresésünkre, hogy tudomása szerint az autósok többsége befizeti a pótdíjat, mert a büntetés olyan drasztikus, hogy nem kockáztatják a díjtétel további emelkedését. Van, aki azzal próbálkozik, hogy utólag veszi meg a matricát, és erre hivatkozik a csekk befizetése helyett, ez azonban könnyen ellenőrizhető a nyilvántartási rendszerben. „Nyilvántartásunk, a rendszámokról készült felvételek adatvédelmi szempontból is rendben vannak, a bíróságon pedig bizonyító erejű dokumentumként el is fogadják a fotókat”- magyarázza az ÁAK szóvivője, hozzátéve, hogy a képeket az ügyfélszolgálaton megmutatják az érdeklődő ügyfeleknek, akik azonban másolatot nem kaphatnak róla.

Az ÁAK a bliccelést követőn 60 napig postázhatja a büntetést, de ha az 59. napon derül ki, hogy valaki matrica nélkül közlekedett, akkor értelemszerűen később fog megérkezni a levél (vagy ajánlva vagy sima postai küldeményként). Mivel egy év után elévül az eset, az autósoknak legalább 12 hónapig célszerű megőrizniük a vásárlást bizonyító papírokat. A levelet néha ajánlva, néha simán postázzák. Az ÁAK tájékoztatása szerint alapvetően nincs sok probléma: a legtöbbször elírt rendszám miatt fordulnak az ügyfélszolgálathoz az autósok. Amennyiben két karakter elírás van a matricán, ezer forint fejében javítják a hibát.

A rendszám megadásával összekötött matricavásárlás, és az ehhez kapcsolódó rendszer miatt még abban az esetben is sokszor igazolható a vásárlás, ha az ügyfél nem őrzött meg semmilyen bizonylatot, mert az ügyfélszolgálaton megkísérlik visszakeresni a vásárlást – tájékoztatott Winkler-Virág András. És lehet próbálkozni a benzinkútnál is. Ez – szintén egyes fórumok tanúsága szerint – lehet sikeres, bár vannak olyan történetek, melyek szerint a kutak csak sokszori felszólításra tettek eleget az ilyen irányú kéréseknek. Történetünk hősének az ÁAK ügyfélszolgálatán azt is mondták: sajnos előfordul, hogy a benzinkutasok ügyeskedésképpen egy jegyet kétszer adnak el. Winkler-Virág András azonban erre úgy reagált: régen több ilyen történetük volt, ma már azonban nagyon ritkán fordul ez elő, hiszen pillanatok alatt kiderül a turpisság. A kutak többsége olyan speciális szoftver segítségével végzi az értékesítést, ami rögtön továbbítja az információt. „Az városi legenda, hogy a matrica eladása után még 10 percig bele lehet piszkálni a rendszerbe, így lehetővé téve a többszöri eladást” – mondta felvetésünkre.

A leszerelt rendszám és a külföldi (Oldaltörés)

© Bánkuti András
Az autópályákról szóló fórumokon gyakran ajánlják a rendszám leszerelését mint a büntetés elkerülésének eszközét, arra hivatkozva, hogy fotót csak az autó elejéről készítenek. „Ez félrevezető információ, hiszen a rendszám leszerelése – amellett, hogy a rendőrség bünteti – csak fél „megoldás”, hiszen a kamerák mellett még három ellenőrzési eszköz van az ÁAK kezében, s ezek együttesen garantálják, hogy nincs tuti módszer a bliccelést megúszni” – mondja Winkler-Virág András. A hidakon, korlátok oldalán elhelyezett „fix kamerás”, valóban csak a kocsi elejéről fotót készítő rendszer mellett mobilkamerás ellenőrzés is van: az autópályán haladó autó tetejére  forgatható, GPS alapú kamerát szerelnek, amely már a gépkocsik hátsó rendszámát is monitorozza. Emellett egy mobilcsoport is razziázik az autópályákon, ők pihenőhelyeken, le- és felhajtó ágakon állítják meg a kocsikat és ellenőrzik a matricákat. A negyedik eszköz a tereléses ellenőrzés, amelynek során egy szakaszon például valamelyik benzinkúthoz irányítják az autókat, és itt csekkolják az autópálya használati díjának megfizetését.

A külföldi autókkal bajban vannak, mert hiába van fotó a bliccelő autósról, államközi egyezmények hiányában nem lehet behajtani a tartozást. A határon túli nem fizetőket úgy igyekeznek kiszűrni, hogy azokon a szakaszokon, ahol sok ilyen gépkocsi közlekedik, fokozott ellenőrzéseket tartanak.

Az autósok részéről is elvárás a közteherviselés, ráadásul nemzetközi összehasonlításban is jó eredménnyel büszkélkedhetünk: egy viszonylag olcsó rendszerrel 2 százalék körüli bliccelővel kell számolnunk, s ez az arány 2005-ben még 3-4 százalék volt – érvelt az ÁAK szóvivője. A cégnek idén 36 milliárd forintos bevétele volt a matricák értékesítéséből (ezt az útpénztárba utalja tovább), s ennek csak egy része, néhány milliárd a pótdíjfizetésből befolyó összeg – tette hozzá.

Személyesen, telefonon, intereten

A tervek szerint 2009-ben vezetik be a használatarányos, elektronikus elven működő díjszedési rendszert Magyarországon, első lépésben valószínűleg csak a teherautók számára. Addig is matricát vásárolhatunk személyesen, sms-ben, interneten. A netes vásárlásra a www.autopalyamatrica.hu oldalon van lehetőség, ahol a gépjármű rendszámát, a kívánt matrica típusát és az érvényesség kezdetét kell feltüntetni. A bankkártyás fizetést követően a számla postai úton jut el a megrendelőhöz. Amennyiben mobiltelefonon vásárolunk, a 8-100-100-as telefonszámra küldhetjük sms-ünket a rendszámmal és a kívánt matrica típusával. Erről visszaigazoló sms-t kapunk, s ezután hajthatunk fel az autópályára. Ha hibás rendszámot küldünk, akkor a 3 perces határidőn belül küldött válasz-sms-ünket, legyen az bármilyen tartalmú, a rendszer a vásárlási tranzakció jóváhagyásaként fogja értelmezni, ezért érdemes 3 percet várni, majd az elévülést jelző, automatikusan érkező sms után újrakezdeni a folyamatot. A visszaigazoló sms-eket nem kell megőrizni, a mobilszolgáltatók rendszerei a tranzakciókat tárolják, így a vásárlástól számított öt évig is ellenőrizhetőek. Mobiltelefonunkkal, bankkártyás fizetéssel is vásárolhatunk, elővételben is, ám ehhez telepíteni kell a mobilunkra egy programot, így azonban akár tranzakciós díj nélkül is rendelhetünk matricát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Kóka: nem emelkednek jövőre az autópálya-díjak

Nem emelkednek az autópálya-díjak egy gépjármű-kategóriában sem 2008-ban, erre a főutakon az idén bevezetett, a teherautók számára kötelező úthasználati díj ad lehetőséget - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az M3-as autópálya mellett tartott sajtótájékoztatón.

hvg.hu Gazdaság

Jelentősen emelkedtek az autópálya-matrica eladások 2007 első felében

Az autópálya-matrica értékesítési adatok szerint az év első felében az autósok 25 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, mint 2006 hasonló időszakában – közölte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A közlemény szerint az ÁAK matrica-árbevétele 26,3 milliárd forint volt az első hat hónapban, szemben a bázisidőszaki 19,65 milliárd forinttal.