Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mi is az, ami a legtöbb problémát okozza a cigarettázás során. Ennek jártunk utána cikkünkben.</strong>","shortLead":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják...","id":"20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8.jpg","index":0,"item":"4a43a8f2-ee38-45f7-a586-06b38b6e9ba7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","timestamp":"2024. november. 27. 12:30","title":"Égető kérdések – mutatjuk, mi a baj a füsttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"49e9ef11-72a3-4dd3-9aa9-c2405bd10257","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Magyarországon leginkább kampányszerűen tematizálja a kormány a reproduktív jogokkal kapcsolatos kérdéseket, amelyekről a társadalom egy részének nincs kiforrott véleménye – emiatt sem mindegy, hogy milyen keretezésben találkoznak ezekkel a témákkal az emberek – mutat rá egy friss kutatás. Az is kiderül belőle, hogy az abortusz megítélésében nem vagyunk elmaradva az európai átlagtól, többségükben még a vallásosak és a kormánypártiak sincsenek a tiltás mellett. A nők támogatóbbak a férfiakhoz képest, ugyanakkor az ítélkezés és az infantilizálás a nőgyógyászati ellátás során is előjöhet, a sürgősségi fogamzásgátlóról pedig még mindig él az a tévképzet, hogy a terhesség megszakítására jó. ","shortLead":"Magyarországon leginkább kampányszerűen tematizálja a kormány a reproduktív jogokkal kapcsolatos kérdéseket, amelyekről...","id":"20241126_abortusz-kutatas-21-kutatokozpont-patent-egyesulet-fogamzasgatlas-magyarorszag-72-oras-tabletta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e9ef11-72a3-4dd3-9aa9-c2405bd10257.jpg","index":0,"item":"bb3e9224-051f-460f-a068-b8078297b2ad","keywords":null,"link":"/360/20241126_abortusz-kutatas-21-kutatokozpont-patent-egyesulet-fogamzasgatlas-magyarorszag-72-oras-tabletta","timestamp":"2024. november. 26. 06:30","title":"A nők nem azért döntenek az abortusz mellett, mert „nincs jobb dolguk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett a beígértnél – az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint ennyiből nem lehet minden beszállítót kifizetni.","shortLead":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett...","id":"20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d.jpg","index":0,"item":"6c7b30d0-5063-4ab9-bf05-186cb2b2d61c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","shortLead":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","id":"20241126_az-ev-angol-szava-demure","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a.jpg","index":0,"item":"ebbd0b41-d6d7-4400-9835-d2e92a25bbf1","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_az-ev-angol-szava-demure","timestamp":"2024. november. 26. 16:02","title":"Megvan az év angol szava, és nem az, amitől hangos volt a nyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már javában zajlik az Apple-nél az iPhone 17 Air fejlesztése, de a jelentések szerint sokat kell dolgozzanak a mérnökök azon, hogy mindent bele tudjanak sűríteni a vékony készülékházba. Lesz is, amit nem sikerül.","shortLead":"Már javában zajlik az Apple-nél az iPhone 17 Air fejlesztése, de a jelentések szerint sokat kell dolgozzanak a mérnökök...","id":"20241126_apple-iphone-17-air-szupervekony-mobil-kompromisszumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e.jpg","index":0,"item":"19482405-6d4a-419f-aa3d-4a3c3cb0002c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_apple-iphone-17-air-szupervekony-mobil-kompromisszumok","timestamp":"2024. november. 26. 15:03","title":"Szupervékony lehet az iPhone 17 Air, de ez komoly kompromisszumokkal járhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","shortLead":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","id":"20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0.jpg","index":0,"item":"3cee18ee-eada-42cd-a130-e6798b7760b9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","timestamp":"2024. november. 27. 11:53","title":"SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9727382b-ecee-4122-a457-7164605915cb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"„Hagyd abba a gyilkolást” – üzente a moszkvai bíróság előtt álló képviselő, akit egyszer már elítéltek hét évre.","shortLead":"„Hagyd abba a gyilkolást” – üzente a moszkvai bíróság előtt álló képviselő, akit egyszer már elítéltek hét évre.","id":"20241127_borton-alekszej-gorinov-moszkvai-kepviselo-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9727382b-ecee-4122-a457-7164605915cb.jpg","index":0,"item":"adb3725a-2d4c-43b7-80a5-73d83585f818","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_borton-alekszej-gorinov-moszkvai-kepviselo-vademeles","timestamp":"2024. november. 27. 12:01","title":"Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54f942e7-c797-49cf-a3cb-744608b63d57","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A frissen legyártott autók teljesen önvezető módon teszik meg az első útjaikat.","shortLead":"A frissen legyártott autók teljesen önvezető módon teszik meg az első útjaikat.","id":"20241126_sofor-nelkul-kozlekedo-bmw-k-a-debreceni-gyarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54f942e7-c797-49cf-a3cb-744608b63d57.jpg","index":0,"item":"637710b7-0133-4a1c-876e-523e1f4c879e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_sofor-nelkul-kozlekedo-bmw-k-a-debreceni-gyarban","timestamp":"2024. november. 26. 07:59","title":"Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a repülőre felszálló utasnak szigorú biztonsági ellenőrzéseken kell átesnie, feladott poggyászai könnyű prédává válnak a tolvajok számára. Jóllehet a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., illetve a feladott poggyászokat kezelő cég azt állítja, az utasok kezéből kikerülő csomagok nem maradnak felügyelet nélkül, a valóságban a személyzet enyves kezű tagjai ki tudják játszani a rendszert. Megtudtuk, hogyan.
"A budapesti repülőtéren folyamatosan őrzik a feladott csomagokat, azaz függetlenül attól, hogy mikor adták fel, illetve mikor indul a repülőgép, nem maradnak felügyelet nélkül" – állt abban a válaszlevélben, amelyet a repülőre feladott poggyászok kezelésével megbízott Celebi Ground Handling Hungary Kft. írt annak a károsultnak, aki a genfi reptéren vette észre, hogy a Ferihegyen feladott csomagjából hiányzik egy több tízezer forintot érő műszaki cikk. A poggyászkezelő cég válaszához hasonló felvilágosítást kaptunk a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatóságának munkatársától, amikor a reptéri szarkákról – általánosságban – érdeklődtünk. Mint azt Szollár Domokos kifejtette, a poggyászok útját végig nyomon tudják követni. Eszerint a poggyász a röntgenes átvizsgálásáig egy zárt, „csőszerű” szalagon jut el a poggyászszortírozóig. Ez a helyiség azonban be van kamerázva, az innen kikerült poggyászok útját pedig kézikamerával követi egy rakodóktól független biztonsági személyzet, ezért előbbieknek túl rizikós volna bármit is elcsenni a csomagokból. Persze azért előfordulhatnak lopások – tette hozzá Szollár.
Elő is fordulnak. Tavaly Ferihegyen 280 ismertté vált bűncselekmény történt, s ennek jóval több mint fele vagyon elleni volt. Ezen belül a lopások aránya 90 százalékos – mondta a hvg.hu-nak Túrós András rendőr alezredes, a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság Bűnügyi Szolgálatának megbízott vezetője. A poggyászokból leginkább készpénz, műszaki cikkek, ékszerek és dohánytermékek tűnnek el. Tavaly novemberben például 10 ezer dollárt loptak el az egyik poggyászból. Túrós szerint a lopásos eseteknél elég nagy a látencia. „Kevés utas tesz feljelentést. Ha évente 200 bejelentett lopás van, akkor az nagyjából háromszor annyi bűncselekményt jelent” – magyarázza. Ráadásul más repterekről gyakran nincs visszajelzés.
Hogyan lopnak?
A tolvajoknak nincs nehéz dolguk; amíg az utas poggyásza a repülőgépre kerül, több lehetőségük is van a lopásra. Mielőtt a csomag a futószalagon az osztályozóba kerülne, egy röntgenszobában átvilágítják. Ezt az utasbiztonsági ellenőrök végzik. Nyolc éve tíz utasbiztonsági ellenőr ellen indult büntetőeljárás, akik a röntgengép képei alapján szereztek tudomást arról, hogy a repülőgépre feladott csomagokban van-e számukra értékes tárgy. Ha volt, akkor a poggyászt felnyitották, s már meg is szerezték, amit akartak. Ezután a csomagokat eredeti állapotuk szerint visszazárták. Persze ez már a múlt, ma röntgenszobában nem követnek el lopásokat – mondja Túrós. Ugyanakkor a rendőrségnek vannak információi arról, hogy az ellenőrök között akadnak, akik tippet adhatnak egyes rakodóknak arról, melyik poggyászban van értékes tárgy.
A röntgenszoba után a poggyász az osztályozóba kerül. Ez a helyiség tényleg be van kamerázva – ahogy azt a Budapest Airport Zrt. munkatársa állította –, de a tolvajoknak ez nem feltétlen jelent akadályt: a bőröndök ugyanis sokszor olyan magasan állnak, hogy eltakarják a kamerát. Végül a repülőgép rakterében is könnyedén lehet lopni. A Budapest Airport Zrt. által említett, „rakodóktól független biztonsági személyzet” ugyan tényleg kézikamerával veszi fel, ahogy a rakodók dolgoznak, ám gyakran előfordul, hogy a kamera – véletlenül vagy szántszándékkal – nem a rakodókat veszi. Nem meglepő tehát, hogy sokszor éppen a lopások idején készült felvételek bizonyulnak használhatatlannak.
Megoldást jelentene a repülőgépek bekamerázása, ám ehhez a repülőgépgyártótól és a repülésügyi hatóságoktól is engedélyeket kell kérni. Igaz, nem egy esetben ezzel a módszerrel sikerült tolvajokat lefülelni: 1999-ben a Budapest-London járat rakodóterét kamerázta be a British Airways. A rendőrségnek most csak egy lehetősége van: a reptéren dolgozó nyomozók sárga Police mellényben figyelik a rakodást. A végén megmotozzák a személyzetet (ezt jogszabály teszi lehetővé) és a szekrényeiket is átnézik. De a Repülőtéri Rendőri Igazgatóságon mindössze húsz nyomozó dolgozik, ezért ilyen intézkedéseket csak kampányszerűen tudnak végrehajtani, általában ünnepnapok (karácsony, húsvét) környékén és a nyári idegenforgalmi szezon kezdetekor – tapasztalatok szerint ugyanis ekkor lopnak a legtöbbet.
Még a kézipoggyászt is megszerezhetik (Oldaltörés)
Hihetetlennek hangzik, de előfordul, hogy a kézipoggyászból lop a személyzet. A módszer egyszerű: az utast nem tájékoztatják a check-in pultnál arról, hogy kézipoggyásza nem megfelelő méretű – ez főleg kisgépeknél van így. Csak közvetlenül a beszállásnál, a repülőgép lépcsőjénél jelzi a gép személyzete, hogy a kézipoggyásszal nem szállhat fel. Ekkor egy rakodómunkás készségesen átveszi a csomagot, mondván, majd elhelyezik a gép rakterébe. Mire az utas a célállomásra érkezik, a poggyászban már nem találja értékeit: készpénzét, mobiltelefonját. A probléma valós, olyannyira, hogy a rendőrség jelezte is az illetékeseknek, mindig figyelmeztessék az utast, ha a csomag túlméretes. „Fontos lenne, hogy utazás előtt az utas is érdeklődjön a gép típusa felől, s arról, hogy milyen méretű kézipoggyászt vihet magával” – ad tanácsot Túrós András.
A tolvajok néha elrejtik a megszerzett értékeket. „Álmennyezetek fölé, öltözőkben helyezik el a kisebb tárgyakat, például cigarettát, fényképezőgépet” – magyarázza Túrós. Évente nagyjából harminc esetben fordul elő, hogy a repülőgépen hagyott tárgyaknak vész nyomuk, legtöbbször fényképezőgépeknek, mp3-lejátszóknak, értékes napszemüvegnek. Ilyenkor nagy valószínűséggel a takarító személyzet valamelyik tagja a hunyó. „Amikor megtalálja a tárgyat, elrejti a gépben, például a légkondicionáló szellőzőnyílásában. Megjegyzi a repülő lajstromszámát, s csak azután megy vissza az értékért, hogy a gép már máshova is elment, majd visszajött” – avat bele a módszerbe Túrós.
Hol adják el a lopott holmit?
Amit a tolvajok kijuttatnak a reptérről, azt általában lakókörnyezetükben, a Ferihegyhez közeli agglomerációban próbálják elpasszolni, nagyrészt orgazdák segítségével. Egy ízben egy vecsési ékszerész mint orgazda került a rendőrség látókörébe. Felmerült a gyanú, hogy a reptéri szarkák által ellopott aranyakat tört aranyként veszi át. Az ügy érdekessége volt, hogy az ékszerész a belügyminisztériummal is szerződésben állt, ő gyártotta le a tárca által kitüntetésként osztott arany pecsétgyűrűket.
De nemcsak poggyászokból lovasítanak meg értékeket. Évente négyszer-ötször fordul elő, hogy légi árunak vész nyoma, a kár ezekben az ügyekben több tízmillió forintra rúg. A leggyakrabban a nemzetközi csomagküldő cégeket éri kár. Tavaly nyáron például egy laptopszállítmánynak kelt lába. A Székesfehérvárról teherautón érkező számítógépeket a sofőr lopta el, méghozzá úgy, hogy a repülőtérre behajtott ugyan, de nem pakolt le, s az áruval együtt távozott. Bár sikerült elfogni, a mai napig tagadásban van. Két éve a ferihegyi rakodók egy csoportja 40 millió forintnyi mobiltelefon szállítmányt lopott el, az árut hamisított szállítólevéllel vitték el. A légiáruk mellett kerozint is szívesen lopnak. Egy ízben az elkövetők több tízezer liternyi kerozint vittek ki a reptérről.
„A reptéri személyzet által elkövetett bűncselekményeknek biztonsági kockázatuk is van. A bűnelkövető zsarolhatóvá, kiszolgáltathatóvá válhat, s ezt kihasználhatják terrorszervezetek. Ezért ha valaki ellen büntetőeljárás indul, azonnal bevonják a belépési kártyáját” – magyarázza Túrós András. De vajon mi a garancia arra, hogy a poggyászunkhoz hozzáférő tisztességtelen reptéri alkalmazottak ne tegyenek bele például kábítószert (vagy akár robbanóanyagot) a kiszolgáltatottá váló utas csomagjába? Hiszen ha ki tudnak venni onnan dolgokat, akkor a becsempészés sem okozhat gondot. Az alezredes szerint azonban ettől nem kell tartani. „A tolvajnak érdeke, hogy nyugodtan tudjon lopni. Nem zavarná fel az állóvizet egy ilyen akcióval” – mondja Túrós.
Több bűncselekményre számíthatunk
A reptéren dolgozó 15-20 ezer ember mindegyike biztonsági ellenőrzésen esik át, mielőtt munkába állna. Ilyenkor megnézik, volt-e már büntetve, de környezettanulmányt nem készítenek az illetőről, azaz nem derítik fel például azt, van-e esetleg kapcsolata bűnözőkkel. Túrós szerint egy átlagos munkahelyhez képest a repülőtéren jóval több lehetősége van a személyzetnek arra, hogy bűncselekményt kövessen el. „Hatalmas területen fekszik a repülőtér és rengeteg cég alkalmazottja dolgozik itt egy időben, egy helyen. Nagy a kavalkád, senki nem tudja, hogy ki kicsoda” – magyarázza.
Bár a korábbi évekhez képest csökkent a Ferihegyen elkövetett bűncselekmények száma (2000-ben kb. hatszáz bűncselekményt regisztráltak), s az ismertté vált bűncselekmények több mint felét felderíti a rendőrség, Túrós András szerint elképzelhető, hogy idén romlik majd a statisztika. Január elsejétől ugyanis a rendőrség látja már el azokat a feladatokat is, amit eddig a határőrség végzett.
Bűnügyi térkép készül
„Most készítjük a repülőtér bűnügyi térképét, ahol az elkövetett bűncselekményeket tüntetjük fel az elkövetés helye, légitársaság és járat szerint. Ennek alapján célirányosabb akciókat kívánunk szervezni a jövőben, illetve külföldi elkövetés gyanúja esetén értesítjük a külföldi repülőtéri rendőrséget” – mondja az alezredes, hozzátéve: egy olyan bűnmegelőzési programon is dolgoznak, amelybe a légitársaságokat és a repülőtéri rendészeti szerveket is bevonnák, hogy ezzel is csökkentsék a lopások számát.