szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Molnár Ferenc, a BKV-tól kirúgott buszvezető közvetített Somodi László, a cég volt közlekedési vezérigazgató-helyettese és Kocsis István vezérigazgató között annak érdekében, hogy Somodit visszavegyék a vállalathoz. Molnár szerint Somodi jó szakember, csak "nem nyalta a politikusok seggét", ezért rúgták ki. A BKV-nál folyó botránysorozat mindenesetre felháborítja az ott dolgozókat. A fővárosi MSZP-sek menesztenék Kocsist.

Bár Molnár Ferenc buszvezető már nem dolgozik a BKV-nál, továbbra is aktívan nyomon követi a közlekedési cégnél folyó ügyeket, információit pedig külön honlapot tárja az internetezők elé. A hvg.hu-val Molnár már hetekkel ezelőtt tudatta: telefonon beszélt Kocsis István vezérigazgatóval annak érdekében, hogy Somodit visszahelyezzék, a BKV-vezér pedig jelezte neki, hajlandó visszavenni az elbocsátott vezetőt.

Molnár erről annak idején honlapján is beszámolt. „Nemrég beszéltem Kocsis úrral (BKV vezérigazgatójával) arról, hogy (miután megtisztították Balogh Zsolttól (vezérigazgató-helyettes) a BKV-t, aki felelős a volt vezérigazgató-helyettes, Somodi László menesztéséért) visszavehetné Somodi Lászlót. Ő egy nagyon jó közlekedési szakember, csak éppen nem nyalta a politikusok seggét, ezért kellett mennie…” – írta a BKV kirúgott buszvezetője egyik bejegyzésében.

Állás és pénz?

Molnár szerint Somodi visszahelyezése azért is lenne fontos, mert ezzel óriási összeget spórolhatna a BKV. A vállalat és Somodi ugyanis perben áll egymással, s ha a bíróság ősszel a volt közlekedési vezérigazgató-helyettes javára dönt, 100 millió forint végkielégítést kell fizetni neki.

Persze nem biztos, hogy a kirúgott vezető beéri csupán az állással. Somodi az Indexnek ugyanis azt nyilatkozta: keresetében elsősorban azt kéri, hogy helyezzék vissza az állásába, s „másodlagos”, hogy ennek vannak anyagi vonzatai. Arra a kérdésre, hogy a BKV-nál felvetődött, a végkielégítés megspórolása érdekében vegyék vissza a most távozott Balog Zsolt vezérigazgató-helyettes helyére, Somodi azt mondta: a BKV ezzel még nem kereste meg.

Kocsist menesztenék a szocialisták

Kocsis István vezérigazgató menesztését kezdeményezik a fővárosi szocialisták, mivel a BKV-nál kialakult helyzet megoldására a jelenlegi vezetővel nem látnak esélyt - közölte Burány Sándor, az MSZP budapesti elnöke és Steiner Pál, a fővárosi MSZP frakcióvezetője csütörtökön. A politikusok sajtótájékoztatójukon elmondták, hogy mielőbbi vezetőváltást szorgalmaznak, s ehhez kérik a koalíciós partner, az SZDSZ és az ellenzék támogatását is.

Ki vannak akadva a dolgozók

Több volt, mint hiba a tízmilliós, esetenként százmilliós végkielégítések kifizetése és a 2007-es átalakítás a BKV-nál - ezt már a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke közölte csütörtökön az MTI-vel, hozzátéve: felvetődhet gazdasági bűncselekmény gyanúja is az alapján, ami most tudható. Gulyás Attila elmondta: a 2007-ben megkezdett vállalat-átalakítási programról a szakszervezetekkel azt közölték, hogy 800 milliót költenek majd az elbocsátásokra, de ez meg fog térülni, mert csökkentik a létszámot. Ehhez képest kiderül, hogy milliárdokat költöttek végkielégítésre, az elküldött emberek helyére pedig újakat vettek fel, ezért a BKV-t nemcsak anyagi, hanem mérhetetlen erkölcsi és szakmai kár is érte - hangsúlyozta. Hozzátette, hogy az átalakítás ellen akkor is tiltakoztak, a többi között azért, mert sok olyan dolgozót küldtek el, aki több évtizede a cégnél dolgozott.

Permanens botrány a BKV-nál
A BKV-s végkielégítések ügye három hete pattant ki, amikor a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy 100 millió forintot fizettek ki Szalainé Szilágyi Eleonóra igazgatónak, majd tovább foglalkoztatták őt havi 1,2 millió forintért. Azóta több vezetőről is kiderült, hogy több tízmillió forintos végkielégítéssel távozott a közlekedési társaságtól. Az MTI birtokába került dokumentum szerint Regőczi Miklós volt értékesítési vezérigazgató és Olti Ferenc volt vezérigazgató-helyettes is 30 millió forintot meghaladó végkielégítést kapott másfél évnyi munkaviszony után.

A szakszervezeti vezető úgy látja: a kialakult helyzet miatt a közvélemény általánosít, pedig a többi, mintegy 12 ezer BKV-s alkalmazott becsülettel végzi a munkáját, nekik nagyon nehezen lehet megmagyarázni az elmúlt hetek, évek történéseit. Mint mondta, mérhetetlen felháborodással fogadták a dolgozók a végkielégítési ügyeket, mert a legtöbbjüknek napi megélhetési gondjai vannak, nem megfelelőek a munkakörülményei, a javításokhoz nincsenek alkatrészek, szerszámok. Nagyon nehéz lesz az év végén lejáró kollektív szerződés tárgyalásakor vagy a bértárgyalásokon meggyőzni őket arról, hogy tanúsítsanak önmérsékletet, miközben milliárdokat fizetnek ki a cégnél végkielégítésre.

Gulyás Attila szerint minél hamarabb fel kell tárni az összes ügyet, a felelősöket pedig felelősségre kell vonni, majd gondoskodni kell arról, hogy ilyen ügyek a jövőben ne forduljanak elő. A nyilvánosság számára is átláthatóvá kell tenni a BKV működését, gazdálkodását és meg kell akadályozni, hogy a politikai beleszóljon a napi működésbe - közölte, hozzátéve: ha a mindenkori vezérigazgató e követelményeknek nem tud megfelelni, akkor távoznia kell.

A szakszervezeti vezető múlt korábban azt mondta: másfél milliárd forintot is költhetett a BKV végkielégítésekre 2007 óta, mivel Antal Attila korábbi vezérigazgató csaknem nyolcszáz embert küldött el a cégtől egy átalakítás során. A belső vizsgálat hétfőn azt tárta fel: a cégnél 2007 óta mintegy 3,3 milliárd forintot költöttek végkielégítések kifizetésére: tavalyelőtt 2,6 milliárd, 2008-ban 600 millió forintot fizettek ki "munkaviszony-megszüntetések" miatt, Kocsis István tavaly őszi munkába állásától a mai napig pedig 168 millió forintot.


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!