szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKV visszaveszi azokat a dolgozókat, akiket még a sztrájk előtt rúgtak ki, amiért szerintük megakadályozták, hogy forgalomba álljanak a buszok – értesült a hvg.hu. A "szabotőrök" visszavételét a szakszervezetek harcolták ki még a tárgyalásokon. Eközben a figyelem a sztrájkbizottság elnöke által vezetett szakszervezetre irányul, amiért az igen jutányos áron bérel luxusbuszt a BKV-tól.

"Valóban kértük a menedzsmentet, hogy vegyék vissza azokat a dolgozókat, akiket a sztrájk előtt jogszerűtlenül rúgtak ki a BKV-tól. Kocsis István azt ígérte, kivizsgáltatja ezeket az ügyeket" - mondta a hvg.hu-nak Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője, hozzátéve: azt nem tudja, hogy végül visszavették-e ezeket az embereket vagy sem.

Nemest azután kerestük meg, hogy szakszervezeti forrásból úgy értesültünk, visszamennek a BKV-hoz azok a dolgozók, akiknek a sztrájk előtt azonnali hatállyal mondott fel a társaság. A BKV akkor arra hivatkozott, hogy a buszok állapotát vizsgáló, ad hoc felállított „szuperkontrollcsoport” megállapította: az érintettek szándékosan akadályozták, hogy a buszok forgalomba menjenek. Korábbi hírek szerint a kirúgottak között buszvezetők és műszaki szakemberek is voltak. A BKV sajtóosztálya egyelőre nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy visszavették-e már a "szabotőröket".

A 200 fős "szuperkontrollcsoportot" azt követően állította fel a BKV január elején, hogy a buszok egy nagy része a garázsban maradt, miután a sofőrök úgy döntöttek: a kollektív szerződés hiányában betartják a belső szabályzatot és ha műszaki hibát észlelnek, jelentik a diszpécsernek. (Erre mondta azt Demszky Gábor főpolgármester, hogy a BKV-nál "vadsztrájk" van.) A szabályzat szerint a sofőröknek 20 perc alatt kell megvizsgálniuk járműveiket - ennyi idő alatt kellene 58 ellenőrzési és 5 adminisztrációs feladatot elvégezniük.

Jönnek-mennek

Földényi György és Kocsis István. Kényszer, érdek
© MTI - Kovács Attila
A BKV egyébként figyelemreméltó személyzeti politikát folytat: még javában tartott a sztrájk, amikor információnk szerint Mihálszky Gábor vezérigazgató-helyettes telefonon kereste meg a BKV „leghíresebb” kirúgott buszvezetőjét, Molnár Ferencet, hogy menjen vissza a vállalathoz. Ekkor valóban minden buszvezetőre szüksége lehetett a cégnek, hiszen még a jogosítvánnyal rendelkező irodai alkalmazottakat is mozgósították, bár Molnár visszavételében jelentős szerepet játszhatott az is, hogy az immár jó sajtókapcsolatokkal rendelkező sofőr kifejezetten rossz viszonyban van a sztrájkoló szakszervezetekkel.

Nemhiába, hiszen a szakszervezet nem állt ki mellette, amikor eltávolították a cégtől, amiben szerinte közrejátszott, hogy a dolgozók közül elsőként beszélt a buszok rossz állapotáról, illetve a BKV-nál folyó piszkos ügyekről. Sőt, egyes garázsokban Molnárt árulónak tartják, amiért a sztrájk idején a munkabeszüntetés ellen agitált, mert úgy vélte: az valójában nem a dolgozók érdekében van, hanem csak egy újabb felvonása Kocsis István és a Földényi György sztrájkbizottsági elnökkel jó viszonyban álló Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes közötti "háborúnak". 

Luxusbusz a szakszervezetnek

A BKV-nál egyébként meglehetősen jó helyzetben van a Földényi vezette Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete, a KAÜSZ. Mint arról korábban a Magyar Hírlap, most pedig az Index is beszámolt, a BKV néhány hónappal a 2008 áprilisi sztrájk után jutányos áron bérbeadta a KAÜSZ-nek a bérbusz-flottájának egyik fehér luxus 9900-as Volvóját. A szerződés szerint a büfével, vécével, audio-video rendszerrel, klímával felszerelt, 49 személyes Volvo turistabuszért havi 130 ezer forint plusz áfát fizet a KAÜSZ a BKV-nak 2008 óta, s a buszt piaci áron bérbe is adhatja. A jelenleg is élő szerződés értelmében ráadásul a BKV fizeti a lízingelt busz lízingdíját és a biztosítását, sőt még a tárolást is.

Nem ez az első eset, hogy a KAÜSZ neve valamilyen érdekes ügylet kapcsán felmerül. Mint azt a hvg.hu tavaly októberben megírta, a KAÜSZ 2008 nyarán vásárolt egy 900 négyzetméteres ceglédi ingatlant, méghozzá a szakszervezetis titkárnő, Tefferné Rumi Viktória nevére. Akkor Földényi ezt azzal magyarázta, hogy a terület termőföldnek minősült, így azt jogi személy – azaz a szakszervezet – nem vehette volna meg. Földényi azt állította: az adásvételkor még nem tudták, hogy termőföldet, azaz nem belterületi ingatlant vesznek, s mikor értesültek róla, az ügyvéd tanácsára ezt a "trükköt" eszelték ki. Igaz, az ingatlant eredetileg azért vették, hogy ott szakszervezeti nyaralót építtessenek.

Dezső András

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!