szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Céltalanság és fejlődésképtelenség - mások mellett ezt nevezte a magyar vasút legfőbb bűneinek Vitézy Dávid VEKE-szóvivő egy vasútról szóló kerekasztal beszélgetésen. A rendezvényen a kormány részéről Fónagy János azt ígérte, a közösségi közlekedési döntéseket ezentúl nyilvános vita előzi majd meg.

A megfelelő politikai döntéseket követően a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját, illetve a készülő személyszállítási törvényt - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára szerdán a Nyílt pályán - Nemzeti Vasúti Kerekasztal címmel tartott vitanapon, Budapesten. Az államtitkár azt mondta, hogy a személyszállítási törvényben egyebek közt szabályozzák az egységes menetrendet, az egységes tarifa és kedvezményrendszert, az egységes szervezet kialakítását. 

A rendezvény megnyitóján Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a MÁV jelenlegi gondjai az állami szerepvállalás tisztázatlanságából, a vasúttársaság működési gyengeségeiből, hiányosságaiból adódnak. A vitanapon Fónagy János szólt arról, hogy a magyar közösségi közlekedés, és ezen belül a kötött pálya problémái jóval korábban keletkeztek. 

Fónagy János szerint a magyar közösségi közlekedés és a vasút gondja nem egyedi, Nyugat-Európában is hasonló gondokkal néztek szembe. Közös feladat elfogadtatni a társadalommal, hogy a vasút, a közösségi közlekedés nemcsak fogyasztója a költségvetésnek, hanem a belső piac fontos kiszámítható eleme, amely keresletet tud generálni - fogalmazott az államtitkár. 

Mint mondta, már tavaly jelezték az idei költségvetés tervezésekor, hogy a vasút finanszírozása nem megoldott. Elhibázottnak nevezte a vitanapon az államtitkár a vasúti és a közúti személyszállítás közötti verseny generálását, úgy vélte, ehelyett az együttműködésre kell helyezni a hangsúlyt. 

Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat. Elmondta, azt is, hogy a tervek szerint még az idén további 5-6 bezárt vasúti vonalon indítják újra a személyszállítást. 

A vitanapon Szarvas Ferenc kiemelte: a magyar vasút sorsdöntő időszakához érkezett, a közösségi közlekedés, a MÁV átalakítását nem lehet tovább halogatni, változásra van szükség, az utasokat előtérbe kell helyezni, továbbá el kell érni, hogy döntések ne szülessenek meg a vasutasok nélkül. 

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője azt mondta: a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrombolás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság, a némaság. Hozzászólásában az összehangolt közlekedés, a regionális szemlélet mellett érvelt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Két vezető távozik a MÁV Csoport éléről

A MÁV Zrt. igazgatósága csütörtökön két felsővezető felmentéséről döntött: Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Átal László, a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese szeptember 15-i hatállyal közös megegyezéssel távozik a cégtől - közölte a MÁV csütörtökön az MTI-vel.

hvg.hu Itthon

33 vasúti szakaszon nem rendelne személyszállítást a tárca

Összesen mintegy 1000 kilométeren, 32-33 vasúti szakaszon nem kíván személyszállítási megrendelést adni a közlekedési tárca a MÁV-nak, egyebek között nem javasolják Salgótarjánból, Egerből, Szekszárdról és Hódmezővásárhelyről a vasúti megrendelést a központi régióba, helyette az autópályán gyorsabb autóbusz-eljutási lehetőséget teremtenek - mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos hétfőn, háttérbeszélgetésen, Budapesten.

MTI Gazdaság

Keveset költenek a költségvetésből a MÁV-ra

A kormány olyan finanszírozási szerződést kötött a MÁV-val, amely szerint januárban nem, február-márciusban pedig csupán 6-6 milliárd forint költségtérítést kap a vasúttársaság, az áprilisi támogatás viszont csaknem az első negyedévi kétszeresére emelkedik – írta szombati számában a Magyar Nemzet.

hvg.hu Itthon

Kiszámíthatatlan lesz a vonatközlekedés

Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ)határozatlan időre hirdetette meg a munkabeszüntetést; kiszámíthatatlan vontközlekedésre lehet számítani. Több Volán-társaság mentesítő járatokat indít és elfogadja a MÁV-bérleteket az érintett vonalakon. A közlekedési miniszter szerint korai és elhamarkodott a sztrájk, a tárgyalásokat október 20-án folytatják.

hvg.hu Karrier

Megállapodás született a kollektív szerződésről a MÁV-nál

A MÁV Zrt. és mind a hat - köztük az öt reprezentatív - szakszervezet aláírta a 2010. évre vonatkozó kollektív szerződést, a hat szakszervezet közül öt a bérmegállapodást is aláírta a vasúti vállalattal - tájékoztatta a MÁV kommunikációs igazgatósága szombaton az MTI-t.