szerző:
MTI/Népszabadság
Tetszett a cikk?

"Magyarország lenne az egyetlen ország Európában, amelyiknek nincs egységes fővárosa. 2014-ben a kormányzópárt ezzel fura helyzetbe navigálhatná magát" - mondta a főpolgármester a Népszabadságnak adott interjújában.

Budapest főpolgármestere szerint inog a főváros közigazgatási rendszere, egy rossz reform a város összeomlását eredményezheti. A Népszabadság csütörtöki számában megjelent interjúban Tarlós István a közigazgatási reformmal kapcsolatos kérdésre úgy válaszolt: "az sem kizárt – bár nem valószínű –, hogy a kormány jobb meggyőződése ellenére enged négy-öt sértett, megalomán kerületi polgármester zsarolásának, akik esetleg az országgyűlési kétharmad veszélyeztetésétől sem riadnak vissza saját parciális érdekeik érvényesítése érdekében". 

Tarlós szerint azonban kivitelezhetetlen, hogy a kerületek felosztják egymás között az utakat és a villamossíneket, az egyiknek lesz temetője, a másiknak viszont öt színháza. "Magyarország lenne az egyetlen ország Európában, amelyiknek nincs egységes fővárosa. 2014-ben a kormányzópárt ezzel fura helyzetbe navigálhatná magát" - tette hozzá.

A főpolgármester úgy véli, a kisebb forrásigényű, befejezhető és a városlakók közérzetét jelentősen javító beruházásokat kell megvalósítaniuk a ciklus végéig. Ezek közé sorolta az egységes parkolási rendszert, az 1-es villamos átvezetését a Lágymányosi hídon és a 4-es metró első szakaszának befejezését. "Ez utóbbira ... csak 'vér és veríték' árán látok ma esélyt" - tette hozzá.

A metróval kapcsolatban elmondta: még lát esélyt a megegyezésre az Alstommal, amennyiben meglesz a forgalomba helyezéshez szükséges vasúthatósági engedély. De a Siemensszel a kocsik biztonsági berendezéseinek beszerelésére kötött kontraktus is hátrányos a fővárosnak - tette hozzá.

"Az Orbán-kormány számíthat a teljes politikai támogatásomra"

Tarlós az interjúban veszélyforrásnak minősítette a távhődíjak befagyasztását, hiszen ez gyorsan csődbe vinné a Főtávot. "Az Orbán-kormány számíthat a teljes politikai támogatásomra. A másik legalább ugyanilyen fontos állításom, hogy a város közszolgáltatásainak biztosítása alapvetően műszaki és gazdasági kérdés, nem politikai" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban. Leszögezve: "a főváros működési feltételeinek rombolása csak akkor folytatható tovább, ha a főváros tönkretétele a cél".

A főpolgármester támogatja a miniszterelnököt az általános iskolák állami kezelésbe vételében, szerinte ezt az erős fideszes polgármesterek is csak presztízs okokból fúrják. A kórházak állami kézbe vétele ügyében elmondta: egyelőre várják a kormány döntését, de a pénzügyi könnyebbségen túl is jónak tartaná a fekvőbeteg-intézmények állami kézbe adását.

Tarlós úgy véli: a helyi adók teljes rendszerét át kellene alakítani. A főváros ma nem tud adót kivetni, mert sikerült elintézni, hogy az építmény-, a telek-, a vállalkozók kommunális adóját, a gépjárműadót és az idegenforgalmi adót is a kerületek kapják meg. Miközben az ezekkel összefüggő feladatok többsége a fővárosé maradt. Megszüntethető lenne a gépjárműadó, helyette olyan közlekedési adót kellene bevezetni, amit a főváros szed be, de kötelessége lenne a bevételeket visszaforgatni a közösségi közlekedésbe - mondta a főpolgármester.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Halálra gázolt a vonat egy nőt Dorognál

Halálra gázolt a vonat egy nőt Dorognál

Automosónál árulták az amfetamint és a hasist

Automosónál árulták az amfetamint és a hasist

Íme, a kormány árnyékköltségvetése: így jött össze az 5 ezer milliárd forintos hiány

Íme, a kormány árnyékköltségvetése: így jött össze az 5 ezer milliárd forintos hiány