szerző:
hirado.hu
Tetszett a cikk?

Az autóút kétszer kétsávossá bővítését, és újabb forgalomtechnikai eszközök elhelyezését szorgalmazzák politikusok és polgármesterek. Az M70-esen legutóbb kedd hajnalban történt súlyos baleset.

Rigó Csaba kormánymegbízott saját tapasztalataira is hivatkozva beszélt arról, hogy jogosak az M70-es térségében élők és az arra közlekedők kritikái. Értelmezhetetlen a sok tábla, félrevezetőek a forgalmi jelzések, ami a balesetveszélyt növeli - mondta, sürgetve, hogy minél hamarabb épüljön meg a mintegy 11 kilométeren hiányzó két forgalmi sáv.

A statisztikai adatokat idézve közölte: az autóút 2004-es átadása óta 150 sérüléses baleset történt itt, és 16-an haltak meg ezen a szakaszon. Éjszaka is rendőri ellenőrzéseket tart szükségesnek, hogy a Romániából Spanyolországba, vagy Koperből a Balkánra tartó buszosok és kamionosok vezetési idejét ellenőrizni tudják. Érthetetlennek nevezte, hogy az M70-es előző kormányzat idején történt megépítésekor nem gondoltak a megnövekvő forgalomra és az ezzel járó balesetveszélyre.

Ajtay Szilárd, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főtanácsadója azt mondta: szakértők fogják vizsgálni, hogy megvalósítható-e a sokmilliárdos beruházás, vagy olcsóbban is lehet csökkenteni a balesetveszélyt. Napokon belül összeül egy munkabizottság, amely az M70-es autóúttal kapcsolatos lehetőségekről tárgyal majd.
Az építkezés megkezdéséhez azonban legalább 4-5 év szükséges a szigorú európai engedélyeztetési eljárások miatt - hangsúlyozta.

Pintér László, a térség fideszes országgyűlési képviselője többször is nyomatékosan kijelentette: felesleges minden felfestés és újabb táblák kihelyezése, az egyedüli megoldás csakis a sávok bővítése, addig pedig a szembejövők fizikai elválasztása és az újabb sebességkorlátozás lenne megfelelő megoldás.

Pál Attila, a Zala Megyei Közgyűlés alelnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy az autóúton minden műtárgy adott, a felüljárókat és a lehajtókat úgy alakították ki, hogy autópályaként működhessen, de nem tudni, hogy miért nem épült meg végül.

Halmi Béla, Letenye polgármestere felidézte, hogy 2010 októberében levelet írt Völner Pálnak, az infrastruktúráért felelős államtitkárnak az M70-essel kapcsolatos gondok miatt, és azt a választ kapta, hogy az uniós forrásoktól függően 2014 után lehetséges csak az autópályává bővítés. A polgármester szerint források átcsoportosításával - a kevésbé fontos elkerülő utak építése helyett - előbb is lehetne pénzt találni az építésre, amit az is indokol, hogy a Balkán és Dél-Európa egyetlen összekötő útjáról van szó.

Wéber Antal, a Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője emlékeztetett arra, hogy a keddi halálos balesetben is főszereplő román Atlassib busztársaságnak három év alatt csak Zala megyében még három balesete volt, bár egyik sem halálos kimenetelű. Hozzátette, hogy a segítségnyújtásban az is komoly probléma, hogy az M70-esről a 112-t tárcsázva gyakran a szlovéniai katasztrófavédőket kapcsolja a mobilhálózat.

Dedics Zoltán, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatója hozzátette: amióta 2004-ben megépült az út, nyolc balesetben összesen 16 ember halt meg. Minden halálos tragédia frontális ütközés következménye volt, s kizárólag külföldi állampolgárok okozták.

Simon Zoltán, Csörnyeföld polgármestere arra is felhívta a figyelmet, hogy az M70-es autóút a mai napig csak ideiglenes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. A véglegeshez engedély megszerzéséhez az illetékes önkormányzatok nem fognak hozzájárulni, előbb készüljön el a teljes autópályává bővítés. Ideiglenes megoldási lehetőségként javasolta, hogy a teljes 20 kilométeren szüntessék meg a kétszer kétsávos közlekedési lehetőséget, az még mindig egyértelműbb a járművezetők számára, mint a jelenlegi, változó kiszélesítés és szűkítés.

Kiss Ernő, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. forgalomszabályozási és hálózatkezelési osztályvezetője elmondta: a hétvégén elkezdik a piros elválasztó csík felfestését egy szakaszon, ez az M2-esen szerzett tapasztalatok alapján tovább csökkentheti a balesetveszélyt. Arra azonban nincs lehetőség, hogy a kétszer egysávos részeken beton elválasztó elemeket telepítsenek, erre nincs elég hely.

Büki Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviseletében közölte: érdemes lenne meggondolni az M70-es autóút visszaminősítését, hogy egyértelművé váljon, ez nem autópálya. Már amúgy sem lehet 110 kilométeres sebességgel menni rajta, és a szembejövők előli kitérés sem megoldható, mert a sávok mentén vízelvezető széleket alakítottak ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!