Mizsur András
Mizsur András
Tetszett a cikk?

Az Uber előtt jelent meg Magyarországon a Wundercar fuvarmegosztó szolgáltatás, és még jóval az Uber kivonulása előtt - de más okból - leállt. Szép csendben intézte, nemlétéről ez az első sajtópublikáció.

Aki most megpróbálja magyar okostelefonjára letölteni a Wundercar fuvarmegosztó szolgáltatást, az elutasító üzenettel találkozik, holott - szemben az Uber nyilvános bejelentésével - arról semmilyen hír nem szólt, hogy a cég felfüggesztette volna magyarországi működését.

Mégis erről van szó, amikor a letöltés felfüggesztéséről érdeklődtünk a hamburgi széhelyű Wundercar ügyfélszolgálatán, sajnálattal közölték, hogy Magyarországon jelenleg nem aktív a cég, bár - tették hozzá - hamarosan szeretnének visszatérni a magyar piacra egy jobb szolgáltatással.

©

Azok, akik már korábban telepítették a Wundercar-appot, még jelenleg is meg tudják nyitni, a leállásról semmilyen felugró ablak vagy közlemény nem jelenik meg, de még az appon belüli hírek-rovatban sem találtunk ilyet. Látszólag még az autórendelést is el lehet indítani, más kérdés, hogy felkérésünkre egyetlen fuvaros sem fog megérkezni. Egy korábbi Wundercar-sofőr a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a dolog még azt megelőzően fuccsolt be, hogy az Uber leállította volna a budapesti taxiszolgáltatást, igaz, a német cég a jelek szerint ezt szép csendben intézte, annyira, hogy szinte senkinek nem tűnt fel. A hvg.hu-nak a Wunder budapesti piacának volt vezetője, Harmos György azt mondta, hogy januárban döntöttek a szolgáltatás leállításáról, illetve ő úgy fogalmazott, hogy Budapest helyett olyan városokban folytatják a telekocsizást, amelynek fejletlenebb a közlekedése, így például Manilában.

A leállás időpontja azért érdekes, mert éppen idén januárban, az Uber-ellenes taxis tiltakozás kezdetekor jelent meg az a Magyar Nemzet-cikk, amelyben a cég még nagyon magabiztosnak tűnt, képviselőjük azt bizonygatta, hogy a 2015-ös taxirendelet-szigorítás nem érvényes rájuk, mert telekocsi-szolgáltatást végeznek, ami nem személyfuvarozás. Harmos György most is azt mondja, nem a taxizást érintő, idén is folytatódó jogszabály-szigorítások miatt hagytak fel a hazai szolgáltatással, ráadásul a döntéshozókkal is jó kapcsolatot tartottak fenn.

A Wundercar még az Uber előtt, 2014 végén jelent meg Magyarországon, bár az Index videós tesztjei arra engednek következtetni, hogy az amerikai céghez képest kissé döcögősebben működött a szolgáltatás. Abban azonban hasonló volt, hogy a hazai, hatósági áras taxitarifákhoz képest harmadával olcsóbban szállította az utasokat.

A megszűnést megelőzően pár hónappal a Wundercar változtatott a rendszeren, úgy, hogy a szolgáltatást a munkahelyükre ingázók vegyék igénybe, így az már sokkal kevésbé hasonlított a hagyományos taxiszolgáltatásához. Volt Wunder-sofőr forrásunk az elsők között próbálta ki az utasszállítás új formáját, ő azt mesélte, hogy a telekocsira hajazó szisztéma úgy működött, hogy a sofőr néhány órával az utazás előtt megadta, mikor, milyen útvonal autózik, majd a rendszer felé igazolnia kellett, hogy konkrétan kiket szállított. Visszafelé is működött a dolog, vagyis az utasok is megadhatták, hogy merre utaznának.

A munkásosztály megosztása

Jó, ha hozzá lehet jutni alkalmi munkákhoz, és nem az Uber a főgonosz - de milyen közösségről is beszélünk itt?

Az utasok ugyanígy megadták, hogy mikor, honnan és hová készülnek indulni, és az app felajánlott az - elvileg ugyancsak a saját személyes utazását bonyolító - sofőrnek utasokat, akik útba esnek neki minimális kitérővel. Az utas a fuvar végén az appon keresztül tudott beszállni az autós költségeibe, a cég tájékoztatása szerint egy kb. 22 km-es Dunakeszi-Belváros telekocsi után 600 forintot kért az alkalmazás költség-hozzájárulásként.

Taxisok tüntetés az Uber ellen 2016. április 26-án.
©

Vagyis a rendszer lényegében az ingázókra lett szabva, taxi helyett valóban fuvar- és költségmegosztás-jelleggel, így viszont sokkal kevésbé volt népszerű, mint a taxizásra valódi alternatívát nyújtó Uber. Bár a Wundercar állítása szerint százezer regisztrált felhasználója volt idehaza, a telekocsis ingázó-vonaltól annyira megcsappant az érdeklődés iránta, hogy sofőrünk szerint még az előtt csendben befejezte a magyarországi működést, hogy az Uber lehúzta volna a rolót. "Az elgondolás szép volt, de városban ez nem működik. Nem lehet arra tervezni, hogy egyszer csak jön érted egy autó, de még valahol fel kell vennetek 2-3 másik utast is."

Megkérdeztük a Wundercartól, hogy mikor terveznek visszatérni a magyar piacra, de azt mondták, erre nincs konkrét tervük.

Az Uber bedobta a törölközőt: kivonul Magyarországról

A július 24-én hatályba lépő jogszabállyal sikerült sarokba szorítani a kormányzatnak az Ubert, ami ideiglenesen felfüggeszti tevékenységét Magyarországon. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezetője ma délelőtt tartott sajtótájékoztatót, „az Uber jövője Magyarországon a július 24-én hatályba lépő jogszabály után" címmel, amin a szolgáltatás ideiglenes felfüggesztését jelentették be.

Augusztusban jöhet az Uber utódja, de a taxisok nem félnek

A Taxify már javában gyűjtögeti a sofőröket, de a magyar taxisok azt mondják, mivel azonos tarifával szállítanák az utasokat, nem lesz semmi előnyük - ez így lehet, hogy nem igaz.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Marozsán Erika fontos pozícióba kerülve dönthetett jó filmekről

Marozsán Erika fontos pozícióba kerülve dönthetett jó filmekről

Araszol a forgalom az M0-son

Araszol a forgalom az M0-son

Három iPhone támogatása is megszűnhet jövőre

Három iPhone támogatása is megszűnhet jövőre