szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Nagyon sokat késtek a 4-6-os villamosok az elmúlt napokban az autók javára átállított lámpák miatt. Sajtótájékoztatóján a korábbi rendet régóta kritizáló főpolgármester sem állt ki egyértelműen a változás mellett, a lámpákért felelős Budapest Közút Zrt. pedig közleményében azt próbálja eladni, hogy ez csak egy teszt volt, és már el is hintette a visszatáncolás lehetőségét.

A Nagykörúton folyó kéthetes felújítási munkák után kiderült, hogy „úgy felejtették” az ideiglenesen csak a munkák idejére átállítottnak hitt lámpákat, ezzel a körúton a jelzőberendezések a majdnem háromszor annyi embert szállító villamosok helyett ismét az autózóknak kedveztek. Az intézkedés hatására feltűnően lassan közlekedtek a villamosok, de az ügy jelentős médiavisszhangot is kiváltott, mai sajtótájékoztatóján pedig a híresen autósbarát főpolgármester – aki a tömegközlekedésnek kedvező lámpaprogramot az elejétől kezdve fúrta – sem állt ki mellette egyértelműen.

A lámpák hangolását végző Budapest Közút Zrt. tegnap közleményt adott ki, melyben az esetet magyarázza. Eszerint a programok kísérleti jelleggel működtek, erre április 25-ig sem lakossági, sem BKV bejelentés, észrevétel vagy panasz nem érkezett. Csakhogy a közlemény megjelenéséig soha sehol nem volt utalás arra, hogy ilyen jellegű tesztet végeznek a körúton, azt sem hirdették, hogy várnák bárkinek is a reakcióját. A Budapest Közút közleményéből kiderül, hogy azt a bizonyos „tesztet” meghosszabbították május 1-ig, majd a BKK-val folytatott egyeztetések alapján május 2-től visszaállítják a korábbi, 60 másodperces periódusidejű programot.

De mi volt a baj a lámpákkal?

A 4-6-os a világ egyik legforgalmasabb villamosvonala, óránként kb. 8000 utast szállít irányonként, míg nagyjából 3000 ember halad autóval a körúton ugyanennyi idő alatt. A 4-6-os villamosok 2 percenként közlekednek csúcsforgalomban, de a 2012-ig fennálló 90 másodperces ciklusban nem tudtak szabályosan 2 percenként közlekedni, hanem a lámpaváltásoknak kitéve valójában váltakozva 1,5 és 3 percenként jártak. Ezért sokkal nagyobb ingadozás volt a villamosok zsúfoltságában, és sokkal egyenetlenebbé vált a követés már csak azáltal is, hogy a villamos a megállóban lekésett egy zöldet.

A nemrég megszüntetett 60 másodperces periódusnak köszönhetően a villamosok menetideje irányonként 2 percet csökkent, ezáltal ugyanannyi járművel sikerült +7%-kal növelni a kapacitást az egyébként rendszeresen túlzsúfolt nagykörúti vonalon. Az egyperces lámpaciklus nyomán a körútra merőleges utcákon is csökkentek a torlódások. Az autósoknak észrevehetően többször kellett ugyan megállniuk a körúton, igaz, a zöldhullám a 90-es periódusban is a villamoshoz volt hangolva, a 60-as periódus pedig csak csúcsforgalomban volt érvényben, akkor az autósok gyakrabban kaptak zöldet, így lényegesen nagyobb dugókat nem okozott, mint amilyenek korábban voltak. Azonban a körutat keresztező forgalmas utakon – mint az Üllői út, Andrássy út – is növekedtek a torlódások, ezt a Budapest Közút is megemlítette indoklásként közleményében.

Tudomásunk szerint a BKK is elégedetlen volt az új lámpahangolással, ugyanis nemcsak a körúti villamosok, hanem a beduguló keresztutcában közlekedő buszok és trolik is rengeteget késtek a héten. Úgy tudjuk tehát, a meglebegtetett május 2-i visszaállítással lemondanak a korábbi program módosításáról, melynek kialakítására amúgy az Európai Unió adott 44 millió forintos támogatást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!