HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Garázsvállalkozásként indultak, és ma már 60 fős céget üzemeltetnek. Ivánka Katalin és András még nincs negyvenéves, de betonnal foglalkozó cégük öt kontinensen van jelen. Nem csupán a munkában, hanem a magánéletben is társai egymásnak.

„Mindkettőnknek volt valami vonzódása a kőzetekhez”

– meséli Ivánka Katalin, amikor arról kérdezem, miért épp betonnal kezdtek foglalkozni. A férje, András felmenői között többen is a Magyar Királyi Földtani Intézetet vezették: Böckh János, később a fia, Hugó, őt pedig a gyerekkora óta érdekelték az ásványok és kőzetek.

Ivánka András eredetileg informatikai tanulmányokat folytatott, és a családi vállalkozásban dolgozott. 1999-ben ismerkedett meg későbbi feleségével és üzlettársával, Katalinnal, akivel 2000-ben Kanadába költöztek. Kertépítési projektmenedzserként dolgozva ott találkoztak először a belsőépítészeti felhasználású betonnal, amely az anyag dizájnelemként való felhasználása felé irányította őket.

András szerint a kanadai útjuk során közelről láthatták az észak-amerikai szemléletű vállalkozás vezetését és a cégépítést, ami nagy lökést jelentett számukra. Ráadásul közel is állt hozzájuk az ott megismert, kitartásra épülő munkakultúra.

Kicsiből naggyá válni

A betonról csak keveseknek jut eszébe a rugalmasság és a változatos felhasználás. Mégis ez a tulajdonság volt az, amely az évek során az IVANKA márka védjegyévé vált. „A beton is lehet szép, ha jó kezekbe kerül” – véli Katalin. Vállalkozásuk megreformálta a beton felhasználási lehetőségeit: speciális burkolatokat, bútorokat, dizájntermékeket, sőt hangfalat, ruhát és kiegészítőket is készítettek belőle.

Kezdetben a vállalat egy garázsban működött, ám a kisvállalkozói lét idővel szűkös lett a házaspár számára, és ma már négy tucat főt irányítanak. Pillanatnyilag az az egyik legkomolyabb kihívás előttük, hogy megtalálják azokat az embereket, akik a sajátjuknak érzik a feladatukat. A két alapító úgy látja, a legtöbb magyar kisvállalkozás ma azért nem tud növekedni, mert a tulajdonosoknak nincs ehhez kellő önbizalmuk és önismeretük.

Különbségek, hasonlóságok, munkamegosztás

Ivánka Katalin és Ivánka András

A kezdetektől nagy összetartó erő volt közöttük, mindketten ambiciózusak, szorgalmasak, és keményen küzdenek a céljaikért. Ám vannak különbségek is, amelyeket jól ki tudnak aknázni a céges munkamegosztásban.

Katalin optimista, intuitív típus, aki kitűzi a célokat és meghatároz egyfajta igényességi szintet. András viszont gyakorlatias, akinek a megvalósításban vannak az erősségei. „Ebből fakadnak köztünk időről időre súrlódások, mivel sokkal több ötlet születik, mint amennyit képesek vagyunk megvalósítani” – mondja András.

Míg ő inkább a műszaki fejlesztésekben, a termelés irányításában, a programok menedzselésében és a kockázatelemzésben kiemelkedő, Katalin a cég nemzetközi terjeszkedését alapozta meg. Az üzletfejlesztésért is ő felel, aminek hatására rengeteget utazik. A tudatos terjeszkedésnek köszönhetően 2017-ig az IVANKA termelésének a 70 százaléka exportra ment.

Egyenlőség a munkahelyen és otthon

Katalin szerint fontos, hogy az ember mindig egyenlőnek mutatkozzon, bármilyen partnerrel tárgyal is. „Én üzletember vagyok, nem szeretem azt a kifejezést, hogy üzletasszony, hiszen olyat sem mondunk, hogy üzletférfi vagy üzletkisasszony.” Az egyenlőség több területen is kifejezésre jut a cégnél. Katalin például a semleges ruházatot részesíti előnyben, és nőiessége kifejezését a magánéletre hagyja. András ehhez hozzáteszi azt is, hogy nőkkel és férfiakkal egyaránt kézfogással köszönnek egymásnak.

Az egyenlőség az Ivánka házaspár magánéletét is alapvetően meghatározza. Családalapítás előtt megállapodtak, hogy a gyerekek születése egyikőjüket sem fogja háttérbe szorítani. Így is lett. Mindketten aktívak maradtak, és megpróbálják szem előtt tartani, hogy minőségi időt töltsenek a gyerekekkel, távollétük pedig egyfajta példamutatás legyen a házon kívüli elfoglaltságot illetően.

Katalin mindkét gyermekét úgy várta, hogy az utolsó pillanatig dolgozott, és szülés után is gyorsan visszaállt a munkába. „Sosem érdekeltek az anyasággal kapcsolatos elvárások, előítéletek. Volt olyan, hogy a kisbabával együtt utaztam külföldre, és mindketten jól éreztük magunkat” – magyarázza.

Gyerekkori minta és szellemi partnerség

Katalin az önbizalmát otthonról hozta. „A szüleim nem adtak végtelenített hitelkártyát nekem, de megtanítottak élni a lehetőségekkel és a képességeimmel, és ez mindennél fontosabb – mondja. – Azért költöztek Budapestre, hogy két testvérem és én ott tanulhassunk, ahol szeretnénk. Mindig nagyvonalúak és jószívűek voltak, mi is ezt visszük tovább.”

A házaspár szülei sokat segítenek a gyerekek körüli teendőkben is, de a kicsik érkezése még így is átalakította Ivánkáék életét. „Jobb emberek lettünk a gyerekek által, de már soha többé nem tudunk úgy gazdálkodni az idővel, mint azelőtt” – teszi hozzá Katalin. Korábban akár éjjel vagy hétvégén is dolgozhattak, most viszont ezt kevésbé tehetik meg.

A családi háttér András számára is meghatározó volt. „Három nővel együtt nőttem fel” – meséli, utalva az édesanyjára és két nővérére. Úgy érzi, ennek köszönhetően jól kijön a nőkkel, és szerinte mindez közrejátszhatott abban, hogy annak idején a feleségével kezdett közös vállalkozásba. „Mindig is fontos volt a számomra, hogy legyen társam az üzletben, akivel megbeszélhetem az ötleteimet” – mondja.

A szellemi partnerség fontosságát Katalin is kiemeli, még akkor is, ha ma már igyekeznek a magánéletet és a munkát különválasztani. „Kapcsolatunkban régimódi lelkek vagyunk: 19 éve ismerjük egymást, rengeteg nehézséggel megküzdöttünk, de egyelőre kiálltuk az idő próbáját” – zárja a beszélgetést Katalin.

Hidas Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2018/2-es számában.

Milyen módszerekkel kezelhetjük a családi vállalkozásokra jellemző kihívásokat? Hogyan teremthetjük meg a család értékrendjét tükröző vállalati kultúrát? Családi vállalkozások című könyvében Peter Leach tanácsadó sorra veszi, hogyan lehet harmonizálni a vállalkozás és a család szükségleteit a mindannapi ügyvitel, az utódlás vagy a pénzügyi tervezés területén. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

10+1 magyar vállalkozás, amelynek sikerében döntő szerepet játszik a dizájn

A fiatal generációk számára már egyértelmű, hogy márkájuk létrehozása során nem elsősorban a hazai piacra kell lőniük. Egyre több induló magyar márka ismeri fel, hogy a nemzetközi piacot hibátlan termékkel, jó dizájnnal, tökéletes szolgáltatással, illetve profi kommunikációval lehet bevenni. E tudatosság gyakran nem is eredménytelen: számos hazai márka ismert ma már világviszonylatban is, részben a dizájn tudatos használatának köszönhetően.

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan lehetünk jobbak a munkánkban?

A cégeknél a munkaidő általában a munkáé, a gyakorlás pedig különleges alkalmakon zajlik, például egy tréningen. De be lehet-e vinni a gyakorlást a mindennapi tevékenységekbe? A kiemelkedő teljesítmények okait 30 éve kutató Anders Ericsson szerint igen.

Egy szakértő szerint egyáltalán nem élünk olyan jól, mint azt a statisztika mutatja

Egy szakértő szerint egyáltalán nem élünk olyan jól, mint azt a statisztika mutatja

Tizenkét halálos áldozata van a montenegrói férfi ámokfutásának, köztük két gyerek

Tizenkét halálos áldozata van a montenegrói férfi ámokfutásának, köztük két gyerek

Álbombát találtak a hegykői templom előtt szilveszter éjjelén, egy helyi férfit elfogtak

Álbombát találtak a hegykői templom előtt szilveszter éjjelén, egy helyi férfit elfogtak

Öt nap után élve bukkantak rá egy nyolcéves kisfiúra egy oroszlánok és elefántok lakta vadasparkban

Öt nap után élve bukkantak rá egy nyolcéves kisfiúra egy oroszlánok és elefántok lakta vadasparkban