HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A munkáltatóknak egyre nagyobb fejtörést okoz az Y generációs alkalmazottak megtartása. Az Y2Y szakértői ezeket a fiatalokat és munkáltatóikat támogatják a megfelelő megoldások megtalálásában.

Ha egy Y unalmas pozícióban senyved, vagy a kutya sem hallgatja meg az ötleteit, esetleg fogalma sincs, mi lesz vele a cégnél egy év múlva, akkor vált. Méghozzá gyorsan.

„A fluktuáció arányának emelkedése az a momentum, amiért sok cég hajlandó átalakítani a szervezeti kultúráját, mert a folyamatos betanítás sok anyagi ráfordítást igényel, közben pedig csökken a hatékonyság” – mondja Nagy-Józsa Dorottya, az Y2Y egyik alapítója.

A cég az Y generációt célozta meg három évvel ezelőtt. Egyrészt a tagjai maguk is ebbe a generációba tartoznak, másrészt úgy látják, hogy a kortársaik nem kapnak coaching lehetőséget a cégeknél.

„Ki másnak lenne szüksége coachra, mint annak a 23-25 éves, egyetemről kilépő fiatalnak, akinek fogalma sincs, hogy hatalmas ambícióit és tettvágyát mire fogja használni, és pontosan merre szeretne haladni a fölé magasuló, ötezer fős szervezetben. Hogy milyen lépcsőket kell bejárnia, mire fókuszáljon most, és mire jövőre – pontosan ebben tudna neki segíteni egy coach, aki ott van mellette, fókuszban tartja, nem hagyja belefásulni a napi 12 óra munkába”

– magyarázza Nagy-Józsa. Hogy a jó cég, szuper csapat ellenére mennyire nehéz, amikor az ember 28 évesen vezetői pozíciót kap, arról maga is sokat tudna mesélni, ugyanis az egyik legnagyobb FMCG vállalatnál volt hasonló helyzetben – coaching lehetősége nélkül. Ott döntötte el, hogy fiatal vezetőket szeretne támogatni tudatosságuk megszerzésében.

Fókuszban az Y

Nagy-Józsa a második gyerekével volt otthon, amikor kitalálta, hogy elvégzi az üzleti coachingot. Ezután egyértelmű volt számára: nem megy vissza a multis pozíciójába, mert akkor nem tudta volna azt a hagyományos anyaszerepet vinni, amit egyébként tervezett. A gyes első évét arra szánta, hogy megnézze, képes-e felfuttatni a céget, és az tud-e valós alternatívát nyújtani korábbi vezetői pozíciójához képest.

„Elkezdtünk blogolni, erre építettük az egészet. A cikkek 85 százalékát én írom, szeretek írni, korábban is blogoltam. Próbáltunk sarkosabban, élesebben, pimaszabbul fogalmazni, ami egyrészt ennek a generációnak a sajátossága, másrészt szerintem a HR amúgy kicsit langyos világában ez új színfolt” – meséli a cég indulásáról.

A stratégia működött: egy év alatt kiderült, van létjogosultsága a vállalkozásuknak. A cég felfutott, nem sokkal később 5-6 személyesre bővült. Ma már – a szabadúszókkal együtt – ennél is többen vannak, és mindenki más területről érkezett – így szinte mindent le tudnak fedni. Mindannyiuknak már évtizedes üzleti tapasztalatuk van, Nagy-Józsa szerint ennek alapnak kellene lennie minden coachnál, hiszen csak így lehet hitelesen odamenni egy szervezethez.

Nemcsak az Y generációt támogatják

A cél az volt, hogy megtalálják azt a fiatal vezetői réteget, amely még nem annyira értékes a cégnek, hogy coachot fogadjon mellé, de már elhiszi, hogy szükség van támogatásra. Ez létező piac, de Dorottyáék szerint előttük senki sem foglalkozott ezzel a réteggel – a coach cégek jellemzően ugyanannál a pár multinál szoktak kopogtatni.

„Az első 6-8 hónapban az Y és Z generációsok jöttek, aztán – miután elkezdtek bennünket a generáció szakértőiként kezelni – több megkeresés érkezett az idősebb generációtól is. Ők arra voltak kíváncsiak, hogyan lehet az ipszilonokat kezelni. Szinte mindig az volt a probléma, hogy nem tudták őket megtartani. Ilyenkor általában tudatosítjuk, ők mit csinálnak, és mire lenne szükség. Sok esetben összeültetjük a vállalati influencereket – azokat a hangadókat, akik jó pozícióban vannak, nagyon fiatalok és veszélyesek a fluktuáció szempontjából –, majd kiderítjük, mire van szükségük az adott szervezetben. Aztán fogjuk ezt a csomagot, elvisszük a felsővezetéshez, és megnézzük, hogy ezek közül miket lehet megvalósítani. Az Y2Y feladata csak az, hogy belökje a folyamatot” – mondja.

A cégek ezután általában generációs stratégiát dolgoznak ki, aminek keretében különböző programokat indítanak a megvalósítás elősegítésére. A céges kultúra megváltoztatása nem néhány hónapos folyamat, legjobb esetben is 2-3 évig eltart, ennyi idő alatt hoz maradandó változást.

Dorottyáék tapasztalata szerint azoknál a „nyitott ajtós” cégeknél általában nincsenek generációs problémák, ahol a vezetőhöz be lehet menni, ahol párbeszéd alakul ki, és az alkalmazottak visszajelzését is elvárják. „Ez az, amire ennek a generációnak nagy igénye van. Ahol az alulról jövő kezdeményezéseket, ötleteket is meghallgatják, ott nem probléma az emberek megtartása. A hagyományos, hierarchikus szervezeti kultúra – ami gyakori a multiknál – nem alkalmas rá”.

A fenti cikk teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2019/2-es számában.

Miért érdemes a generációkat nem a múlt, hanem a jövő alapján definiálni? Mit tehetnek az egyes nemzedékek, hogy fenntartható világban éljünk? Nemes Orsolya generációkutató szerint a modern, innovatív, kreatív oktatási modellek segítségével leszünk képesek arra, hogy rugalmasan reagáljunk a bizonytalanságokkal teli jövőre. Generációs mítoszok című könyvét itt rendelheti meg kedvezménnyel.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Nehogy már egy nyikhaj mondja meg a tutit! Vagy mégis?

Az utóbbi évtized technológiai robbanása és az ezzel párhuzamosan piacképessé érett Y generáció megjelenése több megoldandó feladatot is adott a vezetőknek. A régi és az új találkozását a reverse mentoring, vagyis a fordított tanácsadás segítheti, amire már itthon is van fogadókészség.

Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki

Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki

Jelenleg is 32 ezren vannak, akik legalább két hónapja várnak arra, hogy megműtsék őket

Jelenleg is 32 ezren vannak, akik legalább két hónapja várnak arra, hogy megműtsék őket

Berki Krisztián Keleti Ágnesről: Elragadó, elbűvölő és mindenkit inspiráló személyiség volt

Berki Krisztián Keleti Ágnesről: Elragadó, elbűvölő és mindenkit inspiráló személyiség volt

Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is

Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is