EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
A gyógyszergyártók szempontjából a kormányzat által tegnap nyilvánosságra hozott piaci szabályozást átalakító...
A gyógyszergyártók szempontjából a kormányzat által tegnap nyilvánosságra hozott piaci szabályozást átalakító „akciótervének” legfontosabb eleme, hogy az eddigi 12 százalékról 20 százalékra növelik a gyógyszergyártók különadóját. Az emelés mértéke némileg meglepő lehet, hiszen eredetileg 18 százalékos kulcsot kommunikált a kabinet, s Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter még néhány hete is ezt hangoztatta. Az adót a cégeknek továbbra is az általuk forgalmazott termékek társadalombiztosítási támogatása után kell megfizetniük. Az elmúlt években ebből a forrásból nagyjából 40 milliárd forintos bevétele származott a kormányzatnak, Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár szerint az emelésnek köszönhetően ez már az idén 4,3 milliárd forinttal ugrik meg.
Nem csak a különadót emelik
A különadó növelése mellett egyértelműen költségvetési érdekeket szolgál az orvoslátogatók után fizetendő díj 100 százalékos emelése is, aminek eredményeként az eddigi évi 5 millió helyett már 10 millió forintot kell majd fizetnie a cégeknek az ilyen pozíciót betöltő alkalmazottak után. Emellett szintén a büdzsé lefaragása a célja a támogatás-volumenszerződések felülvizsgálatának is, hiszen a kormányzat már korábban jelezte, hogy a gyógyszerkasszát (a támogatott készítményekre fordított összeget) az idén szeretnék a tavalyi szinten tartani, míg jövőre 83, 2013-ban pedig 120 milliárd forinttal faragnák le azt.
A finanszírozási igény csökkentése mellett a szektor marketingtevékenységének átláthatóságát célzó intézkedéseket is hozott a kormányzat. Az elképzelések szerint növelik a gyógyszer-kereskedelmi befolyásolás miatt kiszabható bírság mértékét, elérhetővé teszik az orvoslátogatók listáját, és szigorúbban ellenőrzik a gyógyszercégek által szervezett szakmai utakat is, annak érdekében, hogy konferencia címszó alatt ne küldhessenek külföldre üdülni orvosokat a vállalatok.
Egy fontos kérdés kimaradt
Egy rendkívül fontos kérdésről, nevezetesen a kutatás-fejlesztési költségek különadóból való leírhatóságáról azonban egyelőre nem esett szó a kormányzat akciótervet bemutató tájékoztatóján. Mint ismert, a Bajnai-kormány 2009 nyarán úgy módosította a gyógyszer-gazdaságossági törvényt, hogy gyógyszergyártók k+f ráfordításaik függvényében 2010-ben visszaigényelhették a 2009-et terhelő 12 százalékos adó legfeljebb 20 százalékát, 2011-től pedig az előző évre vonatkozó befizetéseik akár egészét is. (A visszatérítés feltétele, hogy a befizetésre kötelezett gyógyszergyártó kutatás-fejlesztési ráfordításai meghaladják a gyógyszerei után kifizetett társadalombiztosítási támogatás ötödét, a visszaigénylés felső korlátja pedig a kutatási-fejlesztési ráfordítások értéke.)
Az új kormány ugyan nem vonta vissza ezt az intézkedést, azonban a szabályozás szövegét úgy módosította, hogy aszerint a gyártók nem vehetik igénybe az E-alap terhére a visszafizetést. Mindez azt jelenti, hogy elméletileg ugyan visszakérhetik k+f költéseikre hivatkozva a különadót a gyógyszercégek, egyelőre azonban nincs forrás, amiből ezt kifizethetnék.
Mit mondanak a számok?
Ennek fényében nem meglepő, hogy több cég számára a legfontosabb kérdés az elmúlt hetekben épp az volt, hogy miként módosítja a kabinet a szabályozásnak ezt az elemét, erre azonban továbbra sem kaptunk választ. A Szócska Miklós által jelzett, 4,3 milliárdosra tervezett többletbevételből ugyanakkor már vonhatunk le következtetéseket. Ha abból indulunk ki, hogy eddig nagyjából évi 40 milliárd forintot fizettek be a gyártók, akkor a kulcs 8 százalékpontos (2/3-os) növelése elvileg éves szinten mintegy 27 milliárd forintos plusz forrást kellene, hogy jelentsen a költségvetésnek. Amennyiben július 1-jétől változik a szabályozás, akkor is mintegy 13 milliárdos bevétellel számolhatnának, aminél az államtitkár által közölt összeg majd 9 milliárddal kevesebb.
Ebből arra következtethetünk, hogy valamiféle kompenzációval a kormány is számol, ez pedig lehetne a kutatás-fejlesztési költségek leírhatósága is, amely féléves szinten nagyságrendileg – 20 százalékos adó mellett – körülbelül ekkora összeget is jelentene. Az Ecoline által megkérdezett ágazati szereplők úgy nyilatkoztak, hogy ugyan nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a 9 milliárd forintos rés ebből ered, azonban erről őket sem tájékoztatták.
Más kérdés, hogy annak is meg van az esélye, hogy a kabinet nem július 1-jei, hanem későbbi bevezetéssel számol, s ebben az esetben azt sem lehet kizárni, hogy egyáltalán nem vagy csak részben teszik leírhatóvá a k+f költségeket.
Hogy látják az új szabályokat a gyártók?
A gyógyszercégek egyelőre óvatosan kommentálták a bejelentéseket, ami nem meglepő, hiszen a szabályozás több elemét továbbra is homály fedi. Rózsa Iván, a sanofi-aventis/Chinoin kommunikációs vezetője elmondta: meglátásuk szerint az akcióterv komoly meglepetéseket nem okozott, az intézkedések, ahogy várni lehetett, fiskális jellegűek, a költségvetés terheinek csökkentésére irányulnak. Mindez egyben azt is jelenti, hogy tervezett lépések közül egy sem fókuszál a lakosság egészségügyi állapotának javítására, a fogyasztók terheit nem csökkentik, kizárólag a gyártók kötelezettségeit növelik. Ebben az értelemben a csomag elemei nem egészségügyi intézkedések, hanem pénzügyi megszorítások – tette hozzá a kommunikációs vezető. Rózsa Iván ugyanakkor azt is kiemelte, hogy az akciótervnek vannak üdvözlendő elemei is, az orvoslátogatói lista nyilvánossága, illetve a konferenciákra vonatkozó szigorítás például növeli a transzparenciát.
A Richternél továbbra is súlyos következményektől tartanak. Beke Zsuzsa PR-menedzser elmondta: a különadó nyolc százalékpontos emelése nagyjából 1,7 milliárd forintos többletterhet jelentene a gyártónak, az eddigi 2,4 milliárd forint helyett ugyanis 4,1 milliárdot kellene befizetniük. Ennek fényében nem meglepő, hogy Bogsch Erik, a vállalat vezérigazgatója múlt héten a Richter gyorsjelentését bemutató sajtótájékoztatón egyenesen úgy fogalmazott: a társaság hosszútávú jövője szempontjából kulcskérdés a különadó. A cég első embere akkor kiemelte: amennyiben növelik a 12 százalékos adó kulcsát, s a kutatás-fejlesztési kiadásokat sem vonhatja le a cég, akkor olyan mértékben zuhanhat a profit, hogy minden területen megszorításokra kényszerülnének. Csökkennének a beruházások, visszaesne a kutatásra fordított összeg, s mivel a Richter számos terméke veszteségessé válna a belföldi piacon, feltehetőleg foglalkoztatottsági következményei is lennének az intézkedésnek.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
Mit keres Pedro Pascal, Dakota Johnson és Chris Evans New Yorkban? Mi mást, mint szerelmet! Mozikban az Előző életek rendezőjének új romantikus filmje, a Többesélyes szerelem. Az Oscar-díjra jelölt Celine Songgal beszélgethettünk.
A beruházás akkor indulhat meg, ha a Gazprom rábólint.
Az orosz területek sérthetetlenségéről az alkotmány rendelkezik, ezért nincs miről beszélni.