szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ebben az évben robbanhat az internetes kereskedelem, a nagyok közül az elsőként webboltot nyitó Tesco után több nemzetközi lánc is megindíthatja online áruházát. Szakértői becslések szerint 2013-ban a forgalom 50-60 százalékos bővülése sem kizárt. Vannak azonban, akik óvatosan közelítenek az internetes kereskedelemhez.

Az idei internetes kiskereskedelmi forgalom meglepetést is tartogathat (a növekedési potenciál 50-60 százalék is lehet), hiszen a Tesco után olyan szereplők is belépnek a szegmensbe, mint a Media Markt, illetve, vagy – bár egyelőre nem eldöntött, hogy még idén – a bauMax is tervezi az e-kereskedelem elindítását: Simonyi András vezérigazgató a Napi Gazdaságnak legkésőbb 2015-ös indulásról beszélt. A kritikus tömeg pedig mágnesként vonzza a többi kereskedőt, várhatóan 2013 végén, 2014 elején szó szerint 4-5 hónap alatt az összes nagy szereplő megnyitja online kereskedelmi felületét.

Elemzők szerint ugyanakkor mindez attól függ, mekkora fogyasztói kört lehet a rendszerbe vonzani. Tapasztalatok híján az elsőként induló vakon ugrik a "mélybe", elképzelhető, hogy több milliárd forint beruházása sohasem térül meg − ezzel párhuzamosan azonban használható háttéradatokhoz jut. A Tesco színre lépésével a legális internetes kiskereskedelmi forgalom egy csapásra 200 milliárd forint fölé ugorhat, a 20 százalékhoz közeli növekedés az élelmiszer-kereskedelmi mogulok távolmaradásával is benne van a "rendszerben".

Az egyik legnagyobb piaci szereplő, az Auchan ezzel szemben óvatosan közelít az e-kereskedelemhez (dolgoznak a megoldáson, de még nem indulnak), Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. ügyvezetője szerint a jelenlegi internetes kereskedelmi rendszerek nem gazdaságosak és nem fenntarthatók. A franciák itthon a megfontolt növekedés stratégiáját követik (az Auchannál a legnagyobb az egy négyzetméterre jutó forgalom), vagyis ennek megtartása inkább áll érdekében, mint a ma még rétegszolgáltatásnak számító e-kereskedelmi beruházás. A cégnek van online-stratégiája, de amit használ Nyugaton, az nem igazán működik keleten. A jövő − Ducoux szerint − mindenképpen a tömegeket vonzó és a legszélesebb választékot kínáló hipermarket, illetve az online értékesítés keresztezésében rejlik − egyelőre azonban nem tudni, mi lehet valóban gazdaságos a keleti piacokon.

Itthon a Tesco (Tesco-Globál Áruházak Zrt.) március végére ütemezte be az e-kereskedelem indulását. A lánc Budapest környéki, fix kiszállítási díjú, önálló munkaerős megoldást tervez, amely első ránézésre biztonsági játéknak tűnik. Magyarországon a G'Roby-hálózaton kívül nemigen próbálkoztak komolyan online élelmiszer-eladással, a kis magyar lánc sikere alapján ugyanakkor lehet ezzel hasznot termelni − évek óta komoly (bár réteg-) igény mutatkozik erre. A KSH adatai szerint a háztartások száma tavaly 3,6-ról 3,8 millióra nőtt, ezzel szemben jelenleg 4,2 millió lakást tartanak nyilván. A különbözet nem feltétlenül üres, sok a bérlemény, a be nem jelentett bérlő − a netes értékesítés elsősorban nekik szól, illetve a kis háztartásoknak, egyedülállóknak, gyermekteleneknek, akik elfoglaltak, szeretik a nagy választékot, de nem járnának körbe 10 ezer négyzetmétert 5-6 árucikkért.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!