Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Bár már sokan próbálkoztak azzal, hogy a repülő autót a mindennapi közlekedés részéve tegyék, egy holland cég helikopter-autójával már a jelenlegi földi és légi közlekedési szabályoknak megfelelően is lehet közlekedni. A gépjármű ára ugyanakkor igencsak borsos.
Az utóbbi évtizedekben rengetegen próbálkoztak azzal, hogy ne csak a sci-fi filmekben jelenjenek meg a repülő autók, hanem a valóságban is bele lehessen ülni egy ilyen járműbe, és például a házunk előtti útról fel tudjunk szállni a levegőbe. Jelenleg is több cég rendelkezik már repülőautó-prototípussal, ám úgy tűnik, hogy elsőként a Pal-V holland cég tudott hivatalos engedélyeket szereznie járművére, így akár a napi közlekedésben is használni lehet a repülő autót (a Daily Mail tavaly decemberi cikke szerint például már katalógusból lehet rendelni).
A kétszemélyes helikopterautó, mely leginkább egy helikopterrel ötvözött motorbiciklire hasonlít, 10 perc alatt képes átalakulni egy mini helikopterré (ugyanennyi idő alatt vissza is tud alakulni). A Bloomberg videójának nyilatkozott a cég vezérigazgatója, aki szerint az igazi áttörést a jármű földi kormányzása jelenti, a kétüléses gépkocsival pedig 180 km/h-s sebességet is el lehet érni a földön és levegőben egyaránt. Helikopterként pedig 1200 méteres magasságig emelkedhet a jármű, és egy bő 160 méteres kifutópályára van szüksége a felszálláshoz (leszálláshoz viszont elég egy 30 méteres aszfaltcsík). A járművet szénszálas anyagokból, alumíniumból és titániumból építették meg, a földön 1200 kilométerig lehet elegendő a gépjűrműbe tankolt üzemanyag.
Vezetéséhez ugyanakkor szükség van egy személygépkocsi jogosítványra és sportpilóta engedélyre is, így ez minden bizonnyal lecsökkenti a lehetséges vásárlók számát. Csakúgy, mint a jármű ára: mintegy 300 ezer euróba kerül (körülbelül 100 millió forint), az exkluzív, gyűjtői példányokért félmillió eurót kérnek el. Robert Dingemanse vezérigazgató szerint ugyanakkor már vannak komoly érdeklődők, melyek elsősorban a védelmi, biztonsági, rendészeti, segélyezési szektorból kerülnek ki. A Pal-V vezetője szerint mindegyik európai ország szabályainak megfelelnek, így nincs akadálya az eladások beindulásának.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.