szerző:
Ember Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megnéztünk három kisvállalkozást, hogy mennyire erősek az online marketingben.

Az online marketing célja, hogy internetes eszközökkel ismertté tegye a vállalkozást vagy termékét a nagyközönség előtt. A hatékony marketingkommunikáció márkát épít, növeli az eladásokat, és javul a vállalkozás jövedelmezősége is. Ma már egyetlen kisvállalkozás sem engedheti meg magának, hogy lemondjon az online marketingben rejlő lehetőségekről.

Az alábbiakban három, különböző területen működő, igen sikeres kisvállalkozás marketingstratégiáját mutatjuk be. Mindhárom erősen kötődik az online világhoz, webshopjaikon, illetve a célközönségükön keresztül, ám mindegyiknek különböző marketingstratégiája van. A három vállalkozás közül ketten intenzíven használja a Facebook és Google Adwords rendszereit. Egy vállalkozás az online mellett a rádióban, napilapokban is erősen jelen van. A harmadik – saját bevallása szerint – egyáltalán nem reklámozza termékeit.

Bár a cégek nem árulták  el, hogy pontosan mennyit költenek marketingre, ezen belül online-ra, a 2013-as beszámolóik alapján (ahol ez elérhető volt) megpróbáltuk megbecsülni a költéseik arányát. Az alábbi esettanulmányok abban segíthetik a hazai kisvállalkozásokat, hogy miként szerezzenek vevőket a hatékony online marketing segítségével.   

Mannaszappan

A rendkívül népszerű Manna Natúr Kozmetikum Kft. kézzel készített natúr kozmetikumokat gyárt. A családi vállalkozást 5 millió forintból alapította egy házaspár, Varga-Darabos Andrea és Varga Emil, 2010-ben. Első belépők voltak a piacon, kezdettől fogva webshopon árulják termékeiket, célközönségük a női vásárlók. Tavaly 513 milliós árbevétel mellett 64 millió forintos adózott eredményt értek el a 2013-as beszámolójuk szerint.

A cég életében az online marketing kucsfontosságú terület, hiszen termékeiket az interneten, saját webshopjukon értékesítik. „Az elején több külsős marketingcéget bíztunk meg szerződéses alapon, ami nekünk nagyon nem vált be. Drágán és szerintünk nem hatékonyan dolgoztak. Ekkor döntöttünk úgy, hogy saját kézbe, pontosabban a férjem kezébe helyezzük a dolgot” – mondta Varga-Darabos Andrea, a Mannaszappan egyik tulajdonosa a hvg.hu-nak.

Varga Emil, aki korábban marketingesként dolgozott, azt mondta a hvg.hu-nak, hogy ha egy termék nem jó és szerethető, lehet bármilyen hatékony a marketing, nem fog terjedni a híre. Ha viszont a termékkel elégedettek a vásárlók, akkor ők maguk fogják megosztani másokkal, hogy a termék jó. Népszerűségüket, ismertségüket jól mutatja, hogy 460 ezer követőjük van a Facebookon. A célközönségükből adódóan offline kampányokra is jelentősen költenek, és erős a jelenlétük az online világban is.

A házaspár 2013. májusban egy zártkörű részvénytársaságot is létrehozott – feltehetően a reklámtevékenységek összehangolására. A Manna Kreatív Zrt.-t 5 millió forintos jegyzett tőkével alapították, a társaságnak 21 alkalmazottja van az Opten céginformációs rendszere szerint. A 2013-as beszámoló szerint 20 milliós árbevételt értek el, az adózott eredményük 6 ezer forint veszteséggel zárult. 

A Manna sikerét sokan pusztán a kiváló reklámmal, marketinggel magyarázzák. Azzal, hogy felismerték, miként lehet megszólítani a magyar nőket egy új kozmetikai termékkel a piacon. Tény: a Manna hazai vásárlóinak többsége középkorú hölgy, nő és anya, akik közül sokan a családnak is vesznek Manna-termékeket, így ténylegesen többen ismerik őket, mint ahány vásárlójuk van.

Becslésünk szerint a Mannaszappan évi 15-20 millió forintot is elkölthet marketingtevékenységre. A Mannaszappanról bővebben ebben a cikkünkben olvashat.

ExitPoint

Az Exitpoint Games Kft. az egyik legnépszerűbb szabadulójátékokat szervező vállalkozás Budapesten. A vállalkozást Maldrik András és Ferencz Zoltán Zénó nyitotta meg 2012 végén. Vendégeik 60 százaléka külföldi turista, 20-20 százaléka hazai vállalati ügyfelek, illetve magyar magánszemélyek, baráti társaságok. A három szobában átlagosan heti 3-5 játékot bonyolítanak, négy alkalmazottal. 

Bár a vállalkozásnak az online marketing kulcsfontosságú terület, a tulajdonosok elmondása szerint marketingre keveset költenek. Vannak fix költségvetésű hirdetéseik Facebookon és Google Adwords-ön, de inkább a szájhagyomány erejében hisznek. 

Az egyik tulajdonos azt mondta lapunknak, hogy a hazai média is sokat segít az ismertség növelésében. Számos kereskedelmi televíziós adásban szerepeltek helyszínként, illetve egy hazai kábeltelevízió hozzájuk szervezte egy főzős műsorának felvételét is. „A magyarok viszont érezhetően akkor kapják fel a helyet, amikor a sajtóban megjelenik valamilyen cikk a szabadulószobákról, egyébként nehezen elérhetőek, mert meglehetősen árérzékenyek” – mondta András.

A társaság 2012-ben 770 ezer forintos árbevétel mellett 110 ezer forintos veszteséget ért el. Érdekesség, hogy 2013-as beszámolójuk egyelőre nem lelhető fel az e-beszámoló oldalon. Ezt a cégeknek május 31-ig kellett közzétenniük, ellenkező esetben súlyos bírságra számíthatnak, sőt, akár a cég adószámának felfüggesztésére is sor kerülhet.

Becslésünk szerint egy hasonló méretű cég évi 2-5 millió forintot költhet online marketingre. Az ExitPointról bővebben ebben a cikkünkben olvashat.

Rózsavölgyi Csokoládé

A kézműves csokoládékat gyártó családi vállalkozást 2008-ban alapította egy házaspár, Csiszár Katalin és Szabad Zsolt. Termékeiket saját boltjukban és a webshopjukon is forgalmazzák. Az általuk gyártott csokoládékat alapanyagként használja néhány hazai cukrász és séf, illetve bonbonkészítő is.

Külföldön 12 országban vannak jelen hasonlóan speciális delikátboltokban. Fő piacuk Németország, de Belgiumban és Hollandiában is erősek. Ma már a bevételeik harmada exportból jön, és ez már jobban növekszik, mint a belföldi kereskedelem. A Rózsavölgyiben most összesen heten dolgoznak. Tavaly nyáron nőttek nagyot, két új munkatárssal is bővültek.

A Rózsavölgyi szép példája a kis léptékben, de stabilan fejlődő kisvállalkozásnak. 2010-ben 31 millió, 2011-ben 40 millió, 2012-ben 46 milliós árbevételt értek el. 2013-as beszámolójuk szerint az árbevétel arányos eredményük 10 millió forint volt.

A Rózsavölgyi számára a marketing nem kulcsfontosságú terület. A tulajdonosok szerint ők minőséget állítanak elő, ami szájhagyomány útján terjed, és ez a legjobb marketing. "Reklámozni nem szeretném magunkat, nem akarok senkit rávenni semmilyen olyan dologra, amire eddig nem is gondolt” – mondta Csiszár Katalin, aki szerint marketingre egyáltalán nem költenek.

A Rózsavölgyiről bővebben ebben a cikkünkben olvashat.

Ha szeretne más érdekes hírről is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

A marketingtevékenységek megtervezése és kivitelezése nem egyszerű feladat. Önnek könnyen megy, vagy nehezen? Mesélje el nekünk! Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!