szerző:
Zalavári Noémi - Fekete Norbert

Az üzlet csak néhány napja üzemel, de máris negyvennél is több partner másolná. A formátum lényege, hogy minden üveget, kosarat, dobozt, zsákot, amibe az áru kerül, a fűszerektől a férfidezodorig, a vásárlónak kell magával vinnie. Magyarországon nyílt meg Közép-Európa első csomagolásmentes boltja.

„Itt semmi nincs becsomagolva? Ez olyan, mint gyerekkoromban” – mondja ámulva egy idősebb nő Magyarország első csomagolásmentes boltja, a budaörsi NoPack nyitásának második napján. Az üzlet tulajdonosa és ötletgazdája, Monostori-Kalovits Márk mosolyogva meséli, ha picit korábban érkezünk, azt láthattuk volna, hogy egymás hegyén-hátán sorakoznak a babakocsik, mert olyan sokan jöttek megnézni, hogyan néz ki egy csomagolásmentes bolt.

Csak hát épp nem jöttünk korábban, cserében elférünk az amúgy nem túl nagy üzletben, amely 30 km-es körzeten belül termelt élelmiszereket, valamint natúrkozmetikumokat kínál, de lehet kapni péksüteményeket és – szigorúan fair trade – kávét.

Jönnek a kistermelők

A NoPack csapatában van közgazdász, humánökológus és pedagógus is, akik amellett, hogy csomagolásmentes termékeket árulnak, igyekeznek egyéb jó tanácsaikkal csökkenteni a hozzájuk betérő vendégek „ökológiai lábnyomát”. Bárkinek segítenek, aki szeretne tudatosan élni.

Kereskedőként pedig fontosnak tartják, hogy csak olyan családi kistermelők, kézműves manufaktúrák legyenek a beszállítóik, akik egészséges termékeket állítanak elő, és székhelyük a közeli települések valamelyikén van. A bolt fölötti szinten közösségi teret alakítottak ki babzsákfotelekkel: ide bárki betérhet beszélgetni, kávézni és ismerkedni hasonló gondolkodású ökoarcokkal.

Ne kelljen eldobni!

„A csomagolást ma már nagyon kis százalékban használják a minőség megőrzésre. A legtöbb esetben csak a meglévő brand erősítése a cél – ilyen például a csokoládé, a gyümölcsök vagy akár a tejtermékek, amik ráadásul még pluszban egy második réteg csomagolást is kapnak, hogy könnyebb legyen egyszerre több darabot vásárolni belőlük – így olyan termékeket is becsomagolva vásárolhatunk meg, melyeknél egyébként ez egyáltalán nem indokolt – mondta a hvg.hu-nak Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének a munkatársa, aki szerint emiatt hatalmas mennyiségű fölösleges szemét keletkezik, ami nagyon megterheli a környezetet.

Ha csak arra gondolunk, hogy a saját háztartásunkban mennyi fölösleges nejlonzacskó bukkan fel, akkor hiteles lehet az az adat, miszerint a világon naponta félmilliárd darab műanyag szatyor kerül forgalomba. Ezek jelentős részét egyetlen alkalom után eldobjuk.

Ne a vásárlás legyen a családi program

„Az emberek hozzá vannak szokva, hogy a vásárlás egy program. Órákat töltenek rogyásig teli áruházi polcok között, míg végül megvásárolják ugyanazt, amit mindig szoktak. Ráadásul akkora mennyiségben, hogy a fele megy a szemetesbe” – mondta Monostori-Kalovits. A NoPackkal az a céljuk, hogy rá tudják vezetni az embereket, tudatosan tervezzék meg miből és mekkora mennyiségre van szükségük, illetve lehetőségük is legyen eszerint vásárolni.

©

Érdekes módon a fiatalok mellett az idősebb korosztály nyitott leginkább a kezdeményezésre, az utóbbihoz tartozókhoz közel többen nosztalgiával emlegették, hogy gyerekkorukban szinte csak ilyen üzletek voltak. De volt olyan is, aki panaszkodott, nem elég nagy a választék. Ilyenkor Monostori-Kalovitsék felajánlják, hogy szóljanak, mire van szükségük, és azt beszerzik.

Lesz folytatás

Bár még csak néhány napja nyitottak, mégis már 42 lehetséges partnerrel vették fel a kapcsolatot, akiket érdekelne egy hasonló üzlet franchise-rendszerben való üzemeltetése. Nemcsak az ország területéről vannak jelentkezők, hanem Romániából és Ausztriából is. A következő üzlet a budapesti Belvárosban nyílhat néhány hónapon belül.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
67 évesen újra reklámarc lesz Pataki Ági

67 évesen újra reklámarc lesz Pataki Ági

Hiába a keleti nyitás, nyolc év alatt megduplázódott a magyar külkereskedelmi hiány az ázsiai piacokon

Hiába a keleti nyitás, nyolc év alatt megduplázódott a magyar külkereskedelmi hiány az ázsiai piacokon

Orvosszakértői jelentés: Epstein felakasztotta magát

Orvosszakértői jelentés: Epstein felakasztotta magát

A Sziget már jó ideje nem a magyar fesztiválok között játszik

A Sziget már jó ideje nem a magyar fesztiválok között játszik

Mi is kávé és mi is tea? A mormon egyház megmondja

Mi is kávé és mi is tea? A mormon egyház megmondja

Magyar siker a locarnói filmfesztiválon

Magyar siker a locarnói filmfesztiválon