Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Megint a magyar tulajdonú Kravtex nyert a Volán-társaságok buszbeszerzési tenderén. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter júniusban éppen a Kravtex új csarnokának avatásán jelentette be, hogy a kormány 30-35 milliárd forintos programot indít a nemzeti buszgyártás felélesztésére.
A Kravtex már meg is kezdte azoknak a buszoknak a kiszállítását, amelyeket a Dél-dunántúli Közlekedési Központ rendelt meg a Somogy, Baranya és Tolna megyei Volán vállalatok számára. Az állami busztársaságokat ellátó központ lízingeli a 12 regionális és 40 elővárosi buszt, a beszerzés értéke nettó 3,5 milliárd forint.
Krankovics István még a rendszerváltás idején alapította a mostanság fellendülőben lévő családi céget, annak idején Ikarusokat újított fel, és adta el azokat jó pénzért az oroszoknak. A kilencvenes évek közepén újított, és egy cseh cégtől megvette egy midibusz licencét, majd Győrött épített egy vadonatúj gyárat. Krankovics utóbb felvásárolt egy mosonmagyaróvári mezőgazdasági gépgyárat, a Kühnét, ahol bővíteni tudta a buszgyártás területét.
Azóta már több mint ezer buszt értékesített, ám a kapacitásának alig 20 százalékát használja ki, hiszen évente akár 500 járművet is el tudna készíteni. A Kravtex ráadásul 80-85 százalékban magyar fejlesztőkkel, beszállítókkal dolgozik.
Csakhogy az Orbán-kormány 2010-ben gyakorlatilag leállította a Volán-társaságok buszbeszerzését. Bár volt egy MFB-hitelprogram erre a célra, de a buszcégek nem használhatták ki azt. Az ágazat ismerői viszont úgy tudják, hogy Krankovics István és a fejlesztési minisztérium államtitkára, Fónagy János között kialakult egy hallgatólagos egyezség.
A Kravtex visszafogott kapacitással, de folyamatosan gyárt Credo-buszokat a gyár udvarára, hogy azután onnan a 2-3 évente kiírt regionális beszerzéseken felszívjanak 100-150 darabot az állami busztársaságok. A Kravtexnek az elmúlt években 700 millió forinttól 6 milliárd forintig változott az éves árbevétele, de egy esztendőt leszámítva mindig több 100 millió forint, sőt akár egymilliárd forint fölötti volt a profitja.
Akár van egyezség, akár nincs, mindenesetre idén is megérte, hogy a Kravtex udvarán ott álltak a buszok, mert augusztusban 61 darabot tudott elpasszolni az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központnak 3,6 milliárd forintért, most pedig újabb 52-t szállít le a dél-dunántúliaknak.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.