szerző:
hvg.hu

A pocakos Mikulás fiatalabb, mint gondolnánk, de a reklámfilmek jó ideje velünk vannak a karácsonyi szezonban. Kis reklámtörténet zugivó anyukával, hátra szerelhető porszívóval és a konyhában tüsténkedő John Cleese-zel. Szavazzon, melyik a kedvence!

Karácsony 2018
Belevágtunk ismét, karácsonyra készülünk. Nem is nagyon tehetünk mást, hiszen közeledik, érkezik, mi pedig várjuk. Még akkor is, ha tudjuk, mennyit rohangálunk majd előtte, hányszor szeretnénk túl lenni rajta. De közben szeretjük, és ez a lényeg. A magunk részéről úgy döntöttünk, elkísérjük olvasóinkat vásárolni, ott leszünk, ha főz, ajándékot csomagol, beleszólunk, tippeket adunk. Fogadjanak el útitársnak!
Friss cikkek a témában

Amikor Haddon Sundblom 1931-ben megrajzolta Mikulását, aligha sejtette, hogy még több mint nyolcvan évvel később is mindenki így képzeli majd el az ajándékhozó püspököt: pirospozsgásan, nagy szakállal és pocakosan. A Coca-Cola pedig már ezzel a húzásával az első helyre ugrott a karácsonyi reklámok örökranglistáján, és ez csak a kezdet volt:

A Mikulás szánját húzó Rudolf, a rénszarvas (szül. 1939) olyannyira beépült a populáris kultúrába, hogy a GE-reklámoknak is szereplője lett. Az alábbit azonban nem miatta érdemes megnézni, inkább az óriáscég karácsonyra kínált termékei miatt.

Cserébe a kólás cég Charlie Brownt kérte kölcsön: Snoopy gazdája barátaival együtt az üdítő vásárlóinak kívánt boldog karácsonyt a boldog hatvanas években.

És akkor még nem szóltunk a kamionokról: a behavazott utakat 1990 óta rovó díszes járművek máig kísérik a cég karácsonyi promócióját.

Ám ahogy a Mikulást, úgy a karácsonyi reklámot sem a Coca-Cola találta fel. Már a 19. század első felében megjelentek a vásárlóknak, üzleti partnereknek küldött üdvözlőkártyák, a századforduló környékén pedig már egyre több üzlet készült díszes kirakattal, majd az üzletben üldögélő Télapóval a karácsonyra. A Télapó ölébe ülni egyre nagyobb kaland lett – és ez nem is változott azóta sem.

Sokáig a reklámfilmek sem. Az ötvenes-hatvanas évek ideális családjai és animációi azonban – néhány direkt viccesnek szánt kísérleten túl – a kilencvenes évek elejéig kitartottak. Így a reklámok legtöbbjében láthattuk a kiöltözött anyukát, a bajszos apukát, csomagot bontó gyerekeket és a csillogó karácsonyfát – tetszőleges sorrendben.

A mágia mellett azért a realizmus is felbukkant, az Oxo Family 1984-es filmjében például eljön az a pont, amikor a karácsonyi zűrzavarba belefáradt anyuka diszkréten felhajt egy italt, hogy bírja a gyűrődést.

A karácsonyi hirdetések Magyarországon sem tartoztak akkortájt a legkreatívabb darabok közé, de az alábbi összeállításból is kiemelkedik a Budapesti Elektromos Művek 1983-as spotja (1:18-tól). Formabontóan ellenállhatatlan.

A kilencvenes évek elejéről azért találtunk kosztümös filmet is, ami pluszt ad a Postabank filmjének, hiszen a hirdetéseiben egy ezüst színű gömbbel operáló pénzintézet kreatívjai azzal is beérhették volna, hogy a gömböt felakasztják egy fenyőre.

A kilencvenes éveken diszkréten lépjünk túl, reméljük John Cleese-nek is sikerült.

És lépjünk 2007-re, ami történelmi dátum lett a karácsonyi reklámok világában: ekkor mutatták be a John Lewis & Partners első spotját. Az 1864-ben alapított üzletlánc jól kalkulált: reklámfilmje ma már épp olyan karácsonyi intézménnyé vált a britek számára, mint a Macy’s hálaadásnapi felvonulása Amerikában. Ha nem unta még meg, az alábbi videóban mind a tizenkettőt megnézheti az árnyjátéktól Elton John zongorájáig.

Sütő Tamás ennek ellenére nem látja úgy, hogy formabontók lennének a filmek, bár a reklámszakember szerint olyan döbbenetes mennyiségben kerülnek ilyenkor a nézők elé hirdetések, hogy ez kevés is lenne. Arra is felhívja azonban a figyelmet, hogy a nagy karácsonyi reklámzajban adják magukat a hagyományos elemek, amelyekkel könnyű megszólítani az embereket. Ám ha mindenki ugyanazt mutatja, ez semmire nem elég.

Emlékszik még rájuk? Indul a szezon, mutatjuk a tökéletes karácsonyi reklám receptjét

Szőrös állatok, szomorú szemű rokonok és titkos receptünk a tökéletes karácsonyi reklámhoz.

Szerencsére ma egy komoly kísérleti szakaszban van ez a szakma is, amit magyaráz, hogy a nézők nem csak a tévében találkoznak már a hirdetésekkel. Amíg a műsorok közé beékelt spotok – a hirdetési tarifák miatt is – legfeljebb 20-30 másodpercesek, a videómegosztókon van tér a hosszabb filmekre is. Például erre a kisfilmre, ami egy valódi karácsonyi csodát mutatott be öt éve.

Más kérdés, hogy ha egy ilyen spot nem tetszik a nézőnek, még azt a fél percet se várja ki, 8 másodperc után odébbáll. Ha viszont bekerül a spirálba, nincs megállás, és a végén már az se számít, hogy a film mögött valójában nincs is szponzor – az idei szezon sztárja is ilyen.

A reklámzajra azonban az is jellemző, hogy miközben a filmek jó része a szeretetről, az önzetlenségről és arról szól, mennyivel jobb adni, mint kapni, az adományozás, az önkéntesség a filmekben ritkán jelenik meg. Találtunk azért kivételt: az UNICEF svédországi kampányai nem kevés iróniával hívják fel a figyelmet arra, hogy a plüssmackón és a pianinón kívül más ajándék is sokat jelenthet karácsonykor.

És mi mással is zárhatnánk, mint a Coca-Cola idei reklámjával, amelyben megjelenik a Mikulás, a kamion és egy fontos üzenet is:

Melyik karácsonyi reklám a kedvence?

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Trump megnyugtatta a grönlandiakat, nem épít hatvanemeletes szállodát

Trump megnyugtatta a grönlandiakat, nem épít hatvanemeletes szállodát

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Trumpot tényleg érdekli Grönland megvásárlása

Trumpot tényleg érdekli Grönland megvásárlása

Egyre több amerikai közgazdász vár recessziót 2021-re

Egyre több amerikai közgazdász vár recessziót 2021-re

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

A szíriai fegyveres ellenzék elvesztette egyik utolsó erősségét

A szíriai fegyveres ellenzék elvesztette egyik utolsó erősségét