Hogy vásárolnak a magyarok? Általában az ár dönt, a márka és kinézet alig számít

Az okosfunkciókat nem igazán kedveljük, a pár ezer forintos eszközök vásárlásáról pedig néhány perc alatt döntünk.

  • hvg.hu hvg.hu
Hogy vásárolnak a magyarok? Általában az ár dönt, a márka és kinézet alig számít

Elsősorban ár alapján választanak elektronikai eszközt a magyarok, a márka csak közepesen meghatározó szempont, míg a dizájn, vagyis a kinézet szinte alig – ez derül ki az Euronics belső kutatásából. A cég saját dolgozói körében mérte fel a magyarok elektronikai cikkekkel kapcsolatos vásárlási szokásait. A felmérés eredményeiből az is kiderült, hogy milyen elektronikai termékeket keresnek leginkább a magyar vásárlók.

Az Euronics szerint a háztartási kisgépek között a legkeresettebb a porszívó, amelyet a mikrohullámú sütő és a kávéfőző követ. Ezután sorrendben a vasaló, vízforraló, kenyérpirító, majd a mixer-turmix-robotgép trió, végül a szendvics- és gofrisütő következik. A ritkábban keresett termékek között olyan speciális készülékek is sorakoznak, mint az olajsütők és air fryerek.

A hűtőszekrények kategóriájában az alulfagyasztós termékek a legnépszerűbbek, a második helyen a különálló fagyasztószekrény/fagyasztóláda áll, amit a felülfagyasztós hűtőszekrények csoportja követ. A beépíthető háztartási gépeknél a sütő, főzőlap, valamint a mosogatógép a vásárlók által leggyakrabban keresett termék, míg a szárítógép, fagyasztószekrény és kávéfőző esetében az inkább nem beépíthető verziókat keresik.

Egyre több mosógépbe építenek okosfunkciókat a gyártók, amelyek praktikus megoldásokként segítik a felhasználókat. Ezek az innovatív lehetőségek egyelőre még nem terjedtek el széles körben, az Euronics tapasztalatai szerint jelenleg még viszonylag kevesen kérdeznek rá az elérhető okosfunkciókra: a vásárlók alig több mint ötöde választja az ilyen extrákkal felszerelt mosógépeket, a többség a hagyományos megoldások híve.

A kutatás szerint az ár továbbra is minden esetben a legmeghatározóbb kérdés a döntés meghozatalalakor, amit a termék funkciója és a megbízható márka követ. Ez utóbbi minden kategória esetében csak közepesen fontos, a dizájn pedig általában elenyésző mértékben járul hozzá a végleges döntéshez – leginkább a hűtőszekrényeknél és a háztartási kisgépeknél fontos szempont.

A kutatás eredményei szerint az is elmondható, hogy minél magasabb az adott eszköz ára, annál hosszabbra nyúlik a döntéshozatal. Egy kisebb összeg kifizetése előtt a vásárlók jelentős része (84,3%) 5–15 percet gondolkodik. Az 50 ezer forint feletti készülékek vásárlásakor a gyorsan döntők aránya már nagyot csökken, mindössze 30,3 százalékot tesznek ki; ezzel párhuzamosan a valamivel hosszabb ideig, a 15–30 percig tanakodók aránya közel 60 százalékra ugrik.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.