szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Talán csak abban az esetben rezeg a léc, amikor a már korábban megvásárolt jegyekre terhelték rá utólag a különadó összegét.

A június 4-én bejelentett különadókkal kapcsolatban talán a kormány kontra Ryanair odamondogatások voltak a legemlékezetesebbek, ugyanakkor érdemes megnézni, hogy tisztán jogi oldalról nézve mennyire kell tartaniuk azoknak a légitársaságoknak a bírságoktól, amelyek a különadó összegét átterhelik az ügyfeleikre.

A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda légijoggal foglalkozó jogásza, Bognár Alexandra elemzése szerint az áremelés önmagában nem fogyasztóvédelmi kérdés, sőt a társaság még csak indokolni sem köteles azt, mindössze arra kell odafigyelni, hogy versenyjogi szempontból ne legyen kivetnivaló az emelésen. Ez azt jelenti, hogy tilos az árakat a piaci szereplőknek egymás között leegyeztetni és nem a piaci körülmények alapján megállapítani (ami kartellezés lenne).

Itt nem ezekről van szó, így inkább fogyasztóvédelmi szempontok alapján érdemes a kérdést vizsgálni. Az extraprofitadó július elsejétől érvényes és június negyedikén jelentették be azokat. Ennek megfelelően azon vásárlók esete, akik július 1. után utaznának, de még nem vásároltak repülőjegyet, nem tartozik a fogyasztóvédelmi kategóriába, hiszen kapnak egy árat és annak ismerete alapján eldönthetik, hogy kell-e nekik a felkínált termék.

Trükkösebb helyzetben vannak azok, akik a június 4-i bejelentés előtt vettek olyan repülőjegyet, ami július 1-je utánra szól. Ebben az esetben ugyanis kénytelenek pluszban fizetni azért a termékért, amit már korábban megvásároltak. Szigorúan, jogi szempontból nézve ez abban az esetben tud jogsértő lenni, ha a légitársaság nem biztosít lehetőséget a visszatérítésre. Tehát, ha valaki úgy gondolja, hogy ezzel a plusz 3900/9750 forinttal már nem éri meg a dolog, akkor legyen lehetősége visszakérni a pénzét. A bökkenő csak az, hogy ebben az esetben egész biztosan nem fog találni olcsóbb repülőjegyet a kinézett dátumra, és bárkihez is forduljon, ott ugyanúgy ki kell csengetnie az extraprofitadóból következő felárat. (A Ryanair általános szerződési feltételei között ott van, hogy az adóemelést átháríthatják – a szerk.)

Bognár szerint ugyanakkor a joggyakorlat az ehhez hasonló lépéseket tisztességtelennek tartja, viszont annak megállapítása, hogy az extraprofitadó megfizettetése valóban tisztességtelen-e, az a szakértő szerint további joggyakorlati elemzést igényelne.

Vélhetően a fogyasztóvédelmi eljárás ezeket a kérdéseket is tisztázni fogja, viszont egyelőre még nem hozták nyilvánosságra, hogy az eljárás alapját mely jogszabályok képezik, sőt még azt sem tudni hogy ténylegesen a fenti kérdéseket vagy valami mást fog vizsgálni a hatóság a Ryanairnél. Az itthoni eljárások általános hosszaiból kiindulva valószínűleg napokon belül nem fogunk választ kapni – mondta Bognár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Serdült Viktória Itthon

Elérte Budapestet az európai reptérkáosz, de itt az extraprofitadó is okozhat kellemetlen meglepetéseket

Járattörlések, több órás késések, kígyózó sorok – komoly gondokat okozott a nagyobb európai repülőtereken a koronavírus utáni újraindulás. Miközben egyre többen akarnak utazni, a repülőtéri kiszolgáló cégek és a légitársaságok munkaerőhiánnyal és sztrájkokkal küzdenek. Ferihegyen a késésekkel és a növekvő utasforgalommal egyelőre meg tudnak birkózni, de a külföldi problémák az ide utazók életét is megkeseríthetik.