szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. a rejtélyes hátterű magyar Acemil Szállítmányozási Zrt.-vel tervez együttműködést, amelynek vezetői a lélegeztetőgép-botrányban is érintettek voltak. Egy brit vasúti szaklap közölt most részleteket a beruházásról – szúrta ki a 444.hu a Railway Gazette keddi cikkét.

Az Asian Central European Intermodular Logistic Zrt. néven alapított Acemil neve felmerült korábban a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó soroksári területekre tervezett kínai vegyianyag-elosztó kapcsán is. A cég tulajdonosa 2022 óta az a Tibidado magántőkealap, amely a Direkt36 oknyomozása szerint Rogán Antal környezetéhez köthető – eleveníti fel a 444 cikke.

A Tibidado az a cég, amelyről a HVG korábban kiderítette: tulajdonosa annak az Alfa Works Kft.-nek, amely a kirgiz vendégmunkásokat behozta Magyarországra, és akik az SK On iváncsai gyárában dolgoztak, amíg májusban el nem bocsátották őket.

Az Acemil jelenlegi vezérigazgatója, Farkas Katalin Petra, valamint előző vezetője, Farkas Tibor Norbert kötődött az OTT-ONE Nyrt-hez, amely érintett volt a Covid-járvány alatt kirobbant kínai lélegeztetőgép-botrányban is: a cég 2020-ban 12 milliárd forintért hozott be ilyen eszközöket, amelyek zöme aztán évekig porosodott a raktárakban, és soha nem használták azokat. Erről tavaly a Greenfo.hu közölt cikket.

Orbán Viktor saját haszonszerzése érdekében árulja Magyarországot és Európát Kínának

Egy-két éven belül ezermilliárdos árbevételt hozhatnak az Orbán-kormányhoz közel álló cégeknek azok a megállapodások, amelyeket Hszi Csin-ping kínai elnök budapesti látogatásán írtak alá. Peking propagandagépezete jogsértő módszerekkel is segít Brüsszel közös elfoglalásában. Martini Noémi és Szabó Yvette cikke.

Az Acemil alapítója az a Laky-Takács Péter, aki korábban magyar konzul volt Kolozsvárott és Torontóban is, egy időben Altusz Kristóf akkori külügyi helyettes államtitkár megbízott kabinetfőnöke volt. A Vsquare tavalyi cikke szerint Laky-Takács a közösségimédia-profilja szerint régi barátja a Rogán vezette kormányzati kommunikációs csapat egyik kulcsfigurájának, Hollik Istvánnak. Laky-Takács 4 hónappal az Acemil alapítása után passzolta tovább a céget a Tibidadónak.

A CRRC Zhuzhou Locomotive Co. és az Acemil közös projektjéről a HVG májusban már beszámolt, a részletek itt olvashatók:

Vasúti járműgyártásban is lesz együttműködés a kínaiakkal

Mozdonyok és tehervagonok beszerzéséről és magyarországi gyártásáról állapodott meg egy magyar és két kínai cég.

A Railway Gazette mostani cikke szerint a magyarországi (de közelebbről meg nem nevezett helyre kiszemelt) gyártóüzemek építése várhatóan a jövő évben kezdődik. „A két vállalat egy vasúti oktatással és képzéssel, kutatással és fejlesztéssel foglalkozó létesítményt is szeretne létrehozni” – írja a szaklap, a kínaiak pedig az Acemilről mint „megbízható helyi partnerről” beszéltek.

A kínai vállalat 2020-ban vetette meg a lábát Európában, amikor megvette a Vossloh Rolling Stock leányvállalatát, a Vossloh Locomotives GmbH-t, amely tolató- és utazó mozdonyokat gyárt elsősorban.

Az angol szaklapnak nyilatkozott Kovács Dávid, az Acemil igazgatósági tagja is. Szerinte a partnerek olyan helyzetben vannak, hogy Magyarország „nagy vasúti gyártási örökségére” építhessenek, hiszen „a Ganz, majd később a Ganz-MÁVAG hosszú évtizedeken át szállított vasúti járműveket a nemzetközi piacra”. Kovács szerint a hosszú távú stratégia része, hogy „hogy legalább 51 százalékban uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljunk, mert úgy látjuk, hogy a piac ezt igényli”.

Az Acemil a CRRC egy másik leányvállalatával, a CRRC Shandong Co-val is megállapodást kötött tehervagonok közös gyártásáról és összeszereléséről Magyarországon, amelyhez külön gyárat építenének.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!