szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem volt kapós az egész ország területére kiírt csomag, szakértők szerint nagyobb verseny alakult volna ki, ha régiónként hirdetik meg a feladatokat.

Kilenc cég váltotta ki a teljes magyar helyközi buszos személyszállításra kiírt pályázat anyagát, azonban csak a Volánbusz fizette ki a pályázati biztosítékot, és adott be pályázatot – írja a Telex az Építési és Közlekedési Minisztérium válasza alapján. Kedvező elbírálás esetén a Volánbusz működtetheti további 10 évig a rendszert.

A MÁV-val nemrég egyesített Volánbusz jelenleg a saját ötezres buszflottájával, valamint kisebb szereplők (G-Busline, a Trans-Tour’90, a Trans-Vonal és a Weekendbus) bevonásával végzi a szolgáltatást.

A Volán monopol helyzetét a kormánynak egy évtizede meg kellett volna szüntetni, hogy érvényesüljön az uniós szabályok által előírt versenyhelyzet, erre azonban Magyarország az elmúlt években többször is haladékot kapott. Mivel a Volánbusszal kötött szerződés év végén lejár, a kormány kénytelen volt meghirdetni a nyílt pályázatot.

Felfalatják Lázárék a Volánbuszt a MÁV-val, a Volán nevét is beszántják

Immár hivatalos: egyesíti a MÁV-START-ot és a Volánbuszt az építési és közlekedési miniszter. A Volán elveszíti önállóságát és a nevét is.

Az ÉKM a Nemzeti Koncessziós Irodán hirdette meg egy csomagban a feladatokat, a jelentkezési határidő szeptember 30. volt. A lap megjegyzi: eleve nem volt valószínű, hogy egy külföldi buszos cég ennyi idő alatt össze tud rakni egy legalább ötezer buszból álló flottát, ezért esélyes volt, hogy a Volánbusznak nem lesz kihívója. Komolyabb verseny akkor lehetett volna, ha régiónként pályáztatják meg a szolgáltatást, hasonlóan a budapesti tenderhez, ahol egy privát busztársaság járatcsoportokat tudott elnyerni.

A budapesti helyzetből kiindulva a szakértők úgy látják: a többszereplős piacon (a BKV mellett a Volán és az ArrivaBus lát el tömegközlekedési szolgáltatást a fővárosban) több az új busz, és magasabb a szolgáltatási színvonal is, mint amikor egyedül a BKV végezte a feladatokat.

A MÁV–Volán-csoport közleménye szerint hisznek abban, hogy „a folyamatosan fejlesztett autóbuszos járműállománnyal, a hazai kötöttpályás menetrenddel és tarifarendszerrel összehangolt szolgáltatásokkal, helyismeretével és az országos jelenlétével, a helyi, helyközi és távolsági közlekedésben szerzett tapasztalataival esélyes versenytársa az európai közlekedési piac legtőkeerősebb, legnagyobb szereplőinek is”.

A pályázati eljárás során két szakaszban folytatják le a versenytárgyalást a Volánbusszal. Az első szakasz az előminősítésé, a második szakaszban az alkalmasnak minősített indulókkal (ez tehát vagy egy lesz, vagy nulla) folytatnak tárgyalásokat az ajánlatról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!