szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az irodistákat szeptemberben költöztették a 2025-ben induló gyár közvetlen közelébe, egy munkavállaló szerint azonban a körülmények nem alkalmasak a szellemi munkavégzésre.

Kétségbeejtő, szellemi munkavégzésre alkalmatlan körülményekről, botladozó kollégákról és folyamatos moslékszagról ír a Debrecenben akkumulátorgyárat építő Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) egy irodai dolgozója annak a munkavédelmi hivatalnak írt levélben, amely a Telex birtokába jutott.

A névtelenséget kérő alkalmazott szerint a cég Inpark telephelyén az irodai dolgozókat egy raktárban helyezték el, “ahol kisebb-nagyobb szünetekkel egész nap cellákat kezelnek és hegesztenek modulokká, ami folyamatos zajjal jár”. A székek és az asztalok heringszerűen vannak egymás mellé sűrítve, az irodában nincs elég konnektor, a dolgozók így csetlenek-botlanak a hosszabbítók között, az étkezőben pedig állandó a moslékszag, mivel egy nyitott hordóban gyűjtik az ételmaradékokat, nincs elég berendezés ételt melegíteni, az egyetlen mosogató rendszeresen eldugul, a WC-deszka pedig le van törve – állítja a levélíró.

A CATL eddig Debrecen belvárosához közel, a Lion Office Center Irodaparkba bérelt irodát dolgozóinak, szeptemberben azonban a leendő gyárnak is otthont adó ipari parkba, az Inparkba helyezték át az alkalmazottakat, az itteni munkakörülmények borították ki a most panaszt emelő munkavállalót is. A cég korábban arról adott tájékoztatást, hogy az Inpark épületegyüttese „elsődlegesen a CATL raktározási igényeit fogja kiszolgálni, valamint kisebb részben mechanikai folyamatokból álló, összeszerelési tevékenység folyik majd ott”.

A CATL a Telex kérdésére közölte, hogy “az InParktól bérelt épületet eredetileg több célra tervezték, ahol ennek megfelelően a CATL különböző tevékenységekre – termelési, raktározási és irodai munkavégzésre – egymástól elhatárolt épületrészeket különített el. Az autóiparban általános gyakorlat, hogy a termelési és irodai részlegek azonos épületben kapnak helyet és az irodaterület ablaka az automatizált gyártási területre néz.”

A munkavédelmi hivatalhoz forduló alkalmazott azzal kapcsolatban is elégedetlenségét fejezte ki, hogy az irodák egy részét csak a gyártó részlegen át lehet megközelíteni, és van, ahol mindössze egy szűk folyosó és egy üvegfal választja el a gyártást az irodai munkától. A CATL az előbbivel kapcsolatban arról írt, hogy az irodák egy része több oldalról is megközelíthető, ahol pedig így is át kell haladniuk az alkalmazottaknak a munkaterületen, ott kötelező védőfelszerelést felvenniük. A hivatkozott “szűk folyosóval” kapcsolatban pedig közölték, hogy “az egészen pontosan 2,4 méter”.

A panaszlevélben szintén érintett, rossz minőségű bekötőúttal kapcsolatban a cég elmondta, hogy az egy ideiglenes megoldás, az aszfaltozott út várhatóan idén novemberben fejeződik be. A levelet író alkalmazott arra is kitért, hogy a dolgozók között “félelem” van, azt pedig nem engedték neki, hogy az irodák elkészüléséig otthonról dolgozzon.” A jelenlegi helyzet átmeneti, a CATL Debrecen továbbra is elkötelezett amellett, hogy folyamatosan javítsa az alkalmazottak munkakörülményeit, a debreceni beruházásának előrehaladásával párhuzamosan” – közölte ezzel kapcsolatban a CATL a lappal.

Nem azért leszünk akkubontó-nagyhatalom, mert akarjuk, hanem azért, mert most már nincs más választásunk

Az EU-s szabályozás kimondja: ahonnan az akkumulátor való, ott kell gondoskodni az újrahasznosításáról is. Miután a kormány kiárusította az országot a távol-keleti akkugyáraknak, kényszerpályán mozog, pedig az akkubontás nem megtérülő üzletág, és ugyanúgy súlyos környezetvédelmi kockázatokat hordoz, mint az elsődleges gyártás. És annak a bontási módnak, melyet az uniós szabályozás lehetővé tesz, még a vízigénye is ugyanakkora.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!