szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A CATL és az EVE Power nem vár, a projektek mennek előre. Hogy hatékony kritikákkal ne találkozhassanak, azt egy tavalyi kormányrendelet biztosítja.

Halad tovább saját akkumulátorgyára építésével a kínai CATL és az EVE Power is, egyúttal folyamatosan toborozzák a dolgozókat, írja a Népszava.

A lap a CATL-nél levélben érdeklődött a projekt állásáról, és a kínai beruházó kommunikációval megbízott ügynöksége válasza szerint

“A CATL Debrecen beruházása ütemezetten halad, minden tekintetben megfelelve a vállalat hatályos engedélyeiben rögzített feltételeknek.”

Olyan szigorú szabályt hozott a kormány, hogy az akkugyártók nem győznek összekacsintani a miniszterrel

Az eddigieknél sokkal szigorúbb határértékeket szab meg egy új kormányrendelet arra, hogy legfeljebb mennyi káros anyagot bocsáthatnak ki a levegőt szennyező gyárak. Jól hangzik, csakhogy az a tavalyi jogszabály továbbra is életben van, amely ennek hatását gyakorlatilag teljesen lenullázza.

Az ügynökség azt írta, az akkumulátorcella-gyár első ütemében megvalósuló épületek nagy része elérte a szerkezetkész állapotot. Ezzel párhuzamosan a vállalat folyamatosan toborozza a leendő munkatársait, jelenleg is aktívan hirdeti az újonnan megnyíló pozíciókat az álláskereső felületeken, itteni alkalmazottainak száma pedig immár eléri a négyszázat. Az új munkatársak felvételét a CATL Debrecen szálláslehetőség nyújtásával is segíteni kívánja, ennek feltételeit hosszú távú bérleti konstrukcióval fogja megteremteni, sorolták még a lapnak küldött válaszban.

Frissítés: A Népszava-cikk fő állítása az volt, hogy se a CATL-nek, se a szintén kínai hátterű, és szintén Debrecenben építkező EVE Power akkugyáraknak nincs környezethasználati engedélye, ennek ellenére folytatják a beruházásokat.

Szemlénk megjelenését követően azonban a CATL magyarországi kommunikációjával megbízott ügynökség levelet küldött, melyben azt írják, a Népszava cikke tévesen állítja, hogy a CATL magyarországi leányvállalata nem rendelkezik jogerős egységes környezethasználati engedéllyel. Közleményük szerint a vállalat számára a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal 2023. februárban adta meg az egységes környezethasználati engedélyt. “Az időközben többször módosított engedély jelenleg is végleges és végrehajtható. Mindebből következően teljességgel valótlan az a tényállítás, hogy a CATL Debrecen egységes környezethasználati engedély nélkül toborozna és építkezne” – írták.

A folytatásban az eredeti szemlénk olvasható tovább.

A Népszava emlékeztet: a CATL ügyében kiadott környezethasználati, biztonságtechnika és építési engedélyt korábban több magánszemély és civil egyesület is megtámadta, ez azonban nem járt az építkezésre halasztó hatállyal. A civil felpereseknek most azt kellene igazolniuk, hogy pontosan meddig terjed a CATL hatásterülete, és hogy ők maguk perképesek-e, az ezzel kapcsolatos szakértői eljárás pedig akár hónapokig is elhúzódhat még.

Több milliárdot kaptak az államtól, mégis kirúgásokba kezdett egy nagy dél-koreai akkugyár Salgótarjánban

A magyarok mellett kirgizektől, vietnámiaktól, szlovákoktól és ukránoktól is megvált a BC Gen Kft., amely tervezett beruházásait is halasztja. A térség parlamenti képviselője több mint egy tucat elbocsátott magyar dolgozóról tud.

Mindeközben a BMW gyárhoz közel építkező EVE Power bejelentette, hogy benyújtotta az akkumulátorgyár környezethasználati engedély iránti kérelmét a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz – vagyis az engedély nekik nincs meg. Bejelentésükből viszont az is kiderül, hogy épülő üzemük hatásterülete északi, déli, keleti és nyugati irányban is nagyjából két és három kilométer közé esik, nagyobb részben Debrecen, de egy kis szakaszon Hajdúböszörmény közigazgatási területének déli részét is érinti. Ez a Népszava szerint azért lényeges, mert ha bárki megtámadná bíróság előtt ezt az engedélyt, annak szintén igazolnia kellene, hogy érintettként, szenvedő félként jogosult erre.

Az EVE Power azt is közölte, hogy több mint ezer, többségében magyar munkavállaló felvételét tervezi, a 400 milliárd forintos debreceni beruházás várhatóan 2025 végére készül el, a gyártás pedig 2026-ban indulhat. A CATL is hasonló ütemtervvel számol.

Pár hónap alatt akár több ezer munkahely is megszűnhetett a hazai akkugyárakban

A Samsung és az SK több száz dolgozót bocsátott el tavasztól nyár végéig, írja a Telex. A munkaerő-közvetítőn keresztül foglalkoztatottak közül még többet ereszthettek szélnek, de róluk nincs pontos adat.

A kormányhivatal egyik akkugyártó ügyében sem látta indokoltnak, hogy személyes közmeghallgatást tartson, ahol a debreceniek szemtől-szemben mondhatnák el aggályaikat és tehetnék fel kérdéseiket az érintett katasztrófavédelmi, vízügyi, biztonságtechnikai szakembereknek. A személyes meghallgatás mellőzésére az Orbán-kormány egy tavaly áprilisi rendelete ad lehetőséget, mely a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva megengedte, hogy a közigazgatási hatósági eljárásban a közmeghallgatás „az érintettek személyes megjelenése nélkül” is megtartható legyen. Így a helyiek csak írásban, online tudják kommentálni a projekteket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!